Centrum primární prevence DOK Jihlava

OCHJ_DOK

Poslání

Formou efektivní primární prevence přispíváme k pozitivnímu vývoji a duševnímu zdraví dětí a mladých lidí, žáků a studentů v okresech Jihlava a Pelhřimov, v Kraji Vysočina.

Centrum primární prevence DOK 

Centrum primární prevence DOK poskytuje školám intervence a odborné poradenství v oblasti primární prevence rizikového chování od roku 1997. Realizuje programy specifické primární prevence na školách včetně poradenských a metodických aktivit, čímž se snaží u dětí a mládeže předcházet problémům spojeným s rizikovým chováním a napomáhat jejich duševnímu zdraví. Těžištěm práce je odborný a individuální přístup pracovníků, dlouhodobost a provázanost aktivit centra, úzká spolupráce s pedagogy a metodiky prevence. 

V případě zájmu o nabízené služby,

kontaktujte vedoucí centra. V případě plné kapacity budete zařazeni do pořadníku zájemců.

Kontakt

Kancelář
Jakubské nám. 2, Jihlava 586 01
Telefon: 736 523 660, 567 563 671

Realizace programů
DKO, Tolstého 2, Jihlava 586 01

Provozní doba:

Po – Čt   7:30 – 15:00

Pracovníci centra:

Mgr. Nikola Formanová, vedoucí centra 
nikola.formanova@jihlava.charita.cz

Vystudovala Speciálně pedagogickou andragogiku na Univerzitě Palackého v Olomouci, následně Pražskou vysokou školu psychosociálních studií obor Sociální práce se zaměřením na komunikaci a aplikovanou psychoterapii.

Aktuálně dokončuje kompletní psychoterapeutické vzdělání v logoterapii a existenciální analýze pod organizací SLEA v Praze. Je kandidátním členem České asociace pro psychoterapii.

Prošla dalším vzděláváním v několika kurzech např. Krizová intervence a psychoterapie traumatu, Externí koučink, Mindfulness, Focusing a další.

V minulosti pracovala jako manažer v korporátním sektoru, externí lektor a metodik vzdělávání, dále se podílela na projektech MPSV jako poradce.

V DOKu pracuje jako vedoucí tohoto centra, dále  jako psychoterapeut v soukromé praxi.

Mgr. Jan Tkadleček, zástupce vedoucího, lektor všeobecné a selektivní primární prevence
jan.tkadlecek@jihlava.charita.cz

Řadu let se pohybuje v podpůrných profesích v oblasti vzdělávání, sociální práce a pastorace.

Je absolventem studia teologie, pedagogiky, základů psychoterapie a řady odborných kurzů jako Možnosti intervence v dětské skupině zasažené úmrtím blízkého, Krizové intervence, Šikana ve školní třídě a mnohých dalších.

Přednostně se zaměřuje na práci s dětmi a mládeží, věnuje se však i vzdělávání pedagogických pracovníků.

V našem centru působí na pozici zástupce vedoucího a jako lektor programů všeobecné a selektivní prevence.

Bc. Ilona Tomková, koordinátorka programů všeobecné primární prevence, lektorka všeobecné a selektivní primární prevence
ilona.tomkova@jihlava.charita.cz

Je absloventkou Vyšší odborné školy sociální a pedagogické v Praze obor Sociální pedagogika a následně absolvovala studium na Husitské teologické fakultě obor Sociální pedagogika, specializace v pedagogice.

Pracovala jako osobní asistentka v Pražské organizaci vozíčkářů, v keramické dílně s kavárnou v Bezbariérovém pracovišti tolerance, v Centru sociálních služeb Jindřichův Hradec jako pracovnice v sociálních službách a následně v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Vrakbar. V Centru primární prevence DOK je od roku 2012, kde působí jako lektorka všeobecné a selektivní prevence a koordinátorka programů.

Je absolventkou odborných kurzů např. Závislost na sociálních sítích, počítačových hrách, pornografii a jiné nelátkové závislosti, Šikana ve školní třídě, Intervence ve školní třídě, Krizová intervence v praxi a dalších.

Mgr. Hana Komárková, koordinátorka programů selektivní prevence, lektorka všeobecné a selektivní primární prevence
hana.komarkova@jihlava.charita.cz

Vystudovala magisterský obor Speciální pedagogika na Masarykově univerzitě. Nyní je v 5.ročníku sebezkušenostního výcviku v terapeutických a poradenských dovednostech. 

Absolvovala komplexní výcvik v krizové intervenci pro dospělé i děti a pravidelně se dále vzdělává v oblastech souvisejících s psychickou podporou a prací s lidmi, např. Motivační rozhovory, Intervence při úmrtí ve třídě, Úzkost a stres u dětí a další.

Má přibližně 20 let praxi v práci s dospělými i dětmi, v minulosti působila jako sociální pracovnice.

V našem centru pracuje jako lektorka všeobecné a selektivní primární prevence na školách, lektoruje vzdělávací semináře pro pedagogy, vede rozvojovou skupinu pro děti a mládež, dále se věnuje terapii v soukromé praxi. 

Mgr. Romana Kubů, lektorka všeobecné a selektivní primární prevence
romana.kubu@jihlava.charita.cz

Vystudovala obor Sociální politika a sociální práce na Univerzitě J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Její pracovní působení se vždy týkalo dětí a mladých lidí  s orientací na prevenci rizikového chování.

Zkušenosti získávala v nízkoprahovém klubu Vrakbar, v projektu Park in Park pro dlouhodobě nezaměstnanou mládež a zejména v Centru prevence DOK, kde do roku 2024 působila jako vedoucí centra.

Aktuálně pracuje v CPP DOK jako lektorka všeobecné a selektivní primární prevence na základních školách, lektoruje také vzdělávací semináře pro pedagogy a vede rozvojovou skupinu pro děti a mládež.

V průběhu praxe absolvovala řadu kurzů, např. Komplexní výcvik krizové intervence se zaměřením na děti a mládež, dvouletý výcvik ve speciálních výchovných technikách pod Skálovým institutem, Adlerovský přístup ve školním poradenství a řadu dalších.

Mgr. Marie Holubová, lektorka všeobecné primární prevence
marie.holubova@jihlava.charita.cz

Absolvovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, obory Český jazyk a literatura a Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání.

Ještě během studia začala pracovat jako průvodkyně v Dětském lesním klubu Hájenka, kde působí dodnes.

V Centru primární prevence DOK působí jako lektorka všeobecné primární prevence.

Ve své praxi prošla několika kurzy, zejména v oblasti primární prevence, například Vedení rozhovoru s rodiči a žáky ve školní praxi, Šikana ve školní třídě, Krizová intervence a další.

 

Externí lektoři 

Bc. et MgA. Michaela Rychlá Navrátilová

Studium sociální práce dokončila v roce 2024 na Vysoké škole polytechnické v Jihlavě. Současně pracovala jako pracovník v sociálních službách v chráněném bydlení pro osoby s mentálním postižením. Témata, kterým se věnuje jsou: trauma-respektující přístup k dětem a náhradní rodičovství, v r. 2025 dokončila roční kurz Terapeutického rodičovství v pěstounské péči a adopci. V našem centru vede programy všeobecné primární prevence pro 1. a 2. stupeň ZŠ.

Bc. Pavlína Uhrová

Vystudovala obor Učitelství pro mateřské školy na Masarykově univerzitě v Brně. V minulosti pracovala také jako aupair v zahraničí. Mimo vedení programů všeobecné primární prevence pro 1. stupeň ZŠ pracuje také jako průvodkyně v Dětském lesním klubu Hájenka ve Smrčné u Jihlavy. 

Bc. Barbora Kučerová

Je absolventkou oboru Sociální a charitativní práce na Teologické fakultě Jihočeské univerzity. V současnosti pracuje jako externí lektorka programů všeobecné primární prevence pro 1. a 2. stupeň ZŠ, zároveň také jako sociální pracovnice v Terénním týmu pro děti Fokus Vysočina.

