Centrum U Větrníku - kontaktní a poradenské centrum pro osoby ohrožené drogovou závislostí
Od pondělí 4.1.2021 je kontaktní místnost uzavřena. V budově smí být pouze 1 osoba. Výměna je poskytována přes výdejní okénko. Je možné využít sprchu a praní, jídlo je možné dostat s sebou. Čisté oblečení je možné dostat přes výdejní okénko. Testování na infekční nemoci je pozastaveno jak v CUV, tak i v terénu. V terénu proběhne rychlá výměna mimo terénní automobil a není možné chodit do domácností klientů. Během využívání služeb je nutné mít nasazenou ochrannou roušku.
Posláním Centra U Větrníku je minimalizovat potenciální rizika a škody, které mohou uživatelům, osobám blízkým a veřejnosti na Jihlavsku a Pelhřimovsku1, v důsledku užívání omamných a psychotropních látek a jejich kombinace s alkoholem (dále jen OPL) nastat, a tímto se podílet na ochraně veřejného zdraví. Služby CUV jsou poskytovány ambulantní a terénní formou.
Kontakt
Otevírací doba
Pondělí - Pátek 9:00 - 17:00
Kontaktní místnost je otevřená v rámci Centra U Větrníku, a to pouze v pondělí, ve středu a v pátek od 12:00 do 17:00.
Terénní forma
Po 14:00 - 20:00 Pelhřimov, Kamenice nad Lipou a okolí - mobil: 607 755 776
Út 14:00 - 20:00 Humpolec, Pacov a okolí - mobil: 607 755 776
St 14:00 - 20:00 Třešť, Telč a okolí - mobil: 606 318 353
Čt 14:00 - 20:00 Jihlava a okolí - mobil: 606 318 353
Cílová skupina, zásady služby, kapacita
Cílová skupina
Cílovou skupinou CUV jsou uživatelé OPL, včetně uživatelů kombinující OPL s alkoholem, a to od jednorázových experimentů po pravidelné problémové užívání těchto látek, starší 15 let, a rodiče a osoby blízké těmto uživatelům. Cílovou skupinou terénní formy programu jsou tito uživatelé a osoby jim blízké přebývající na Jihlavsku a Pelhřimovsku.
Cíle
Cílem zařízení je podílet se na ochraně veřejného zdraví:
- minimalizací potenciálních rizik a škod, které aktivním uživatelům, osobám blízkým a veřejnosti, mohou v důsledku užívání OPL nastat
- aktivním vyhledáváním a navázáním kontaktu se skrytou populací uživatelů OPL a vytvořením vzájemné důvěry mezi ní a pracovníky
- předcházením sociálnímu vyloučení a sociální stabilizací uživatelů OPL
- motivováním ke změně rizikových vzorců chování (sdílení předmětů k injekční aplikaci, nechráněný sex aj.), léčbě a abstinenci
- pomocí v krizi
- zabráněním šíření infekčních nemocí u uživatelů OPL
- poskytováním poradenství rodinám a osobám blízkým uživatelům OPL
- zvyšováním informovanosti odborné i laické veřejnosti
Zásady služby
Uvedené zásady slouží k vytvoření vhodných podmínek pro navázání kontaktu a spolupráce s cílovou skupinou. Utváří rámec práce, určují limity, podmínky a pravidla poskytovaných služeb. Pracovníci CUV se při své práci řídí následujícími zásadami:
- Nízkoprahovost – snažíme se, aby služba byla pro uživatele nelegálních návykových látek v prostoru a čase maximálně dostupná.
- Anonymita – vstup do služby není podmíněn udáním jakýchkoliv osobních údajů, uživatel či zájemce o službu nemusí oznamovat své jméno ani další osobní a citlivé údaje.
- Bezplatnost – všechny základní služby poskytované v rámci zařízení jsou ze zákona bezplatné a to pro všechny, bez výjimky.
- Individuální přístup – respektujeme jedinečnost každého člověka a jeho svobodné vůle, klademe důraz na to, aby klient měl možnost volby a to pokud jde o postup řešení problému i jeho cíl. Klient má právo rozhodnout se pro abstinenci nebo pro život s drogou.
- Flexibilita – služba reaguje na změny na místní drogové scéně a přizpůsobuje se potřebám klientů a drogové scény. Služba pravidelně reviduje postupy práce a pravidla poskytování služeb.
