Centrum primární prevence DOK Jihlava

OCHJ_DOK

Poslání

Formou efektivní primární prevence přispíváme k pozitivnímu vývoji dětí a mladých lidí, žáků a studentů ze spolupracujících základních a středních škol v okresech Jihlava a  Pelhřimov, v Kraji Vysočina.

 

Kontakt

Kancelář
Jakubské nám. 2, Jihlava 586 01
Telefon: 736 523 660, 567 563 671

Realizace programů
Sídliště U Pivovaru, Jihlava 58601

Pracovníci služby:

 

321129693_936312890675483_4803810333606438829_n

Mgr. Nikola Formanová, vedoucí služby nikola.formanova@jihlava.charita.cz
 
DSC_0120
Mgr. Romana Kubů, lektorka programů VPP a SPP
~hzk4Z2cb9HjGK%a3enFRW7%WkvDRW7r
Hanka
Mgr. Hana Komárková, lektorka programů VPP a koordinátorka programů SPP
38AkO9eeWkxy.Z4WHcvr2Zl7T-uk87j7T-M
Jan
Mgr. Jan Tkadleček, lektor programů VPP a SPP
58Ah-95-7.po1YUS5buvRf54YanBZd54Ys
Ilča - kopie (2)  
Bc. Ilona Tomková, koordinátorka a lektorka programů VPP a lektorka programů SPP 4eBxRWjg8dBFRYUS5buvRf54YanBZd54Ys
Snímek obrazovky 2023-05-29 091732
Mgr. Marie Holubová, lektorka programů VPP 88EsVW.g7noy.Z4WHcvr2Zl7T-uk87j7T-M
Externí lektoři DPP
Milan Řezníček
Veronika Neubauerová
Bc. Pavlína Uhrová
Bc. Barbora Kučerová
Natálie Šnýdrová

Provozní doba:

Po – Čt   7:30 – 14:00 preventivní programy
Po – Pá  7:30 – 15:00 informační servis, konzultace a poradenství

V případě zájmu o nabízené služby, kontaktujte vedoucí CPP DOK. V případě plné kapacity budete zařazeni do pořadníku zájemců.

Centrum primární prevence DOK 

poskytuje školám intervenci a odborné poradenství v oblasti primární prevence rizikového chování. Prostřednictvím dlouhodobých programů specifické primární prevence, poradenských a metodických aktivit, se snaží u dětí a mládeže předcházet problémům spojeným s rizikovým chováním nebo tyto problémy oddálit do co nejpozdějšího věku. Těžištěm naší práce je dlouhodobost a provázanost aktivit, individuální přístup a úzká spolupráce s pedagogy.

Programy všeobecné primární prevence 

Primární cílová skupina:

  • mladší žáci (6 - 12 let)
  • starší žáci (12 - 15 let)
  • studenti SŠ (16 - 19 let)

Program má formu interaktivního prožitkového setkání, je veden dvěma lektory CPP.

Využívá metody zážitkové pedagogiky: kooperativní učení, diskuze, hraní rolí, výtvarné prostředky a techniky, rozehřívací hry ad. Vedle poskytování ucelených a pravdivých informací o jevech rizikového chování se program zaměřuje na posílení sebedůvěry účastníků, jejich komunikačních dovedností, sebepoznání, sebeocenění a přijetí odpovědnosti za své chování. Program je zasazen do kontextu vzdělávacího a výchovného působení školy, vychází z potřeb a požadavků školy, konkrétní třídy a žáků.

Důraz je kladen na dlouhodobé a systematické působení založené na vztahu lektorů s žáky. Témata jsou zakomponována do širšího pojetí prevence rizikového chování, jsou chápána v jeho kontextu a v souvislostech s modelem bio-psycho-sociálně-spirituálního vzniku závislostí. Koncepce programu (dlouhodobost, komplexnost, přizpůsobení individuálním potřebám) a využívané pedagogické metody směřují k působení na celistvou osobnost žáka, tedy nejen na jeho vědomosti, ale především na jeho postoje a chování.

Okruhy nabízených témat:

1. stupeň ZŠ

  • Seznámení
  • Moje třída
  • Džungle internetu
  • Kamarádství
  • Moje bezpečí
  • Na ostrově (vztahy v kolektivu)
  • Kousek hrdinství (prevence šikany)
  • V moři emocí
  • Na wifině
  • Mě nenachytáš (prevence závislostí)
  • Když se dívám na sebe (prevence PPP)

2. stupeň ZŠ      

  • Kdo jsme?
  • Naše třída
  • Když se vztahům nedaří (prevence šikany)
  • On-line
  • Duše v pohodě
  • Závislosti (legální a nelegální návykové látky)
  • Body image (prevence PPP)
  • Můj život
  • Umění tolerance (prevence rasismu a agresivity),
  • Duševní zdraví 
  • Do vztahu (partnerské a sexuální vztahy, prevence sexuálně přenosných chorob a rizikového chování)

Prostupná témata

  • Osobní hranice (osobní prostor, empatie, asertivní jednání)
  • Rodina a já
  • Konflikty a komunikace

Časová dotace:

  • 1. a 3. třída – 1 setkání se třídou / 2 vyučovací hodiny
  • 4. až 9. třída – 1 setkání se třídou / 3 vyučovací hodiny
  • 9. třída - program na téma "Do vztahu" / 4,5 vyučovací hodiny
  • Aby byla práce s kolektivem co nejefektivnější, je vhodná dlouhodobá spolupráce. Žádoucí jsou 2 setkání se třídou ve školním roce.
  • Maximální časová dotace je 10 bloků v průběhu docházky na 1. st. ZŠ a 8 bloků v průběhu docházky na 2. st. ZŠ

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

Pokud máte zájem o realizaci programů, kontaktujte vedoucí Centra primání prevence. V případě plné kapacity budete zařazeni do pořadníku zájemců.

Programy selektivní primární prevence

Tyto programy jsou zaměřeny na třídní kolektivy, které jsou ve vyšší míře ohroženy rizikovým chováním. Vychází ze zakázky školy a staví na aktivní spolupráci všech aktérů. 

Primární cílová skupina:

  • mladší žáci (2. - 5. třída)
  • starší žáci (6. - 9. třída)

V rámci SPP nabízíme tři typy programů:

A/ Intervenční programy pro třídy, kde jsou narušené vztahy (žákům se spolu nedaří komunikovat, spolupracovat, vytvářet pozitivní sociální klima, probíhá vyčleňování jedinců aj.).

Programy reagují na specifickou situaci ve třídě. Přímá práce je zaměřena zejména na  práci se skupinou, na problém se tedy nahlíží jako na záležitost celé třídy. Zásadní je přítomnost třídního učitele na programu. Realizujeme je zpravidla v rámci 3 setkání, délka jednoho setkání je 3 vyučovací hodiny (135 min.). Mezi jednotlivými programy je časový odstup cca 1 - 3 týdny. 

PODOBA PROGRAMU

  • Mapující rozhovory s pedagogy (třídní učitel, školní metodik prevence, ředitel/ka školy)
  • 3 x 3 hodinové setkání se třídou (přítomnost třídního učitele na programu, konzultace po každém setkání)
  • Doporučení k návazné práci

Cena:

  • první intervence ve třídě (diagnostika) - 3 000,- / + náklady spojené s cestou
  • každá následující intervence - 2.400,- / + náklady spojené s cestou

Cena programu zahrnuje:

  1. úvodní rozhovory, zmapování situace, formování zakázky
  2. přímou práci dvojice odborných lektorů se třídou
  3. zpracování výstupů z diagnostických technik
  4. průběžné konzultace s třídním učitelem a metodikem prevence
  5. tvorbu a prezentaci zprávy, vč. konkrétních doporučení k návazné práci
  6. potřebný materiál k realizaci

B/ Intervence ve třídě zasažené úmrtím blízkého

Úmrtí dotýkající se školy, ať už jde o žáka samotného či jeho příbuzného, je vždy velmi náročná situace. Nejen žáci, ale i třídní učitel se stávají pozůstalými a mají své potřeby truchlení. V této situaci je dobré zastavit se a zajistit si podporu. Toto nabízí naše jednorázová intervence ve třídě, pod vedením dvou zkušených lektorů, v prostorách školy. Žáci budou mít možnost zpracovat prvotní emoce, vzájemně sdílet, vyjádřit své potřeby, vzájemně se podpořit.

Podoba programu

  • Telefonická konzultace zástupce CPP DOK a školy + vyplnění poptávkového formuláře
  • Osobní konzultace lektorů CPP DOK s třídním učitelem
  • Intervenční práce ve třídě za účasti třídního učitele, v časové kapacitě 3 vyučující hodiny (135 min)

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

C/ Programy pro třídy s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální či praktické školy)

Témata práce se třídou jsou totožná jako u programů všeobecné primární prevence. Liší se však styl práce a hloubka probíraného tématu. Program je přizpůsoben potřebám, schopnostem a dovednostem žáků. Pro vytváření programu na míru je velmi důležité, aby byly školou popsány specifika dané třídy.

Časová dotace je 1 až 3 vyučovací hodiny (45 - 135 min.) dle potřeb a možností žáků.

Cena: 2 400,- / program + náklady spojené s cestou

Pokud máte zájem o realizaci programů, kontaktujte vedoucí Centra primární prevence. 

Preventivní servis pro školy

Služby v rámci preventivního servisu jsou poskytovány školám zdarma, doplňují realizaci preventivních programů VPP či SPP.

Konzultace a poradenství

  • konzultace konkrétních situací v prostředí školy na úrovni jednotlivce i kolektivu
  • odborná podpora, metodická pomoc
  • podpora v síti návazných služeb (PPP, SVP, SPC, OSPOD, psychologové, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež ad.)

Setkání školních metodiků prevence

  • pravidelné setkání s metodiky prevence spolupracujících škol
  • probíhá 2x za školní rok
  • obsah je určen zakázkou metodiků, zahrnuje informace, aktuality v oblasti primární prevence, vzdělávací aktivity, sdílení a vzájemnou výměnu zkušeností

Účast na třídní schůzce

  • nabízíme možnost účasti zástupců CPP DOK na třídní schůzce spolupracujících školních tříd
  • cílem je informovat rodiče o poskytovaných službách CPP DOK a prezentovat blíže program VPP či SPP, kterého se účastní jeho děti
  • rodičům jsou předány také písemné informace o službě či programu (informační leták CPP ad.)

Prezentace programu VPP, SPP ve škole 

  • nabízíme informačně zážitkový workshop pro pedagogický sbor školy
  • cílem je seznámit učitele s posláním a cílem programů CPP DOK, představit jejich metodiku a umožnit učitelům prožít si a vyzkoušet část preventivních aktivit
  • prezentace programu je žádoucí na školách, které začínají na realizaci preventivních programů s CPP DOK nově spolupracovat

Vzdělávání učitelů

Témata vzdělávacích kurzů se zaměřují zejména na práci se třídou a podporu zdravého klimatu. Jsou předávána interaktivní formou tak, aby byli učitelé schopni načerpané znalosti a dovednosti v praxi efektivně využít. 

SEMINÁŘE, KURZY

Role třídního učitele

Cílem semináře je posílení kompetencí pedagogických pracovníků v roli třídnícho učitele prostřednictvím sebereflexe. Účastníci se budou zamýšlet v rámci introspektivních technik, nad svou pozicí třídního učitele, nad svým chováním, svými činy v interakci s žáky, ale i jejich rodiči a kolegy na škole. Budou mít možnost uvědomit si vlastní pojetí této role, vnitřní i vnější motivy a impulzy. Na základě vlastní sebereflexe pak zkusí pojmenovat své potřeby a najít funkční nástroje pro řešení náročných situací. Významným prvkem bude vzájemné sdílení a inspirace všech účastníků. 

Vzdělávání je určeno pro: učitelé 1. a 2. stup. ZŠ, učitele SŠ, školní metodiky prevence a výchovné poradce

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 3 hod.

Počet účastníků: min 10 - max 20

Cena: 700,- Kč / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo realizace: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK

Je-li seminář určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte prosím vedoucí CPP DOK.

Třídní pravidla

Cílem kurzu je posílení kompetencí pedagogických pracovníků při práci s třídními pravidly. Účastníci kurzu se seznámí s praktickými postupy, které mohou při tvorbě a následné práci s pravidly využít tak, aby stanovená pravidla fungovala co nejefektivněji. Kurz vede účastníky ke schopnosti motivovat žáky k dodržování pravidel, která si sami vytvořili, k přijetí jejich vlastní zodpovědnosti za to, jak fungují. S pomocí takto nastavených pravidel se žáci učí společenskému chování a respektování pravidel přirozeně a prakticky, přímo v komunitě třídy.

Vzdělávání je určeno pro: třídní učitele a budoucí třídní učitele I. a II. stup. ZŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce.

Forma: interaktivní kurz

Časová dotace: 4 hod.

Počet účastníků: min. 10 - max 20

Cena: 900,- Kč/ osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK                                                                Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktuje vedoucí CPP DOK.

Vedení třídnických hodin

Cílem kurzu je zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti práce se třídou se zacílením na podporu zdravého klimatu. Účastní kurzu se naučí zacházet s atributy důležitými pro práci s kolektivem - nastavení pravidel v kolektivu, práce v komunitním kruhu, techniky zaměřené na rozvoj sociálních dovedností. Vybrané aktivity si prakticky vyzkouší. Účastníci obdrží podklady, které mohou následně využít pro praktickou realizaci her a technik při práci se třídou. 

Vzdělávání je určeno pro: třídní učitele a budoucí třídní učitele 1. a 2. stup. ZŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce.

Forma: Interaktivní seminář

Časová dotace: 7 hod.

Počet účastníků: min 10 - max 20

Cena: 1 700,- Kč / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK

Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

Komunikace s dítětem v krizi

Cílem kurzu je posílení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti komunikace s dítětem v krizi, ve školním prostředí. Účastníci budou seznámeni s teoretickými základy v problematice krize, s možnostmi a pohledy na krizové situace, se zásadami vedení rozhovoru a základními postupy při krizové pomoci v prostředí školy. Součástí bude také nácvik základních postupů při vedení rozhovoru s dítětem v náročné situaci.

Vzdělávání je určeno pro: učitele ZŠ a SŠ, školní metodiky prevence, výchovné poradce

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 8 hod.

Počet účastníků: min. 10 - max. 20

Cena: 1 900,- / osoba (Cena kurzu pro školu se odvíjí od počtu účastníků a případné dohody)

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, Jihlava 586 01, CPP DOK                                                                Je-li kurz určen pro pedagogický sbor, může proběhnout v prostorách školy.

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

Jak na prevenci v MŠ

Cílem kurzu je připravit pedagogické pracovníky - učitele, metodiky prevence v MŠ na samostatnou realizaci preventivního programu s dětmi v mateřských školách. Účastníci kurzu si osvojí základní dovednosti ve vedení preventivních aktivit s dětským kolektivem, budou seznámeni s metodikou vybraných preventivních témat jako je např. podpora zdravých vztahů, osobní bezpečí, bezpečí na internetu ad. V závěru kurzu obdrží zpracovanou metodiku k celému preventivnímu programu.

Vzdělávání je určeno pro: učitele a metodiky prevence v MŠ

Forma: interaktivní seminář

Časová dotace: 6 hod.

Počet účastníků: min. 10

Cena: 1 500,- / osoba 

Místo konání: Sídliště U Pivovaru, 586 01 Jihlava, CPP DOK

Není-li vypsán termín, pro bližší informace kontaktujte vedoucí CPP DOK.

 

AKTUÁLNĚ: Rozvojová skupina pro děti a dospívající 

ROZVOJOVÁ SKUPINA PRO DĚTI A DOSPÍVAJÍCÍ 13–15 LET

Od 22.9. 2025 bude v Jihlavě probíhat rozvojová skupina pro děti a dospívající 13-15 let, kteří:

  • chtějí lépe poznat sami sebe
  • naučit se pracovat se svými emocemi
  • posílit své silné stránky a sebevědomí
  • najít vlastní zdroje pro zvládání životních situací
  • nalézt svoje místo mezi vrstevníky
  • potkat nové kamarády

Kdy: každé pondělí od 22.9. 2025
Čas: 16:00–18:00
Kde: Jihlava (bude upřesněno)

Účast ve skupině je zdarma. Celkem proběhne 10 skupinových setkání.

Vstup do skupiny je možný pouze se souhlasem zákonného zástupce. Před zařazením do skupiny proběhne úvodní schůzka za účasti rodiče, dítěte a lektorek.

Skupinu povede stabilní dvojice zkušených lektorek Centra primární prevence DOK, které budou děti celým programem bezpečně provázet.

PŘIHLÁŠENÍ

Pro další informace kontaktujte lektorky:

Mgr. Romana Kubů, e-mail: romana.kubu@jihlava.charita.cz 

Mgr. Hana Komárková, e-mail: hana.komarkova@jihlava.charita.cz

Stížnostní postup

Pokud nejste spokojeni s kvalitou služby, způsobem jejího poskytování či přístupem pracovníků, můžete podat stížnost. Připomínky a stížnosti ze strany účastníků (žáci, třídní učitelé procházející programy) a objednavatelů (vedení školy, školní metodici prevence) programů PP jsou Centrem primární prevence DOK a jeho zřizovatelem Oblastní charitou Jihlava považovány za přínos pro zvyšování kvality programu.

Postup podání stížnosti

Stížnosti účastníků preventivního programu

Účastní programu si mohou stěžovat ústně lektorovi po programu při závěrečném hodnocení. Mohou využít také telefonického kontaktu. Pro písemnou formu mohou využít:

  • zpětnovazebného dotazníku
  • schránku na stížnosti
  • poštu
  • elektronickou poštu

Stížnosti objednavatelů preventivního programu

V případě objednávajících si lze stěžovat ústně při osobní schůzce na závěr školního roku v rámci hodnocení spolupráce nebo kdykoli v průběhu roku. Je možné využít také telefonického kontaktu.

Pro písemnou formu je možné využít:

  • poštu
  • elektronickou poštu

Při ústním podání stížností je vždy pořízen záznam, který je uložen do evidence stížností CPP DOK. Kopii záznamu obdrží stěžovatel na vyžádání.

Způsob vyřízení stížnosti

Maximální lhůta k vyřízení stížnosti je 30 dnů. V této lhůtě musí stěžovatel obdržet odpověď v písemné podobě na uvedenou adresu, v případě zájmu stěžovatele může proběhnout také ústní vysvětlení vedoucím CPP DOK. Řešení stížnosti se vždy zakládá do evidence stížností a je k nahlédnutí. 

Nejprve se bude stížností zabývat vedoucí Centra primární prevence DOK. Pokud s řešením dané situace nebudete spokojeni, podejte své podněty zástupci ředitele OCH Jihlava, pokud nebudete spokojeni ani poté, lze se odvolat k ředitelce OCH Jihlava. Při přetrvávající nespokojenosti se můžete obrátit na zřizovatele Diecézní charitu Brno. Další odvolání není možné, ale pokud budete mít pocit, že byla porušena Vaše práva, můžete se obrátit na Veřejného ochránce práv. 

