Adiktologická ambulance
- Aktuality:
- Aktuálně je možné vstoupit do podpůrné skupiny AAJ (po předchozí domluvě s pracovníkem AAJ).
- V březnu se skupina setká v termínech út 5.3. a út 19.3. Pokaždé od 16 do 17:30 hod.
- Více informací na letáku nebo tel. +420 731 771 984.
- Poslání
-
Posláním Adiktologické ambulance Jihlava je doprovázení klientů, kteří chtějí změnit svůj vztah v oblasti látkového a nelátkového závislostního chování. Služba je poskytována individuální a skupinovou formou s cílem dosažení změny a lepšímu porozumění motivům, které vedly k tomuto chování. Na cestě k porozumění věnujeme pozornost více faktorům, které rozvoj závislostního chování ovlivňují a udržují. Posláním adiktologické ambulance je také doprovázení osob blízkých lidem se závislostním chováním. Služba je poskytována zdarma, v Jihlavě.
Základní údaje
Objednání
Registrace služby
- Pracovníci zařízení:
- Bc. Martina Věžníková
- vedoucí služby, adiktoložka
- martina.veznikova@jihlava.charita.cz
- tel. +420 739 354 990
- Jan Kučera, DiS.
- sociální pracovník, terapeut
- jan.kucera@jihlava.charita.cz
- tel. +420 731 771 984
- MgA et Bc. Eleanor Toulavá, BA
- sociální pracovník, terapeut
- eleanor.toulava@jihlava.charita.cz
- tel. +420 736 523 655
Cíle a cílová skupina, zásady služby, kapacita
CÍLE
U klientů se závislostní problematikou si adiktologická ambulance klade následující cíle:
- Klient má informace o závislostní problematice a návazných službách.
- Klient dosáhl nebo udržuje změnu v oblasti látkového nebo nelátkového závislostního chování.
- Klient rozumí motivům, které podpořily vznik a rozvoj závislostního chování i těch, které je nadále ovlivňují.
- Klientova situace se díky stabilizaci závislostního chování zlepšila v oblastech vztahů, financí a bydlení.
- Byly zapojeny osoby blízké, které měly zájem se na změně v oblasti látkového a nelátkového závislostního chování podílet společně s klientem.
U klientů, osob blízkých osobám se závislostním chováním, si adiktologická ambulance klade následující cíle:
- Osoby blízké mají informace o závislostní problematice.
CÍLOVÁ SKUPINA
Cílovou skupinou adiktologické ambulance jsou:
- osoby motivované ke změně závislostního chování
- osoby ohrožené závislostí nebo závislé na psychoaktivních látkách
- osoby ohrožené nelátkovou závislostí nebo již závislé
- osoby blízké lidem se závislostním chováním
- osoby starší 12 let
ZÁSADY
Služba se řídí uvedenými zásadami:
- Bezpečné prostředí: Pracovníci usilují o vytváření bezpečného prostoru, kde je zachována důvěrnost informací. Každý klient má svého klíčového pracovníka, který usiluje o to, aby byly klientovi poskytovány jasné a srozumitelné informace o průběhu poskytování služby.
- Partnerský a respektující přístup: Pracovníci upřednostňují spolupracující přístup, do kterého vstupují z pozice partnera, který klienta doprovází na cestě k dosažení svých cílů. Stejně tak jako má klient možnost se svobodně rozhodnout o tom, jak bude věci ve svém životě ovlivňovat i pracovník do společného prostoru může přinášet své vlastní podněty. Pracovník v tomto vztahu usiluje o vzájemnost, společné zkoumání a dialog.
- Odbornost: Pracovníci služby pracují pod supervizním vedením, klientskou práci reflektují v rámci průběžných intervizí a týmových porad, pracovníci disponují potřebnou kvalifikací, pracovníci se průběžně vzdělávají v rámci individuálních i týmových vzdělávání, pracovníci sledují aktuální trendy v oboru a služby poskytují v souladu s dobrou praxí a účastní se individuálních i týmových stáží ve službách obdobného charakteru.
KAPACITA
Okamžitá kapacita služby je v případě individuální konzultace jeden klient na pracovníka a maximálně tři osoby v případě práce s osobami blízkými na jednoho pracovníka.
Maximální okamžitá kapacita pro individuální práci jsou 3 klienti. Maximální okamžitá kapacita pro skupinovou práci je 12 klientů.
Práva klientů a pravidla spolupráce
Pravidla spolupráce
Poskytování služeb se řídí následujícími pravidly:
- Setkání probíhá obvykle 1*/1-2 týdny či dle individuální domluvy pracovníka a klienta.
- Pracovník se klientovi věnuje v předem vymezeném čase, kdy doba standardního setkání je 45 minut.
- Setkání má předem domluvený začátek a konec, pokud se klient opozdí o pár minut, setkání je o tuto dobu kratší, pokud se klient opozdí o více než 15 minut, pracovník ho již nepřijme.
- Když se klient nemůže dostavit na domluvenou schůzku, je třeba, aby se omluvil, pracovník klienta může kontaktovat.
- Pokud se klient bez omluvy nedostaví na tři setkání, může s ním být ukončena spolupráce, po 6-ti měsících může klient o službu znovu zažádat.
- Pokud by pracovník nemohl službu poskytnout v dohodnutém termínu (z důvodu pracovní neschopnosti aj.), je klient co nejdříve kontaktován a je s ním domluven náhradní termín setkání.
- Pro poskytnutí setkání klient nesmí vykazovat takové známky intoxikace, které by mu znemožňovaly produktivní komunikaci.
- Pokud spolupráce nebude řádně ukončena, smlouva o poskytování služeb automaticky zaniká půl roku po posledním kontaktu s klientem.
Práva klientů
Klienti adiktologické ambulance mají právo na:
- rovný přístup ke službám bez ohledu na pohlaví, věk, politické přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení, psychický či fyzický stav, socioekonomické možnosti
- rovný přístup ke službám bez ohledu na pohlaví, věk, politické přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení, psychický či fyzický stav, socioekonomické možnosti
- individuální přístup
- zachování důstojnosti, respektu, bezpečí, diskrétnosti
- ochranu před jakoukoli formou zneužívání
- seznámení s filozofií, pravidly a povinnostmi pro využívání služby
- podání stížnosti týkající se způsobu poskytování služby bez negativních důsledků pro svoji osobu
- informace o nakládání s osobními údaji (viz web zařízení) a na nahlížení do své dokumentace v adiktologické ambulanci
- respektování svých rozhodnutí pracovníky
- zprostředkování odborné péče a právo nabízenou péči odmítnout
- podílet se na chodu služby, přinášením podnětů a připomínek
- svobodné ukončení využívání služby
Jak si stěžovat
Jak a komu podat přání/stížnost na služby Adiktologické ambulance Jihlava (AAJ)
Podávat přání/stížnost může kdokoli, nejen uživatel služby (US) a zájemce o službu (ZoS). Přání či stížnosti se mohou týkat provozu a chodu služby, prostředí, kde je služba poskytována, jednání zaměstnanců atp., pokud přání/stížnost nesouvisí s provozem služby, tak se jimi pracovníci zařízení nezabývají.
Stěžovateli nevzniká právní nárok na to, aby na základě jeho přání/stížnosti byly provedeny určité úkony, i když se jich domáhá, nebo aby přání/stížnost byla prověřována jím stanoveným způsobem. Musí být, ale seznámen s důvody, kvůli kterým jeho přání nebylo splněno.
Způsoby podání přání/stížnosti
V AAJ lze podat přání/stížnost následujícími způsoby:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb,
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, vzkazem do poštovní či anonymní schránky, účastí v průzkumu spokojenosti se službou.
Přání/stížnost je projednána nejpozději do 30 dnů od jejího obdržení. O výsledku řešení je podavatel přání/stížnosti vyrozuměn, dle způsobu, kterým stížnost podal, či podle domluvy. V případě anonymního podání stížnosti, je odpověď vyvěšena u anonymní schránky na nástěnce v čekárně zařízení a také na webových stránkách, a to po dobu 30 dnů. V případě, že by tím byla ohrožena bezpečnost některého z pracovníků či klientů, přání/stížnost a výsledek řešení, nejsou zveřejňovány. V případě nejasností se podavatel přání/stížnosti může obrátit na vedoucí služby se žádostí o vysvětlení.
V případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti, má stěžovatel možnost podat proti tomuto odvolání. Odvolání podává pracovníkům AAJ, a to do 30 dnů od doručení či zveřejnění vyjádření.
Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení přání/stížnosti a platí pro něj stejné časové lhůty, tedy je vyřízeno do 30 dnů a podavatel je o výsledku vyrozuměn.
Podavatel se dále v případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti nebo odvoláním může obrátit na nestranné instituce, např.:
- Krajský úřad kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava
- Občanskou poradnu Jihlava, Žižkova 1683/13, 586 01 Jihlava
- Veřejného ochránce práv, Údolní 658/39, 602 00 Brno
Stěžovatel se může obracet nejen na nestranné instituce, ale také na zástupce ředitele pro služby prevence OCHJ.
Informace o nakládání s osobními údaji a etické kodexy
Informace o nakládání s osobními údaji
V přiloženém souboru najdete informace o zásadách ochrany a zpracování Vašich osobních údajů v naší službě.
Etické kodexy
V přilozených souborech najdete etické kodexy popisující hlavní principy a normy chování, kterými se v našem každodenním pracovním životě řídíme.