- Ochrana práv uživatelů – služba je poskytována tak, aby bylo zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod uživatelů.
Kapacita ambulantní formy poskytování
12 maximální okamžitá kapacita
Kapacita terénní formy poskytování
8 maximální okamžitá kapacita
Jak si stěžovat
Jak a komu podat přání/stížnost na služby Centra U Větrníku
Podávat přání/stížnost může kdokoli, nejen uživatel služby (US) a zájemce o službu (ZoS). Přání či stížnosti se mohou týkat provozu a chodu ambulantní i terénní formy programu, prostředí, kde je služba poskytována, jednání zaměstnanců atp., pokud přání/stížnost nesouvisí s provozem služby, tak se jimi pracovníci zařízení nezabývají.
Stěžovateli nevzniká právní nárok na to, aby na základě jeho přání/stížnosti byly provedeny určité úkony, i když se jich domáhá, nebo aby přání/stížnost byla prověřována jím stanoveným způsobem. Musí být, ale seznámen s důvody, kvůli kterým jeho přání nebylo splněno.
Způsoby podání přání/stížnosti
V Centru U Větrníku lze podat přání/stížnost následujícími způsoby:
V ambulantní formě:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb či přítomnosti na evaluačním kulatém stole,
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, zápisem do knihy přání a stížností, vzkazem do poštovní či anonymní schránky, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb.
V terénní formě:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb, při monitoringu lokality aj.,
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb
Přání/stížnost je projednána nejpozději do 30 dnů od jejího obdržení. O výsledku řešení je podavatel přání/stížnosti vyrozuměn, dle způsobu, kterým stížnost podal, či podle domluvy. V případě anonymního podání stížnosti, je odpověď vyvěšena naproti anonymní schránce na chodbě zařízení a také na webových stránkách, a to po dobu 30 dnů. V případě, že by tím byla ohrožena bezpečnost některého z pracovníků či klientů, přání/stížnost a výsledek řešení, nejsou zveřejňovány. V případě nejasností se podavatel přání/stížnosti může obrátit na vedoucí služby se žádostí o vysvětlení.
V případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti, má stěžovatel možnost podat proti tomuto odvolání. Odvolání podává pracovníkům Centra U Větrníku, a to do 30 dnů od doručení či zveřejnění vyjádření.
Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení přání/stížnosti a platí pro něj stejné časové lhůty, tedy je vyřízeno do 30 dnů a podavatel je o výsledku vyrozuměn.
Podavatel se dále v případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti nebo odvoláním může obrátit na nestranné instituce, např.:
- Krajský úřad kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava
- Občanskou poradnu Jihlava, Žižkova 1683/13, 586 01 Jihlava
Veřejného ochránce práv, Údolní 658/39, 602 00 Brno
Stěžovatel se může obracet nejen na nestranné instituce, ale také na zástupce ředitele pro služby prevence či ředitelku Oblastní charity Jihlava.
Kontakty pro podávání stížností:
Centrum U Větrníku, Oblastní charita Jihlava
U Větrníku 17, 586 01 Jihlava
Telefon: +420 736 523 675
e-mail: kacko@jihlava.charita.cz
Zástupce ředitele pro služby prevence, Mgr. Martina Hynková
Jakubské náměstí 2, 586 01 Jihlava
Telefon: +420 734 170 703
e-mail: 88EDZ.543rAu5f56LTwsY-5nW5prRb~lW5pJ
Ředitelka Oblastní charity Jihlava, Ing. Hana Fexová
Jakubské náměstí 2, 586 01 Jihlava
telefon: +420 567 563 671
e-mail: hana.fexova@jihlava.charita.cz
Koordinátor protidrogové politiky kraje Vysočina, Bc. Monika Havelková
Odbor sociálních věcí, oddělní sociálních služeb
Žižkova 1882/57 Jihlava
telefon: +420 564 602 843
e-mail: havelkova.m@kr-vysocina.cz
Veřejný ochránce práv, JUDr. Stanislav Křeček
Údolní 39, 602 00, Brno
telefon: +420 542 542 888
e-mail: podatelna@ochrance.cz
Český helsinský výbor
Štefánikova 21, 150 00 Praha 5
telefon: +420 257 221 141, +420 773 115 951
e-mail: poradna@helcom.cz
Informace o nakládání s osobními údaji
Služby Centra U Větrníku jsou poskytovány ANONYMNĚ A ZDARMA.
Naši donátoři
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |