„8 DNÍ PRO PALIATIVU“: ZORKA ŠŤASTNÁ UKAZUJE, ŽE ŽIVOT STOJÍ ZA TO ŽÍT NAPLNO I S VÁŽNOU DIAGNÓZOU
Z Chebu do Třince na kole, 800 kilometrů a 17 hospiců: Inspirativní jízda upozorňuje na důležitost kvalitní paliativní péče.
Většina z nás by ráda konec života strávila doma. Rádi bychom až do konce žili pokud možno tak jako dříve, mezi věcmi, které nás životem provázely. Chceme pít svůj čaj, jíst na svém talíři, užít své ubývající síly k povídání si s těmi, které máme nejraději.
Naším posláním je prostřednictvím zdravotní, sociální, psychologické a duchovní podpory umožnit těžce a nevyléčitelně nemocným prožít poslední období svého života doma, v kruhu svých blízkých.
Nevyléčitelně nemocným lidem, kteří chtějí žít a dožít doma a
Smlouva o poskytování péče multidisciplinárního týmu
Vedoucí sestra: Andrea Wagnerová
Kontakt: WgqBVZ2oW%Ao8~l7VX~tZ6b7c8kmYZhaa8kmb, tel. 734 705 028
Nabízíme rodině pomoc v péči o nemocného – při hygieně, podávání stravy, polohování, přesunu na invalidní vozík, doprovod ven
NABÍDKA SLUŽEB A ÚHRADY ZA SLUŽBY
Smlouva o poskytování sociální služby
INFORMACE PRO UŽIVATELE
Vážení uživatelé sociální služby,
jsme rádi, že využíváte našich služeb. Pro lepší informovanost Vám zde předáváme základní informace o naší službě.
KONTAKT – poskytovatel sociální služby
Bárka – domácí hospic Jihlava – odlehčovací služba
Adresa: Mahenova 4686/16, Jihlava, 586 01, barka@jihlava.charita.cz, www.jihlava.charita.cz
Telefon: 731 200 307
Bárka – domácí hospic Jihlava je komplexní službou, která zahrnuje sociální službu – odlehčovací službu a zdravotní péči.
Poslání služby
Posláním odlehčovací služby je umožnit lidem s nevyléčitelným onemocněním důstojně umírat v domácím prostředí v kruhu svých blízkých. Dále zastoupit pečující osobu po dobu nezbytně nutnou a umožnit tak, aby tento čas využila rodina k odpočinku, regeneraci, popřípadě vyřízení svých osobních záležitostí. Umožnit pečujícím osobám co nejdéle a v dobré pohodě zvládnout péči o uživatele s těžkým až terminálním onemocněním v domácím prostředí. Usnadnit rodině a jejím blízkým prožití obtížného životního období. Služba je poskytována v přirozeném sociálním prostředí uživatele na území okresu Jihlava.
Co je odlehčovací služba
Bárka – domácí hospic Jihlava je registrována jako odlehčovací služba podle Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 44, a je poskytována za úhradu.
Kdo jsme
Tým odlehčovací služby při domácím hospici tvoří tito kvalifikovaní pracovníci:
Jak pomáháme?
Zajištěním odlehčovací služby (dle nabídky služeb)
pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
pomoc při osobní hygieně
E) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
F) sociálně terapeutické činnosti
G) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
H) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
I) pomoc při zajištění bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném sociálním prostředí
K/1 dovoz uživatele v obci bydliště k lékaři, na poštu apod.
K/2 dovoz uživatele mimo obec
K/3 použití mobilní vany
Dále nabízíme:
Jak službu poskytujeme
Na základě smlouvy a individuální domluvy nemocného, pečujících a pracovníků odlehčovací služby je poskytována odlehčovací služba (dále jen OS). Uživatel nebo rodina s pracovnicí dohodnou průběh služby (individuální plán). Služba se poskytuje podle IP. Pokud jsou služby poskytovány nepravidelně, budou poskytovány po předchozí domluvě s pracovnicí a dle aktuální kapacity poskytovatele. Pokud nastane situace, že uživatel zruší sjednanou službu, musí tak učinit nejpozději do 14 hod předchozího dne, jinak mu bude úkon účtován. Výjimkou je hospitalizace, v tom případě úkon účtován není.
Do domácnosti dochází pracovníci OS, aby pomáhali s péčí. Tito pracovníci jsou kvalifikovaní odborníci, kteří jsou profesně i osobnostně zralí pro práci s těžce nemocnými lidmi. Průběh služby je dokumentován a ve spolupráci s uživateli pravidelně hodnocen. Po domluvě lze měnit rozsah péče tak, aby co nejvíce vyhovoval potřebám uživatelů.
U imobilních uživatelů či v případě ohrožení zdraví uživatele je služba vykonávána dvěma pečovatelkami, přičemž péče druhé pečovatelky je poskytována zdarma.
Pokud uživatel nemůže otvírat dveře a zajistit vstup do domácnosti, domluví se poskytovatel s uživatelem na zapůjčení klíčů. Ty se předávají proti podpisu Souhlasu se zapůjčením klíče od bytu. Klíče jsou uloženy u poskytovatele v uzamykatelné skříňce nebo u pracovnice, která do domácnosti dochází. S uživatelem je domluveno, kdy je možné klíče použít a jak se bude pracovník ohlašovat při příchodu do domácnosti (zazvoní, a pak si odemkne). Po ukončení smlouvy je poskytovatel povinen neprodleně klíče vrátit.
Služba je evidována ve formuláři Záznam o průběhu péče u uživatele a v PC programu.
Individuální plán je vytvořen při podpisu smlouvy mezi uživatelem a poskytovatelem. Je to písemný zápis toho, jakým konkrétním způsobem se bude pomoc u uživatele zajišťovat. Vytváří se na základě očekávání, potřebnosti, schopností, dovedností, zdravotního stavu uživatele a možností poskytovatele. Je vypracováván ve spolupráci s pečujícím tak, aby pečující mohl využít čas k odpočinku. Je domluven konkrétní průběh služby, její četnost a rozsah. Tento individuální plán se může průběžně měnit a přehodnocovat podle potřeb uživatele.
Každý uživatel uvede při sjednávání služby tzv. kontaktní osobu, které je odlehčovací služba oprávněna poskytnout základní informace vztahující se k průběhu poskytování služeb.
Kontaktní osoba je:
Řešení krizových a nouzových situací
V případě, že uživatel při předem sjednané návštěvě neotevírá a pracovníci služby mají podezření, že by mohlo být ohroženo zdraví nebo život uživatele a není možno spojit se s žádnou kontaktní osobou, ani se sousedy, je vznesen dotaz v příjmové kanceláři nemocnice. Pokud není prokázáno, že by byl uživatel hospitalizován, jsou pracovníci oprávněni zavolat složky záchranného systému. Uživatel si je vědom, že tento postup může znamenat násilné vniknutí záchranných složek do bytu s případnou škodou na bytovém zařízení a je proto v jeho zájmu ohlašovat změny telefonních čísel a oznámit pracovníkovi služby nebo telefonicky v kanceláři OS možnou nepřítomnost.
V případě, že dojde k onemocnění většiny pracovníků služby, bude poskytování služby redukováno. O této změně bude uživatel informován osobně nebo telefonicky pracovníky služby.
Pravidla poskytování služby se řídí platnými pravidly slušného chování, respektujícího přístupu z obou stran, platnými hygienickými předpisy a bezpečnosti práce tak, aby služba mohla být kvalitně a bezpečně poskytována.
Odborné praxe studentů
OS umožňuje odborné praxe studentům zdravotnických a sociálních oborů středních, vyšších odborných a vysokých škol. Studenti zde získávají poznatky pro budoucí uplatnění v oblasti poskytování zdravotnických a sociálních služeb.
Studenti navštěvují domácnost uživatele pouze v doprovodu pracovníka služby. Uživatel má právo rozhodnout, zda bude student provádět výkon služby či bude provádění přítomen jen jako pozorovatel. Uživatel má dále právo odmítnout přítomnost studenta při poskytování služby. Studenti jsou povinni zachovávat mlčenlivost.
NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY
Jak zrušit službu?
Trvale vypovědět službu můžete kdykoli, a to bez udání důvodu – žádáme Vás však, abyste nám o tom poslali písemné vyjádření.
Pokud chcete zrušit službu jednorázově, je třeba tak učinit nejpozději do 14 hod předchozího dne, jinak Vám bude úkon účtován. Výjimkou je hospitalizace, v tom případě úkon účtován není.
Jak vedeme dokumentaci?
Ve Vaší domácnosti necháme desky s dokumentací. Tato dokumentace je tu pro Vás, abyste zde měli informace, kontakty na nás a také různé podnětné materiály. Dokumentace je však majetkem OS – prosíme tedy, abyste ji neodnášeli a po ukončení služby nám ji navrátili.
Veškeré činnosti, které budeme u Vás vykonávat, zaznamenáváme do formuláře Záznam o průběhu péče. Dokumentaci vedeme také v PC programu.
V průběhu služby shromažďujeme osobní a citlivé údaje o uživatelích, které jsou nezbytně nutné ke kvalitnímu provádění sociální práce a poskytování terénní odlehčovací služby. Listinná forma je uložena v uzamykatelné skříňce, elektronické údaje jsou chráněny proti zneužití. Pracovníci jsou povinní zachovávat mlčenlivost
Jak zaplatit službu?
Službu lze zaplatit převodem na účet číslo 108383744/0300, variabilní symbol 517 + osobní číslo uživatele, nebo hotově – vyúčtování za provedenou odlehčovací službu Vám po předchozí domluvě přinese pověřený pracovník vždy na začátku následujícího měsíce, popřípadě lze fakturu uhradit v hotovosti v prostorách DH Bárka, Mahenova 4686/16, 586 01 Jihlava. Úhrada za služby je stanovena dle platné Nabídky služeb a úhrady za služby, která je v souladu s Vyhláškou č. 505/2006 Sb.
Kde je služba poskytována?
Služba je poskytována v místě Vašeho bydliště (nemusí být trvalým bydlištěm), popřípadě v prostorách DH Bárka (poradenství).
Na základě domluvy a sepsání protokolu Souhlas se zapůjčením klíče, mohou mít pracovníci OS k dispozici klíč od Vašeho bytu. To pouze v případě, že je to nutné pro zajištění služby. Pracovníci se zavazují nakládat se svěřeným klíčem pouze pro účel poskytování OS. Klíč je uschován v uzamykatelné skříňce v kanceláři OS, pokud pominou důvody pro zapůjčení klíče, okamžitě jej vrátí.
Jak si můžete stěžovat?
Uživatelé odlehčovací služby (současní i bývalí) mají právo stěžovat si, jsou-li nespokojeni se službami či přístupem pracovníků. Dalšími osobami, které mohou podat stížnost, jsou: zákonný zástupce, opatrovník, podpůrce nebo zmocněnec uživatele, dále osoba blízká (pokud si uživatel nemůže stěžovat sám s ohledem na svůj zdravotní stav) nebo člen domácnosti, který je oprávněný k zastupování uživatele podle občanského zákoníku.
Stížnost lze podat do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje.
Komu a jak mohu svou stížnost sdělit?
Stížnost lze podat písemně, ústně, elektronicky, telefonicky, a to každému zaměstnanci služby.
Co následuje po podání stížnosti?
Stížnost je vždy písemně evidována a je-li to možné, je sepsána společně se stěžovatelem. Stěžovatele informujeme o následujícím postupu:
Co když nechci svou stížnost podat osobně?
Pokud jste současným nebo bývalým uživatelem služby a nechcete či nemůžete si stížnost podat osobně, může ji za Vás podat Váš zákonný zástupce nebo ten, komu jste udělil plnou moc.
Co dělat, když nechci stížnost podepsat?
Pokud si přejete podat stížnost anonymně, nemusíte ji podepisovat, ale je třeba napsat, zda jste nebo býval uživatelem služby nebo jste zaměstnancem služby, a pak se budeme stížností zabývat jako každou jinou. Vyrozumění o vyřešení anonymní stížnosti bude zveřejněno po dobu 14 dnů na nástěnce v sídle DH Bárka, Mahenova 4686/16, 586 01 Jihlava.
Kam se mohu obrátit, když budu nespokojený s vyřízením své stížnosti?
Když budete nespokojený s tím, jak byla stížnost vyřízena, a to ani po podání Vašich připomínek, nebo když nebyla dodržena lhůta pro její vyřízení, můžete se písemně obrátit na:
Zásady vyřizování stížnosti:
Práva uživatele
Uživatel má právo:
Povinnosti uživatele
Tento dokument je veřejný materiál služby, byl vypracován v souladu se Zákonem č.108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a je platný od 17. 06. 2025.
Pravidla pro stížnosti
Jste-li nespokojen se službami či přístupem pracovníků máte právo si stěžovat.
Co je stížnost?
Stížnost na poskytování sociální služby je vyjádřená nespokojenost s cílem dosáhnout změny. Stížnost lze podat do 1 roku od události, na kterou stížnost směřuje. Stížnosti bereme jako cenné podněty pro další zlepšování služby a pro celkové zvyšování její kvality. Podání stížnosti nevede k žádnému znevýhodnění, újmě stěžovatele či osoby, kterou zastupujete.
Kdo si může stěžovat?
Stěžovat si může:
Komu a jak mohu svou stížnost sdělit?
Stížnost lze podat písemně, ústně, elektronicky, telefonicky, a to každému zaměstnanci služby.
Co následuje po podání stížnosti?
Stížnost je vždy písemně evidována a je-li to možné, je sepsána společně se stěžovatelem. Stěžovatele informujeme o následujícím postupu:
Co když nechci svou stížnost podat osobně?
Pokud jste současným nebo bývalým uživatelem služby a nechcete či nemůžete si stížnost podat osobně, může ji za Vás podat Váš zákonný zástupce nebo ten, komu jste udělil plnou moc.
Co dělat, když nechci stížnost podepsat?
Pokud si přejete podat stížnost anonymně, nemusíte ji podepisovat, ale je třeba napsat, zda jste nebo býval uživatelem služby nebo jste zaměstnancem služby, a pak se budeme stížností zabývat jako každou jinou. Vyrozumění o vyřešení anonymní stížnosti bude zveřejněno po dobu 14 dnů na nástěnce v sídle DH Bárka, Mahenova 4686/16, 586 01 Jihlava.
Kam se mohu obrátit, když budu nespokojený s vyřízením své stížnosti?
Když budete nespokojený s tím, jak byla stížnost vyřízena, a to ani po podání Vašich připomínek, nebo když nebyla dodržena lhůta pro její vyřízení, můžete se písemně obrátit na:
Zásady vyřizování stížnosti:
Stížnost není důvodem pro ukončení poskytované služby ani k diskriminujícímu jednání ze strany poskytovatele služeb.
Službu si můžete domluvit na níže uvedeném kontaktu:
Úmrtí blízkého nám mnohdy převrátí život naruby, můžeme se cítit ochromení, bezradní či osamělí. Tato situace může vyvolat řadu otázek, na které hledáme odpověď.
Prostřednictvím naší služby pomáháme pozůstalým prožít emoce spojené se ztrátou blízkého člověka a vyrovnat se s nimi. Poskytujeme bezpečný a diskrétní prostor pro sdílení a nabízíme odbornou pomoc při hledání nového smyslu a rovnováhy v životě.
Pro koho tu jsme
Podporu a pomoc poskytujeme především v těchto oblastech:
Poradenství pro pozůstalé je veřejná služba určená všem, kdo ji potřebují. Není tedy třeba, abyste byli stávajícími nebo dřívějšími klienty služeb hospice.
Poradenství poskytujeme zdarma.
Konzultace poskytujeme v sídle Bárky - domácího hospice - Mahenova 16, 58601 Jihlava.
Předem se prosím objednejte telefonicky na tel. čísle +420 731 699 083 (pondělí - pátek 8.00 - 14.00), nebo e-mailem: X8EuRYUS5buvRf54YanBZd54Ys. 4
Pomůžeme Vám s vyřízováním úředních záležitostí (příspěvek na péči), administrujeme dlouhodobé ošetřovné, nasměřujeme vás na další finanční pomoc, poskytujeme podporu v těžké životní situaci.
Psychologická podpora
Nabízíme jim našim pacientům i jejich pečujícím.
Nabízíme zprostředkování setkání s knězem, nebo jen popovídání o „věcech mezi nebem a zemí“ bez ohledu na vyznání.
Všechny tyto služby jsou poskytovány zdarma v rámci péče.
Nabízíme základní sociální poradenství a psychologickou individuální podporu lidem po ztrátě, prioritně pečujícím našich pacientů.
Organizujeme svépomocná setkávání pozůstalých, zpravidla 1x měsíčně. Setkání probíhají na adrese služby, většinou poslední středu v měsíci 16-17:30. Zúčastnit se jich lze po předchozí domluvě, jednorázově či opakovaně. Tato služba není nijak hrazená. Na setkání se můžete přihlásit mailem: marketa.brestovska@jihlava.charita.cz nebo SMS 736 523 676.
Půjčování pomůcek
Veřejnou půjčovnu pomůcek neprovozujeme. Pomůcky mají klienti DH (zdarma) v rámci péče. Zapůjčit a vrátit je mohou po předchozí domluvě, více již na odkazu PŮJČOVNA KOMPENZAČNÍCH POMŮCEK
Naším posláním je prostřednictvím zdravotní, sociální, psychologické a duchovní podpory umožnit těžce a nevyléčitelně nemocným prožít poslední období svého života doma, v kruhu svých blízkých.
terénní
Respektujeme přání pacienta a jeho blízkých, rozmanitost životních stylů a jedinečnost každého jednotlivce. Nabízíme otevřenou, pravdivou a empatickou komunikaci, podporu a doprovázení.
Naším cílem je umožnit těžce nemocným, aby na konci života měli dostupnou zdravotní péči, neztratili důstojnost a mohli se rozloučit. To vše v jejich přirozeném prostředí.
Výchozím předpokladem pro poskytovánní domácí hospicové péče je ochota rodiny pečovat o umírajícího.
Pro pozůstalé Bárka pořádá 2x do roka setkání s názvem Den vzpomínek.
V okrese Jihlava
Bc. Markéta Brestovská
mobil: 736 523 676
email: marketa.brestovska@jihlava.charita.cz
Mahenova 4686/16, Jihlava
PO, ST 9 - 14 hod.
ÚT, ČT, PÁ 9 - 11:30 hod.
PO - PÁ 7 - 15:30 (pro pacienty v péči nepřetržitě)
č. účtu 108383744/0300 VS 517 ČSOB Jihlava Masarykovo náměstí 14, Jihlava 586 01