 

Programy všeobecné primární prevence 

Primární cílová skupina:

  • mladší žáci (6 - 12 let)
  • starší žáci (12 - 15 let)
  • studenti SŠ (16 - 19 let)

Program má formu interaktivního prožitkového setkání, je veden dvěma lektory CPP.

Využívá metody zážitkové pedagogiky: kooperativní učení, diskuze, hraní rolí, výtvarné prostředky a techniky, rozehřívací hry ad. Vedle poskytování ucelených a pravdivých informací o jevech rizikového chování se program zaměřuje na posílení sebedůvěry účastníků, jejich komunikačních dovedností, sebepoznání, sebeocenění a přijetí odpovědnosti za své chování. Program je zasazen do kontextu vzdělávacího a výchovného působení školy, vychází z potřeb a požadavků školy, konkrétní třídy a žáků.

Důraz je kladen na dlouhodobé a systematické působení založené na vztahu lektorů s žáky. Témata jsou zakomponována do širšího pojetí prevence rizikového chování, jsou chápána v jeho kontextu a v souvislostech s modelem bio-psycho-sociálně-spirituálního vzniku závislostí. Koncepce programu (dlouhodobost, komplexnost, přizpůsobení individuálním potřebám) a využívané pedagogické metody směřují k působení na celistvou osobnost žáka, tedy nejen na jeho vědomosti, ale především na jeho postoje a chování.

Okruhy nabízených témat:

1. stupeň ZŠ

  • Seznámení
  • Moje třída
  • Džungle internetu
  • Kamarádství
  • Moje bezpečí
  • Na ostrově (vztahy v kolektivu)
  • Kousek hrdinství (prevence šikany)
  • V moři emocí
  • Na wifině
  • Mě nenachytáš (prevence závislostí)
  • Když se dívám na sebe (prevence PPP)

2. stupeň ZŠ      

  • Kdo jsme?
  • Naše třída
  • Když se vztahům nedaří (prevence šikany)
  • On-line
  • Duše v pohodě
  • Závislosti (legální a nelegální návykové látky)
  • Body image (prevence PPP)
  • Můj život
  • Umění tolerance (prevence rasismu a agresivity),
  • Duševní zdraví 
  • Do vztahu (partnerské a sexuální vztahy, prevence sexuálně přenosných chorob a rizikového chování)

Prostupná témata

  • Osobní hranice (osobní prostor, empatie, asertivní jednání)
  • Rodina a já
  • Konflikty a komunikace

Časová dotace:

  • 1. a 3. třída – 1 setkání se třídou / 2 vyučovací hodiny
  • 4. až 9. třída – 1 setkání se třídou / 3 vyučovací hodiny
  • 9. třída - program na téma "Do vztahu" / 4,5 vyučovací hodiny
  • Aby byla práce s kolektivem co nejefektivnější, je vhodná dlouhodobá spolupráce. Žádoucí jsou 2 setkání se třídou ve školním roce.
  • Maximální časová dotace je 10 bloků v průběhu docházky na 1. st. ZŠ a 8 bloků v průběhu docházky na 2. st. ZŠ

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

Pokud máte zájem o realizaci programů, kontaktujte vedoucí Centra primání prevence. V případě plné kapacity budete zařazeni do pořadníku zájemců.

Programy selektivní primární prevence

Tyto programy jsou zaměřeny na třídní kolektivy, které jsou ve vyšší míře ohroženy rizikovým chováním. Vychází ze zakázky školy a staví na aktivní spolupráci všech aktérů. 

Primární cílová skupina:

  • mladší žáci (2. - 5. třída)
  • starší žáci (6. - 9. třída)

V rámci SPP nabízíme tři typy programů:

A/ Intervenční programy pro třídy, kde jsou narušené vztahy (žákům se spolu nedaří komunikovat, spolupracovat, vytvářet pozitivní sociální klima, probíhá vyčleňování jedinců aj.).

Programy reagují na specifickou situaci ve třídě. Přímá práce je zaměřena zejména na práci se skupinou, na problém se tedy nahlíží jako na záležitost celé třídy. Zásadní je přítomnost třídního učitele na programu. Realizujeme je zpravidla v rámci 3 setkání, délka jednoho setkání je 3 vyučovací hodiny (135 min.). Mezi jednotlivými programy je časový odstup cca 1 - 3 týdny. 

PODOBA PROGRAMU

  • Mapující rozhovory s pedagogy (třídní učitel, školní metodik prevence, ředitel/ka školy)
  • 3 x 3 hodinové setkání se třídou (přítomnost třídního učitele na programu, konzultace po každém setkání)
  • Doporučení k návazné práci

Cena:

  • první intervence ve třídě (diagnostika) - 3 000,- / + náklady spojené s cestou
  • každá následující intervence - 2.400,- / + náklady spojené s cestou

Cena programu zahrnuje:

  1. úvodní rozhovory, zmapování situace, formování zakázky
  2. přímou práci dvojice odborných lektorů se třídou
  3. zpracování výstupů z diagnostických technik
  4. průběžné konzultace s třídním učitelem a metodikem prevence
  5. tvorbu a prezentaci zprávy, vč. konkrétních doporučení k návazné práci
  6. potřebný materiál k realizaci

B/ Intervence ve třídě zasažené úmrtím blízkého

Úmrtí dotýkající se školy, ať už jde o žáka samotného či jeho příbuzného, je vždy velmi náročná situace. Nejen žáci, ale i třídní učitel se stávají pozůstalými a mají své potřeby truchlení. V této situaci je dobré zastavit se a zajistit si podporu. Toto nabízí naše jednorázová intervence ve třídě, pod vedením dvou zkušených lektorů, v prostorách školy. Žáci budou mít možnost zpracovat prvotní emoce, vzájemně sdílet, vyjádřit své potřeby, vzájemně se podpořit.

Podoba programu

  • Telefonická konzultace zástupce CPP DOK a školy + vyplnění poptávkového formuláře
  • Osobní konzultace lektorů CPP DOK s třídním učitelem
  • Intervenční práce ve třídě za účasti třídního učitele, v časové kapacitě 3 vyučující hodiny (135 min)

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

C/ Programy pro třídy s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální či praktické školy)

Témata práce se třídou jsou totožná jako u programů všeobecné primární prevence. Liší se však styl práce a hloubka probíraného tématu. Program je přizpůsoben potřebám, schopnostem a dovednostem žáků. Pro vytváření programu na míru je velmi důležité, aby byly školou popsány specifika dané třídy.

Časová dotace je 1 až 3 vyučovací hodiny (45 - 135 min.) dle potřeb a možností žáků.

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

Pokud máte zájem o realizaci programů, kontaktujte vedoucí Centra primární prevence. 

Preventivní servis pro školy

Služby v rámci preventivního servisu jsou poskytovány školám zdarma, doplňují realizaci preventivních programů VPP či SPP.

Konzultace a poradenství

  • konzultace konkrétních situací v prostředí školy na úrovni jednotlivce i kolektivu
  • odborná podpora, metodická pomoc
  • podpora v síti návazných služeb (PPP, SVP, SPC, OSPOD, psychologové, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež ad.)

Setkání školních metodiků prevence

  • pravidelné setkání s metodiky prevence spolupracujících škol
  • probíhá 2x za školní rok
  • obsah je určen zakázkou metodiků, zahrnuje informace, aktuality v oblasti primární prevence, vzdělávací aktivity, sdílení a vzájemnou výměnu zkušeností

Účast na třídní schůzce

  • nabízíme možnost účasti zástupců CPP DOK na třídní schůzce spolupracujících školních tříd
  • cílem je informovat rodiče o poskytovaných službách CPP DOK a prezentovat blíže program VPP či SPP, kterého se účastní jeho děti
  • rodičům jsou předány také písemné informace o službě či programu (informační leták CPP ad.)

Prezentace programu VPP, SPP ve škole 

  • nabízíme informačně zážitkový workshop pro pedagogický sbor školy
  • cílem je seznámit učitele s posláním a cílem programů CPP DOK, představit jejich metodiku a umožnit učitelům prožít si a vyzkoušet část preventivních aktivit
  • prezentace programu je žádoucí na školách, které začínají na realizaci preventivních programů s CPP DOK nově spolupracovat

Vzdělávání učitelů

Témata vzdělávacích kurzů se zaměřují zejména na práci se třídou a podporu zdravého klimatu. Jsou předávána interaktivní formou tak, aby byli učitelé schopni načerpané znalosti a dovednosti v praxi efektivně využít. 

SEMINÁŘE, KURZY

Role třídního učitele

Cílem semináře je posílení kompetencí pedagogických pracovníků v roli třídnícho učitele prostřednictvím sebereflexe. Účastníci se budou zamýšlet v rámci introspektivních technik, nad svou pozicí třídního učitele, nad svým chováním, svými činy v interakci s žáky, ale i jejich rodiči a kolegy na škole. Budou mít možnost uvědomit si vlastní pojetí této role, vnitřní i vnější motivy a impulzy. Na základě vlastní sebereflexe pak zkusí pojmenovat své potřeby a najít funkční nástroje pro řešení náročných situací. Významným prvkem bude vzájemné sdílení a inspirace všech účastníků. 

Vzdělávání je určeno pro: učitelé 1. a 2. stup. ZŠ, učitele SŠ, školní metodiky prevence a výchovné poradce

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 3 hod.

Počet účastníků: min 10 - max 20

Cena: 700,- Kč / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo realizace: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK

Je-li seminář určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte prosím vedoucí CPP DOK.

Třídní pravidla

Cílem kurzu je posílení kompetencí pedagogických pracovníků při práci s třídními pravidly. Účastníci kurzu se seznámí s praktickými postupy, které mohou při tvorbě a následné práci s pravidly využít tak, aby stanovená pravidla fungovala co nejefektivněji. Kurz vede účastníky ke schopnosti motivovat žáky k dodržování pravidel, která si sami vytvořili, k přijetí jejich vlastní zodpovědnosti za to, jak fungují. S pomocí takto nastavených pravidel se žáci učí společenskému chování a respektování pravidel přirozeně a prakticky, přímo v komunitě třídy.

Vzdělávání je určeno pro: třídní učitele a budoucí třídní učitele I. a II. stup. ZŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce.

Forma: interaktivní kurz

Časová dotace: 4 hod.

Počet účastníků: min. 10 - max 20

Cena: 900,- Kč/ osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK                                                                Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktuje vedoucí CPP DOK.

Vedení třídnických hodin

Cílem kurzu je zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou se zacílením na podporu zdravého klimatu. Účastní kurzu se naučí zacházet s atributy důležitými pro práci s kolektivem - nastavení pravidel v kolektivu, práce v komunitním kruhu, techniky zaměřené na rozvoj sociálních dovedností. Vybrané aktivity si prakticky vyzkouší. Účastníci obdrží podklady, které mohou následně využít pro praktickou realizaci her a technik při práci se třídou. 

Vzdělávání je určeno pro: třídní učitele a budoucí třídní učitele 1. a 2. stup. ZŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce.

Forma: Interaktivní seminář

Časová dotace: 7 hod.

Počet účastníků: min 10 - max 20

Cena: 1 700,- Kč / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK

Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

Komunikace s dítětem v krizi

Cílem kurzu je posílení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti komunikace s dítětem v krizi, ve školním prostředí. Účastníci budou seznámeni s teoretickými základy v problematice krize, s možnostmi a pohledy na krizové situace, se zásadami vedení rozhovoru a základními postupy při krizové pomoci v prostředí školy. Součástí bude také nácvik základních postupů při vedení rozhovoru s dítětem v náročné situaci.

Vzdělávání je určeno pro: učitele ZŠ a SŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 8 hod.

Počet účastníků: min. 10 - max. 20

Cena: 1 900,- / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK                                                                Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

Jak na prevenci v MŠ

Cílem kurzu je připravit pedagogické pracovníky - učitele, metodiky prevence v MŠ na samostatnou realizaci preventivního programu s dětmi v mateřských školách. Účastníci kurzu si osvojí základní dovednosti ve vedení preventivních aktivit s dětským kolektivem, budou seznámeni s metodikou vybraných preventivních témat jako je např. podpora zdravých vztahů, osobní bezpečí, bezpečí na internetu ad. V závěru kurzu obdrží zpracovanou metodiku k celému preventivnímu programu.

Vzdělávání je určeno pro: učitele a metodiky prevence v MŠ

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 6 hod.

Počet účastníků: min. 10

Cena: 1 500,- / osoba 

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, 586 01 Jihlava, CPP DOK

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

AKTUÁLNĚ: Rozvojová skupina pro děti a dospívající 

ROZVOJOVÁ SKUPINA PRO DĚTI A DOSPÍVAJÍCÍ 13–15 LET

Od 22.9. 2025 bude v Jihlavě probíhat rozvojová skupina pro děti a dospívající 13-15 let, kteří chtějí: 

  • lépe poznat sami sebe
  • naučit se pracovat se svými emocemi
  • posílit své silné stránky a sebevědomí
  • najít vlastní zdroje pro zvládání životních situací
  • nalézt svoje místo mezi vrstevníky
  • potkat nové kamarády

Kdy: každé pondělí od 22.9. 2025
Čas: 16:00–18:00
Kde: Jihlava (bude upřesněno)

Účast ve skupině je zdarma. Celkem proběhne 10 skupinových setkání. Počet míst ve skupině je omezen na 10 účastníků.

Vstup do skupiny je možný pouze se souhlasem zákonného zástupce. Před zařazením do skupiny proběhne úvodní schůzka za účasti rodiče, dítěte a lektorek.

Skupinu povede stabilní dvojice zkušených lektorek Centra primární prevence DOK, které budou děti celým programem bezpečně provázet.

PŘIHLÁŠENÍ

Pro další informace kontaktujte lektorky:

Mgr. Romana Kubů, tel. 737 393 192, e-mail: romana.kubu@jihlava.charita.cz

Vystudovala obor Sociální politika a sociální práce na Univerzitě J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. Její pracovní působení se vždy týkalo dětí a mladých lidí  s orientací na prevenci rizikového chování. Zkušenosti získávala v nízkoprahovém klubu Vrakbar, v projektu Park in Park pro dlouhodobě nezaměstnanou mládež a zejména v Centru prevence DOK, kde do roku 2024 působila jako vedoucí centra. Aktuálně pracuje v CPP DOK jako lektorka všeobecné a selektivní primární prevence na základních školách, lektoruje také vzdělávací semináře pro pedagogy. V průběhu praxe absolvovala řadu kurzů, např. Komplexní výcvik krizové intervence se zaměřením na děti a mládež, dvouletý výcvik ve speciálních výchovných technikách pod Skálovým institutem, Adlerovský přístup ve školním poradenství a mnohé další. 

Mgr. Hana Komárková, tel. 737 393 192, e-mail: hana.komarkova@jihlava.charita.cz

Vystudovala magisterský obor Speciální pedagogika na Masarykově univerzitě. Nyní je v 5.ročníku sebezkušenostního výcviku v terapeutických a poradenských dovednostech. Absolvovala komplexní výcvik v krizové intervenci pro dospělé i děti a pravidelně se dále vzdělává v oblastech souvisejících s psychickou podporou a prací s lidmi – např. Motivační rozhovory, Intervence při úmrtí ve třídě, Úzkost a stres u dětí, a další. Má přibližně 20 let praxi v práci s dospělými i dětmi – působila jako sociální pracovnice, aktuálně pracuje jako lektorka všeobecné a selektivní primární prevence na školách, lektoruje vzdělávací semináře pro pedagogy a věnuje se terapii v soukromé praxi. 


 

Stížnostní postup

Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služby

Centrum primární prevence DOK usiluje o co možná nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich stálé zlepšování, proto DOK vytváří podmínky pro získávání zpětné vazby a stížností. Stížnost lze podat na kvalitu služby, způsob jejího poskytování, jednání pracovníků či prostředí, ve kterém je služba poskytována.

