Centrum U Větrníku


ÚPRAVA PROVOZNÍ DOBY:

Ve středu 20.3.2024 bude Centrum U Větrníku otevřeno až od 10:00.

Posláním kontaktního Centra U Větrníku je snižovat sociální a zdravotní rizika osob ohrožených závislostí a závislých na návykových látkách. Služba je poskytována ambulantní formou v Jihlavě a terénní formou na Jihlavsku a Pelhřimovsku.

Služba poskytuje: 
  • Materiál pro méně rizikovou aplikaci návykových látek
  • Informace o sociálních a zdravotních rizicích spojených s užíváním návykových látek
  • Poradenské služby, zejména v oblasti užívání návykových látek a jejich důsledků 
  • Testování na infekční nemoci
  • Odkazy a zprostředkování návazných služeb a léčby
  • Podporu při využívání přirozených zdrojů, doprovody do institucí
  • Podmínky pro osobní hygienu 

Kontakt

U Větrníku 862/17, Jihlava 
586 01 Jihlava 1
mobil: 736 523 675
e-mail: 68pu5YUS5buvRf54YanBZd54Ys
 

768px-Facebook_icon.svg facebook Centra U Větrníku

 
 
 
Pracovníci zařízení
 
Bc. Klára Kameníková, vedoucí služby
tel. +420 739 560 419
 
Aneta Bazalová, DiS., sociální pracovnice
 
Mgr. Gabriela Bláhová, sociální pracovnice
 
Bc. Štěpán Holec, DiS., sociální pracovník
 
Sára Chaloupková, pracovnice v sociálních službách
sara.chaloupkova@jihlava.charita.cz
 
Jan Kučera, DiS., sociální pracovník
 
Denisa Kůrková, DiS., sociální pracovnice
denisa.kurkova@jihlava.charita.cz
 
Bc. Eliška Němcová, sociální pracovnice
eliska.nemcova@jihlava.charita.cz

Otevírací doba

Centrum U Větrníku
Po 12:00 - 17:00

Út 9:00 - 17:00

St 9:00 - 17:00

Čt 9:00 - 17:00

Pá 9:00 - 17:00

Kontaktní místnost
Po 12:00 - 16:30
 
St 12:00 - 16:30
 
Pá 12:00 - 16:30


Terénní forma

Po 14:00 - 20:00 Pelhřimov, Kamenice nad Lipou a okolí - mobil: 606 318 353

Út 14:00 - 20:00 Humpolec, Pacov a okolí - mobil: 606 318 353

Druhé út v měsíci 14:00 - 20:00 Počátky, Žirovnice a okolí - mobil: 606 318 353

St 14:00 - 20:00 Třešť, Telč a okolí - mobil: 606 318 353

Čt 14:00 - 20:00 Jihlava a okolí - mobil: 606 318 353

Cílová skupina, cíle, zásady služby, kapacita

Cílová skupina

Cílovou skupinou kontaktního Centra U Větrníku jsou osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách, starší 15 let. Terénní forma programu je poskytována na Jihlavsku a Pelhřimovsku.
Poradenské služby jsou poskytovány také osobám blízkým těchto osob. 

Cíle

  • Snížení sociálních rizik zejména v oblasti důsledků užívání návykových látek
  • Snížení zdravotních rizik zejména v oblasti důsledků užívání návykových látek
  • Zvýšení kompetencí klientů k zařizování jejich záležitostí
  • Zvýšení informovanosti o léčbě závislostí
  • Navázání kontaktu se zájemci ze skryté populace uživatelů návykových látek
  • Informování osob blízkých o drogové problematice

Zásady služby

  • Přiměřenost - Pracovníci směřují klienty k samostatnosti, mapují schopnosti a dovednosti klientů a podporují jejich rozvoj. Za klienty nevyřizují záležitosti, které si zvládnou obstarat sami. Nenahrazují návazné služby, ale mohou zprostředkovat kontakt. Klienty podporují ve využívání běžně dostupných zdrojů, a tím předcházejí závislosti na službě.    
  • Týmovost - Pracovníci přistupují ke klientům jednotně, předávají si informace týkající se klientů a provozu služby, společně rozhodují o postupu ve výjimečných situacích, vzájemně se podporují a dávají si zpětnou vazbu na svou práci.   
  • Respekt - Pracovníci respektují klienty a jejich životní volby, v souladu s pravidly Centra U Větrníku. Pracovníci přijímají rozhodnutí klientů jako projev jejich svobodné vůle, ale informují je o důsledcích, které mohou z jejich rozhodnutí plynout.
  • Anonymita - Služba může být poskytována anonymně, klienti nemusí oznamovat své jméno ani další osobní údaje. Pracovníci jsou vázání mlčenlivostí.

Kapacita

  • Ambulantní forma poskytování má maximální okamžitou kapacitu 12 osob, z čehož maximální okamžitá kapacita kontaktní místnosti je 8 osob, 2 osoby mohou využít výměnného programu a 2 osoby mohou využít poradenství. 
  • Terénní forma poskytování má maximální okamžitou kapacita 8 osob, kapacita služebního automobilu je 1 klient uvnitř automobilu.

Práva a povinnosti

Pro bezproblémový a bezpečný průběh poskytování služeb v ambulantní i terénní formě programu, byla vydefinována vnitřní pravidla, která upravují práva a povinnosti klientů.

Pravidla pro využívání ambulantní formy CUV  

Práva
Uživatelé ambulantní formy programu mají právo na:  

  • poskytování služeb bez ohledu na původ, pohlaví, barvu kůže, národnost, vyznání, politické přesvědčení, sexuální orientaci, kriminální kariéru nebo socioekonomický status  
  • zachování důvěrnosti všech informací   
  • zajištění důstojnosti, respektu a bezpečného prostředí bez drog  
  • podporu a hledání možností k ochraně před fyzickým, emočním a sexuálním zneužíváním  
  • jasné a včasné informace o všech stávajících pravidlech pro využívání služeb Centra U Větrníku, stejně jako o sankcích za jejich porušení 
  • vyjádření se k poskytovaným službám, na jejich hodnocení a podání přání/stížnosti 
  • změnu klíčového pracovníka  
  • nahlédnutí do osobní dokumentace, v předem domluveném termínu 
  • ukončení využívání služeb, kdykoli na základě vlastního rozhodnutí 
  • zprostředkování kontaktu na lékařskou péči a odborné poradenství poskytované kvalifikovaným personálem, stejně jako právo nabízenou péči či radu odmítnout 
  • využít službu i vícekrát denně  

Pravidla využívání ambulantní formy služby
Uživatelé ambulantní formy mají povinnost respektovat následující pravidla:  

  • vyvarovat se agrese, slovního i fyzického napadení   
  • dbát na bezpečí pracovníků (uvazovat psy na zahradě,..)  
  • nemanipulovat se zbraněmi  
  • respektovat ostatní klienty a jejich práva 
  • respektovat zákaz manipulace s návykovými látkami v prostorách CUV, výjimku tvoří balení cigaret 
  • respektovat zakázaná témata, např. téma nákup a prodej drog či páchání jiné trestné činnosti  
  • pobývat v kontaktní místnosti maximálně 2 hodiny denně 
  • odnášet všechny své věci, zapomenuté předměty jsou po skončení služby či následující pracovní den vyhozeny  
  • ponechat vybavení CUV na svém místě a chovat se k němu tak, aby bylo zamezeno jeho poškození 
  • vyhnout se komunikaci z okna, v případě nutnosti vyjít před budovu  
  • uklízet si po sobě nepořádek a použité nádobí 
  • kouřit pouze na místě k tomu určeném 
  • využívat sprchu nejpozději 30 minut před uzavřením KM 
  • pobývat v koupelně maximálně 20 minut 
  • provádět osobní hygienu výhradně na místech tomu určených (WC, koupelna, pračkárna) 
  • prát prádlo v pračce nebo v umyvadle 
  • respektovat zákaz focení prostor a dalších osob v CUV

Pravidla pro využívání terénní formy CUV

Práva
Uživatelé terénní formy programu mají právo na:

  • poskytování služeb bez ohledu na původ, pohlaví, barvu kůže, národnost, vyznání, politické přesvědčení, sexuální orientaci, kriminální kariéru nebo socioekonomický status
  • zachování důvěrnosti všech informací
  • zajištění důstojnosti, respektu a bezpečného prostředí bez drog
  • podporu a hledání možností k ochraně před fyzickým, emočním a sexuálním zneužíváním
  • jasné a včasné informace o všech stávajících pravidlech pro využívání služeb Centra U Větrníku, stejně jako o sankcích za jejich porušení
  • vyjádření se k poskytovaným službám, na jejich hodnocení a podání přání/stížnosti
  • změnu klíčového pracovníka
  • nahlédnutí do elektronické osobní dokumentace, v předem domluveném termínu
  • ukončení využívání služeb, kdykoli na základě vlastního rozhodnutí
  • zprostředkování kontaktu na lékařskou péči a odborné poradenství poskytované kvalifikovaným personálem, stejně jako právo nabízenou péči či radu odmítnout
  • podílet se na plánování času a místa setkání
  • využít službu i vícekrát denně

Pravidla využívání ambulantní formy služby
Uživatelé terénní formy mají povinnost respektovat následující pravidla: 

  • vyvarovat se agrese, slovního i fyzického napadení
  • dbát na bezpečí pracovníků (mít zajištěné psy, ...)
  • nemanipulovat se zbraněmi
  • respektovat soukromí a další práva ostatních osob (počkat s oslovením pracovníka do té doby, než pracovník ukončí kontakt s jinou osobou)
  • respektovat maximální kapacitu terénního vozu, která je jeden klient
  • respektovat zákaz manipulace s návykovými látkami v kontaktu s pracovníky CUV,výjimku tvoří balení cigaret
  • respektovat zakázaná témata, např. téma nákup a prodej drog či páchání jiné trestnéčinnosti
  • dostavit se na domluvené setkání v domluvený čas, pracovníci čekají navíc maximálně 15 minut
  • respektovat délku setkání, kterou určuje pracovník, s ohledem na potřeby dalších klientů, kteří chtějí toho dne službu využít
  • odnášet z auta všechny své věci
  • nepoškozovat terénní vůz, včetně jeho vybavení
  • vhazovat použitý harm reduction materiál do připraveného kontejneru
  • respektovat zákaz kouření v autě
  • respektovat zákaz focení okolí terénního vozu a pracovníků CUV
  • domlouvat setkání nejpozději na 19 hodin 

Jak si stěžovat

Jak a komu podat přání/stížnost na služby Centra U Větrníku

Podávat přání/stížnost může kdokoli, nejen uživatel služby (US) a zájemce o službu (ZoS). Přání či stížnosti se mohou týkat provozu a chodu ambulantní i terénní formy programu, prostředí, kde je služba poskytována, jednání zaměstnanců atp., pokud přání/stížnost nesouvisí s provozem služby, tak se jimi pracovníci zařízení nezabývají.

Způsoby podání přání/stížnosti

V Centru U Větrníku lze podat přání/stížnost následujícími způsoby:

V ambulantní formě:

  • ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb či přítomnosti na evaluačním kulatém stole
  • písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, zápisem do knihy přání a stížností, vzkazem do poštovní či anonymní schránky, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb

V terénní formě:

  • ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb, při monitoringu lokality aj.
  • písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb

Přání/stížnost je projednána nejpozději do 30 dnů od jejího obdržení. O výsledku řešení je podavatel přání/stížnosti vyrozuměn, dle způsobu, kterým stížnost podal, či podle domluvy. V případě anonymního podání stížnosti, je odpověď vyvěšena naproti anonymní schránky na chodbě zařízení a také na webových stránkách, a to po dobu 30 dnů. V případě, že by tím byla ohrožena bezpečnost některého z pracovníků či klientů, přání/stížnost a výsledek řešení, nejsou zveřejňovány. V případě nejasností se podavatel přání/stížnosti může obrátit na vedoucí služby se žádostí o vysvětlení. 

V případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti, má stěžovatel možnost podat proti tomuto odvolání. Odvolání podává pracovníkům Centra U Větrníku, a to do 30 dnů od doručení či zveřejnění vyjádření.

Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení přání/stížnosti a platí pro něj stejné časové lhůty, tedy je vyřízeno do 30 dnů a podavatel je o výsledku vyrozuměn.

Podavatel se dále v případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti nebo odvoláním může obrátit na nestranné instituce, např.: 

  • Občanskou poradnu Jihlava, Žižkova 1683/13, 586 01 Jihlava 
  • Veřejného ochránce práv, Údolní 658/39, 602 00 Brno 
  • Český helsinský výbor, Štefánikova 21, 150 00 Praha 5

Stěžovatel se může obracet nejen na nestranné instituce, ale také na zástupce ředitele pro služby prevence OCHJ. 

Kontakty pro podávání stížností

Informace o nakládání s osobními údaji

Naši donátoři

   

 

 

 


    www.mesto-humpolec.cz

    město Kamenice nad Lipou

 

 město Pacov

 město Počátky

 

Chcete se na něco zeptat?

pětplusosm=

Pozn.: položky označené * jsou povinné.