Adiktologická ambulance
- Aktuality:
- 25. 1. 2023 změna otevírací doby - 8:00 - 15:00 hod.
- Skupinová setkání v roce 2023:
Posláním adiktologické ambulance je doprovázet a podporovat klienty na cestě ke změně ve vztahu k užívání návykových látek a tím usilovat o zvýšení kvality jejich života, jejich sociální stabilizaci a hodnotné uplatnění ve společnosti. Motivace ke stabilizaci v užívání návykových látek nebo abstinenci je vnímána jako jedna z podmínek a předpokladů k poskytnutí služby. Posláním adiktologické ambulance je také nabídnout podporu rodičům a dalším osobám blízkým lidem se závislostním problémem. Služba je provozována v Jihlavě.
Kontakt
Objednání
- Pracovníci zařízení:
- Mgr. Anna Mištová
- Vedoucí služby, adiktolog
- anna.mistova@jihlava.charita.cz
- tel. +420 736 523 655
- Jan Kučera, Dis.
- Terapeut, sociální pracovník
- jan.kucera@jihlava.charita.cz
- tel. +420 731 771 984
- Martina Věžníková
- Terapeut
- martina.veznikova@jihlava.charita.cz
- tel. +420 739 354 990
Cíle a cílová skupina, zásady služby, kapacita
Služby adiktologické ambulance jsou poskytovány zdarma, ambulantní formou v budově Centra U Větrníku. Poskytujeme odborné sociální poradenství individuální či skupinovou formou.
CÍLE
- Posílení a udržení motivace ke změně ve vztahu k užívání návykových látek/závislostního chování
- Stabilizace v užívání návykových látek, směrování k abstinenci, či podpora v udržení abstinence
- Zlepšení sociálního a psychického stavu klientů
- Vytvoření sítě přirozených zdrojů a vztahů
- Zprostředkování kontaktu a navázání klienta na další odborné služby
- Podpora rodičů a osob blízkých lidem se závislostí osoby starší 15 let
CÍLOVÁ SKUPINA
Cílovou skupinou adiktologické ambulance jsou:
- osoby ohrožené závislostí nebo závislé na alkoholových i nelegálních návykových látkách, včetně zneužívání medikamentů a nelátkových závislostech
- osoby usilující o změnu závislostního chování, jejichž stav nevyžaduje hospitalizaci
- rodiče a osoby blízké lidem se závislostním problémem, osoby v krizi
ZÁSADY
Služba se řídí uvedenými zásadami:
- Bezpečné neodsuzující prostředí
- Respekt ke klientům a jejich volbě
- Bezpečný profesionální vztah, pod supervizním vedením
- Aktivizace a podpora rozvoje samostatnosti klientů
- Komplexní pohled na klienta a jeho situaci v rámci bio-psycho-socio-spirituálního modelu
KAPACITA
Okamžitá kapacita služby je, v případě individuální konzultace, jeden klient na pracovníka a maximálně tři osoby v případě práce s rodinou. V případu většího počtu osob se práci s rodinou věnují dva pracovníci.
Práva klientů a pravidla spolupráce
Pravidla spolupráce
Poskytování služeb se řídí následujícími pravidly:
- Setkání probíhá obvykle 1* týdně či dle individuální domluvy pracovníka a klienta
- Pracovník se klientovi věnuje v předem vymezeném čase, kdy doba standardního setkání je 45 minut.
- Pokud klient přijde pozdě, avšak do patnácti minut od původně plánovaného zahájení setkání, čas se o tuto dobu úměrně zkracuje. Setkání končí v předem plánovaném čase. Pokud klient přijde později než 15 minut po domluveném začátku setkání, pracovník již klienta nepřijme.
- Když se klient nemůže dostavit na domluvenou schůzku, je třeba, aby se omluvil. V závislosti na vysoké úrovni spolupráce a stanovení domluvy může pracovník klienta kontaktovat, neděje se tak však automaticky.
- Pokud se klient bez omluvy nedostaví na tři setkání, bude s ním ukončena spolupráce. Po 6-ti měsících se klient může znovu objednat.