Stížnost lze podat do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje.

KDO může podat stížnost

  • Účastníci programu (žáci, rodiče žáků, třídní učitelé procházející programy)
  • Objednavatelé programů (vedení školy, školní metodici prevence)
  • Zaměstnanci služby

Podavatel stížnosti si může zvolit nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížností zastupovat (zákonný zástupce, nebo osoba s plnou mocí). Podání stížnosti nevede k žádnému znevýhodnění, újmě stěžovatele či osoby, která podavatele stížnosti zastupuje. Právo si stěžovat je také součástí Kodexu práv účastníků programu.

POSTUP PODÁNÍ STÍŽNOSTI

Stížnosti účastníků preventivního programu

Účastníci programu si mohou stěžovat ústně lektorovi po programu při závěrečném hodnocení. Mohou využít také telefonického kontaktu: Vedoucí centra primární prevence DOK, Mgr. Nikola Formanová tel.:736 523 660,567 563 671 

Pro písemnou formu je možné využít:

  • zpětnovazebného dotazníku po programu – za stížnost v rámci zpětnovazebného dotazníku se považuje sdělení informující o porušení práv účastníků programu (Kodex práv účastníků programu).
  • poštovní adresu: Vedoucí centra primární prevence DOK, Mgr. Nikola Formanová, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava
  • schránku na stížnosti před vstupem do budovy Oblastní charity Jihlava na adrese: Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava
  • elektronickou poštu na adresu: formanova@jihlava.charita.cz

Stížnosti objednavatelů preventivního programu

Objednávající jsou seznámeni s možností podat stížnost vedoucím CPP vždy při podepisování Smlouvy o realizaci programů primární prevence, postup podávání stížnosti je přílohou Smlouvy o realizaci programů primární prevence. V případě objednávajících si lze stěžovat ústně při osobní schůzce na závěr školního roku v rámci hodnocení spolupráce nebo kdykoli v průběhu roku. Je možné využít také telefonického kontaktu: Vedoucí centra primární prevence DOK, Mgr. Nikola Formanová tel.:736 523 660,567 563 671

Pro písemnou formu je možné využít:

  • poštovní adresu: Vedoucí centra primární prevence DOK, Mgr. Nikola Formanová, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava
  • schránku na stížnosti před vstupem do budovy Oblastní charity Jihlava na adrese: Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava
  • elektronickou poštu na adresu: nikola.formanova@jihlava.charita.cz

Stížnosti zaměstnanců

Zaměstnanci si mohou stěžovat ústně či písemně (na výše uvedené kontakty) vedoucí CPP DOK, nebo dalším nadřízeným v rámci Oblastní charity Jihlava (zástupce ředitele pro oblast prevence, ředitel).

POSTUP VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTI

1. Každá zpětná vazba a stížnost je okamžitě písemně zaevidována v Evidenci stížností. Pokud je to možné, je ústní podání sepsáno spolu s podavatelem, aby se pracovník mohl ujistit o tom, že záznam o podání odpovídá tomu, co jím chce podavatel říci.

2. Stížnosti jsou předávány vedoucímu CPP, který je za prošetření a vyřízení stížnosti zodpovědný. Stížnost na poskytovanou službu řeší v první řadě vždy vedoucí služby, a to i v případě, že byla stížnost adresována v rámci řídící linie výše. 