Kontakty pro podání stížností

  1. Vedoucí centra primární prevence DOK, Mgr. Romana Kubů, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava, tel.:736 523 660,567 563 671, e-mail: romana.kubu@jihlava.charita.cz
  2. Zástupce ředitele pro služby prevence, Mgr. Martina Hynková, Oblastní charita Jihlava, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava, tel.: 734 170 703, 567 563 671, e-mail: martina.hynkova@jihlava.charita.cz
  3. Ředitelka OCH Jihlava, Ing. Hana Fexová, Oblastní charita Jihlava, Jakubské nám. 2, 586 01 Jihlava, tel.: 736 523 640, 567 563 671, e-mail: hana.fexova@jihlava.charita.cz
  4. Ředitel Diecézní charity Brno, Ing. Pavel Kolmačka, Diecézní charita Brno, Kapitána Jaroše 9, 602 00 Brno,     e-mail: kolmackabrno@charita.cz
  5. Veřejný ochránce práv, JUDr. Stanislav Křeček, Údolní 39, 602 00 Brno, e-mail: podatelna@ochrance

Certifikát MŠMT

Certifikát 2014

Reference naší služby

Mgr. Jana Koukolová (třídní učitelka), ZŠ Komenského Pelhřimov

Způsob komunikace lektorů považuji za velice zásadní pro jakoukoli odezvu a otevřenost dětí. Výběr témat je ideální, největší ohlas měly bloky - Závislosti, Online, Umění tolerance. Programy mají určitě smysl - stmelování kolektivu, pozitivní vliv na vztah třídy s třídním (zpětná vazba po programu), rozvíjení respektu, tolerance k druhým. Ideální by bylo, kdyby se třídou pracovala celé čtyři roky jedna dvojice lektorů :-). 

Mgr. Kateřina Pisková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Křížová Jihlava

S programy jsem dlouhodobě spokojená, komunikace s lektory je na vysoké úrovni. U tříd se zdravým kolektivem mají programy velký efekt a tam, kde něco drhne nám nastavíte zrcadlo další spolupráce. Význam programů:

  • k hlubšímu zamyšlení žáků nad problematickou nebo situací
  • podnět pozitivní vliv na kolektiv třídy
  • možnost učitele být v roli pozorovatele
  • získání podnětů pro další práci se třídou

Mgr. Markéta Hupková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Osvobození Pelhřimov

Spolupráce s lektory je bezproblémová, mají profesionální přístup ke všem věkovým kategoriím. Dokáží bez problémů zaujmout a motivovat žáky. Od lektorů dostávám zpětnou vazbu s doporučeními po každém proběhlém programu. Žáky programy baví a též třídní učitelé jsou s programy spokojeni.

Mgr. Jaroslava Hrodková (školní metodička prevence, třídní učitelka), ZŠ Seifertova Jihlava

Programy primární prevence vhodně doplňují a rozšiřují výuku o znalost nezbytných sociálních dovedností, které mohou pomoci zamezit vzniku rizikových jevů u žáků. Struktura programu vyhovuje, je vyvážená, má spád, aktivity se vhodně střídají a doplňují. Témata jsou vhodná, probírána z jiného úhlu pohledu než ve škole. Navíc  máme možnost zařadit po domluvě téma, které aktuálně třída řeší. Výběr témat a jejich návaznost odpovídá psychické a sociální zralosti. Lektoři jsou milí, otevření, vstřícní, všímaví. Snaha pomoci a nabídnou řešení a další postup. Vždy skvěle připraveni, vytváří přátelskou atmosféru, dokáží vždy kolektiv zvládnout a podnítit děti k práci a zamyšlení. Děti hodnotí program jako vítané zpestření výuky, kde se hovoží o jejich problémech a jako třída více spolupracují.

 

 

NAŠI DONÁTOŘI