- Pokud by pracovník nemohl službu poskytnout v dohodnutém termínu (pracovní neschopnost), je klient co nejdříve kontaktován a je s ním domluven náhradní termín.
- Pro poskytnutí setkání klient nesmí vykazovat takové známky intoxikace, které by mu znemožňovaly produktivní komunikaci, v opačném případě klientovi nebude služba poskytnuta.
- Klient se vyvaruje verbální i fyzické agresi a sexuálnímu obtěžování. V opačném případě s ním bude spolupráce okamžitě ukončena. Po 6-ti měsících se znovu může do adiktologické ambulance objednat.
- Pokud spolupráce nebude řádně ukončena, smlouva o poskytování služeb automaticky zaniká půl roku po posledním kontaktu s klientem.
Práva klientů
Klienti adiktologické ambulance mají právo na:
- rovný přístup ke službám bez ohledu na pohlaví, věk, politické přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení, psychický či fyzický stav, socioekonomické možnosti,
- ohleduplnou odbornou péči prováděnou s porozuměním a kvalifikovanými pracovníky,
- individuální přístup
- zachování důstojnosti, respektu, bezpečí, diskrétnosti,
- ochranu před jakoukoli formou zneužívání,
- seznámení s filozofií, pravidly a povinnostmi v programu,
- podání stížnosti týkající se způsobu poskytování služby bez negativních důsledků pro svoji osobu,
- informace o nakládání s osobními údaji a na nahlížení do své dokumentace v adiktologické ambulanci,
- respektování svých rozhodnutí pracovníky,
- zprostředkování odborné péče a právo nabízenou péči odmítnout,
- podílet se na chodu služby přinášením podnětů a připomínek,
- svobodné ukončení využívání služby.
Jak si stěžovat
Jak a komu podat přání/stížnost na služby Adiktologické ambulance Jihlava (AAJ)
Podávat přání/stížnost může kdokoli, nejen uživatel služby (US) a zájemce o službu (ZoS). Přání či stížnosti se mohou týkat provozu a chodu služby, prostředí, kde je služba poskytována, jednání zaměstnanců atp., pokud přání/stížnost nesouvisí s provozem služby, tak se jimi pracovníci zařízení nezabývají.
Stěžovateli nevzniká právní nárok na to, aby na základě jeho přání/stížnosti byly provedeny určité úkony, i když se jich domáhá, nebo aby přání/stížnost byla prověřována jím stanoveným způsobem. Musí být, ale seznámen s důvody, kvůli kterým jeho přání nebylo splněno.
Způsoby podání přání/stížnosti
V AAJ lze podat přání/stížnost následujícími způsoby:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb,
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, vzkazem do poštovní či anonymní schránky, účastí v průzkumu spokojenosti se službou.
Přání/stížnost je projednána nejpozději do 30 dnů od jejího obdržení. O výsledku řešení je podavatel přání/stížnosti vyrozuměn, dle způsobu, kterým stížnost podal, či podle domluvy. V případě anonymního podání stížnosti, je odpověď vyvěšena u anonymní schránky na nástěnce v čekárně zařízení a také na webových stránkách, a to po dobu 30 dnů. V případě, že by tím byla ohrožena bezpečnost některého z pracovníků či klientů, přání/stížnost a výsledek řešení, nejsou zveřejňovány. V případě nejasností se podavatel přání/stížnosti může obrátit na vedoucí služby se žádostí o vysvětlení.
V případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti, má stěžovatel možnost podat proti tomuto odvolání. Odvolání podává pracovníkům AAJ, a to do 30 dnů od doručení či zveřejnění vyjádření.
Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení přání/stížnosti a platí pro něj stejné časové lhůty, tedy je vyřízeno do 30 dnů a podavatel je o výsledku vyrozuměn.
Podavatel se dále v případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti nebo odvoláním může obrátit na nestranné instituce, např.:
- Občanskou poradnu Jihlava, Žižkova 1683/13, 586 01 Jihlava
- Veřejného ochránce práv, Údolní 658/39, 602 00 Brno
Stěžovatel se může obracet nejen na nestranné instituce, ale také na zástupce ředitele pro služby prevence OCHJ.
Informace o nakládání s osobními údaji
připravujeme