Pro projednávání platí následující pravidla:

  • zpětná vazba i stížnost jsou projednány v celém rozsahu;
  • projednání je spravedlivé, zjišťují se veškeré okolnosti předmětného podání, aby mohlo dojít k objektivnímu rozhodnutí o oprávněnosti podání (shromáždění faktů od stěžovatele, zaměstnanců, z příslušné dokumentace a od případných svědků);
  • pokud je podání shledáno oprávněné, je přijato nápravné opatření, které by mělo v budoucnu zamezit podobným situacím;
  • pokud stížnost směřuje proti konkrétní osobě, je nezbytné postupovat tak, aby byla chráněna důstojnost a oprávněné zájmy této osoby;
  • v případě, že se stížnost týká pracovníka CPP DOK, je věc projednávána za přítomnosti nadřízeného a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit;
  • o projednání je vždy pořízen zápis;

3. Maximální lhůta k vyřízení stížnosti je 30 dnů. V této lhůtě musí stěžovatel obdržet odpověď v písemné podobě na uvedenou adresu. V případě anonymního podání stížnosti, nebo neuvedení adresy pro odpověď je vyrozuměni o vyřešení stížnosti zveřejněno po dobu 14-ti dnů na webových stránkách CPP.

4. Pokud je stěžovatel nespokojen se způsobem vyřízení stížnosti, nebo když nebyla dodržena lhůta pro její vyřízení, můžete se písemně obrátit na:

Ředitele Oblastní charity Jihlava, Ing. Hana Fexová, Oblastní charita Jihlava, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava, tel.: 736 523 640, 567 563 671, e-mail: hana.fexova@jihlava.charita.cz

Ředitele Diecézní charity Brno Ing. Pavel Kolmačka, Diecézní charita Brno, třída Kpt. Jaroše 1928/9, 602 00 Brno, e-mail: pavel.kolmacka@brno.charita.cz

Certifikát MŠMT

Certifikát 2014

Reference naší služby

Mgr. Jana Koukolová (třídní učitelka), ZŠ Komenského Pelhřimov

Způsob komunikace lektorů považuji za velice zásadní pro jakoukoli odezvu a otevřenost dětí. Výběr témat je ideální, největší ohlas měly bloky - Závislosti, Online, Umění tolerance. Programy mají určitě smysl - stmelování kolektivu, pozitivní vliv na vztah třídy s třídním (zpětná vazba po programu), rozvíjení respektu, tolerance k druhým. Ideální by bylo, kdyby se třídou pracovala celé čtyři roky jedna dvojice lektorů :-). 

Mgr. Kateřina Pisková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Křížová Jihlava

S programy jsem dlouhodobě spokojená, komunikace s lektory je na vysoké úrovni. U tříd se zdravým kolektivem mají programy velký efekt a tam, kde něco drhne nám nastavíte zrcadlo další spolupráce. Význam programů:

  • k hlubšímu zamyšlení žáků nad problematickou nebo situací
  • podnět pozitivní vliv na kolektiv třídy
  • možnost učitele být v roli pozorovatele
  • získání podnětů pro další práci se třídou

Mgr. Markéta Hupková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Osvobození Pelhřimov

Spolupráce s lektory je bezproblémová, mají profesionální přístup ke všem věkovým kategoriím. Dokáží bez problémů zaujmout a motivovat žáky. Od lektorů dostávám zpětnou vazbu s doporučeními po každém proběhlém programu. Žáky programy baví a též třídní učitelé jsou s programy spokojeni.

Mgr. Jaroslava Hrodková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Seifertova Jihlava

Programy primární prevence vhodně doplňují a rozšiřují výuku o znalost nezbytných sociálních dovedností, které mohou pomoci zamezit vzniku rizikových jevů u žáků. Struktura programu vyhovuje, je vyvážená, má spád, aktivity se vhodně střídají a doplňují. Témata jsou vhodná, probírána z jiného úhlu pohledu než ve škole. Navíc  máme možnost zařadit po domluvě téma, které aktuálně třída řeší. Výběr témat a jejich návaznost odpovídá psychické a sociální zralosti. Lektoři jsou milí, otevření, vstřícní, všímaví. Snaha pomoci a nabídnou řešení a další postup. Vždy skvěle připraveni, vytváří přátelskou atmosféru, dokáží vždy kolektiv zvládnout a podnítit děti k práci a zamyšlení. Děti hodnotí program jako vítané zpestření výuky, kde se hovoží o jejich problémech a jako třída více spolupracují.

 

 

NAŠI DONÁTOŘI


Finančně podpořeno Úřadem vlády ČR v rámci programu „Protidrogová politika“.