Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Erko Jihlava

Posláním NZDM Erko je usilovat o sociální začlenění a pozitivní změnu v životním způsobu dětí a mládeže, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, poskytovat informace, odbornou pomoc, podporu, a předcházet tak jejich sociálnímu vyloučení.

Kontakt

Žižkova 108, Jihlava, 586 01, Jihlava
telefon: 734 435 156
e-mail: erko@jihlava.charita.cz

Vedoucí zařízení: 
Zuzana Krčálová DiS.
telefon: 734 765 748
e-mail: zuzana.krcalova@jihlava.charita.cz

Vzhledem k vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol, přecházíme na prázdninový režim. Klub bude otevřen od 10:00 do 15:00. 

Pracovní doba ambulantní formy poskytování

Běžný provoz:
Klub

PO – ČT 12:00 – 17:00

PÁ 12:00 – 16:00

Poradenství

PO – ČT 9:00 – 11:30

Prázdninový provoz:

Klub

PO – PÁ 10:00 – 15:00

Poradenství

PO – ČT 15:00 – 17:00

Služba je poskytována bezplatně

Kapacita ambulantní formy poskytování

okamžitá kapacita: počet klientů - 49

Hlavní nabízené aktivity

  • volnočasové aktivity - výtvarné aktivity, sportivní aktivity, taneční aktivity, hra na hudební nástroje, divadelní kurz
  • poradenství 
  • program vaření - výuka vaření, stolování 
  • podpora při přípravě do školy - doučování, pomoc s domácími úkoy, referáty 
  • preventivní programy na různá témata 
  • zprostředkování dalších služeb - spolupráce s institucemi
  • doprovod - doprovod na návazné služby, instituce 
  • akce NZDM - akce na Erku i mimo Erko, výlety, turnaje

Cíle služby a cílová skupina, zásady služby

Erko podporuje děti a mladé lidi v tom, aby

  • používali různé služby v místě, kde žijí (např. sportovní a zájmové kroužky, volnočasové aktivity sportovní zařízení),
  • měli aktivní smysluplné vztahy s přáteli a rodinou,
  • podíleli se na veřejných aktivitách ve svém okolí (např. dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí),
  • trávili volný čas smysluplnými aktivitami, které člověka naplňují, mají pro něj smysl a při kterých si odpočine a odreaguje se,
  • připravovali se studiem na zaměstnání/měli placené zaměstnání,
  • měli dostatek informací a možností, jak se starat o své zdraví,
  • měli základní vědomí o svých právech a povinnostech a s tím související odpovědnost,

Cílová skupina

Cílovou skupinou jsou děti a mládež od 6 – 26 let z Jihlavska, které zažívají nepříznivé sociální situace.

Jde o tyto oblasti:

  • Rodina (nepříznivá finanční situace rodiny, chybějící rodič, nefunkční rodiny, útěky z domova atd.).
  • Škola (prospěchové problémy, zameškané hodiny, záškoláctví atd.).
  • Vrstevníci (hádky, šikana, strach z nepřijetí vrstevnickou skupinou, rizikové sexuální chování, agresivní chování atd.).
  • Volný čas (nedostatek informací o možnostech trávení volného času, finančních prostředků na volnočasové aktivity, omezená nabídka aktivit v lokalitě atd.).
  • Návykové látky/ chování (experimentování s návykovými a psychotropními látkami, drobná kriminální činnost – gamblerství, graffiti, krádeže, nezvládnutá agresivita atd.).
  • Práce/finance (nezaměstnanost, špatné hospodaření s financemi, atd.).
  • Sociální zdatnost (nejistota v oblastech jednání s úřady, PMS, soudy, lékaři atd.).

Zásady poskytování sociální služby:

  • Nízkoprahovost – zaměření na osoby, které nevyhledávají běžnou pomoc (institucionalizovanou) služba je svým charakterem a umístěním blízká přirozenému prostředí cílové skupiny. Zařízení realizuje službu tak, aby byla umožněna maximální dostupnost, tedy ve snaze odstranění časových, prostorových, psychologických (anonymita uživatelů) a finančních bariér, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.
  • Dobrovolnost a respektování rozhodnutí uživatelů - Uživatelé sami svým rozhodnutím zvolí, jaké aktivity nabízené v Erku chtějí využívat. Do všech programů se uživatelé zapojují dobrovolně a nejsou k účasti na aktivitách nuceni. Dobrovolně také mohou kdykoliv odejít a přijít v rámci provozní doby zařízení.
  • Zachování lidské důstojnosti, dodržování práv uživatelů - Pracovníci jsou si vědomi své povinnosti respektovat vůli, důstojnost, soukromí dětí a mládeže. Jednají s uživatelem služby s respektem k jeho lidským právům. Zařízení poskytuje služby uživatelům tak, aby vždy byla zachována jejich práva a lidská důstojnost.
  • Individuální přístup - Ke každému uživateli je přistupováno individuálně a podle věkových a individuálních specifik uživatele je přizpůsobena forma komunikace a jednání. S každým konkrétním uživatelem je uzavřena ústní dohoda, ve které zjišťujeme jeho potřeby a spolupracujeme s ním dále na základě individuálního plánu. V rámci naší služby se snažíme rozvíjet a prohlubovat dovednosti uživatelů, a tak je vedeme k samostatnosti.
  • Diskrétnost a nestrannost - Diskrétnost je důležitým prvkem při jednání s uživateli. Zachováváním informací poskytnutých uživateli získáváme jejich důvěru. Všechny naše uživatele posuzujeme nestranně a rovnoprávně. Řešení případných stížností či konfliktů řešíme strukturovaně, abychom předcházeli případné nespravedlnosti.

Práva a povinnosti uživatelů

Pravidla zařízení Erko

Uživatel na zařízení Erko nemůže:  

  • Konzumovat alkoholu a jiné omamných látek, pobyt v zařízení pod jejich vlivem
  • Kouřit v prostorách Erka a před budovou Erka
  • Vyvolávat konflikty, být agresivní vůči ostatním uživatelům nebo pracovníkům na Erku,
  • Účastnit se programu Erka v ten den, kdy vědomě zanedbal školní docházku
  • Nenatáčet na klubu, fotografovat
  • Manipulovat se zbraněmi
  • Při příznacích nemoci, či nachlazení uživatel nesmí do zařízení 

Povinosti uživatele:

  • Respektovat pokyny pracovníků zařízení
  • Respektovat soukromí ostatních uživatelů
  • Slušně zacházet s majetkem zařízení
  • Zanechat po sobě pořádek, uklidit po dané aktivitě

Sankce:

  • Sprostá mluva: pravidlo 3x a dost – odchod z Erka
  • Bitky: napomenutí a odchod z Erka
  • Rozbíjení věcí: napomenutí a odchod z Erka
  • Ohrožování sami sebe: napomenutí a odchod z Erka
  • Sprosté titulování zaměstnanců: napomenutí a odchod z Erka
  • Krádeže – přistižení při činu: odchod z Erka
  • Fyzické napadení uživatelů a zaměstnanců: vyloučení z Erka, dle závažnosti možnost policii.

Porušení pravidel zařízení je dále projednáno na klientské poradě týmu. O výši sankce rozhoduje zaměstnanec, který je u porušení pravidel přítomný. O této skutečnosti poté vypracuje záznam, který je uložený v tištěné podobě a také elektronicky v e-quip, ve složce uživatele.

Při závažném porušení pravidel může dojít k ukončení smlouvy mezi zařízením a uživatelem.

Práva uživatele:

  • na anonymitu (uživatel nemusí uvádět svoje jméno, adresu)
  • na nahlížení do osobní dokumentace (o klientovi je vedena dokumentace v elektronické podobě, pokud o to uživatel požádá může do ní nahlédnout)
  • podat stížnost, námět, podnět 
  • svobodně přijít a odejít do zařízení podle vlastní vůle
  • svobodně si vybrat z nabízených činností 

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Pravidla pro podávání stížností, námětů a připomínek

V Erku usilujeme o co možná nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich stálé zlepšování. Proto vytváříme podmínky pro získávání námětů, připomínek a stížností. Náměty, připomínky a stížnosti se mohou týkat provozu a chodu Erka, prostředí, ve kterém je služba poskytována, jednání zaměstnanců Erka atp. Podat je může kdokoliv.

Práva podavatele:

  • na anonymitu, svoji stížnost, podnět může vhodit do schránky důvěry umístěné na chodbě budovy NZDM Erko u herny;
  • na pomoc s formulací svého problému od nezávislé osoby, která může být přítomna při přednesení problému pracovníkovi zařízení;
  • zvolit si svobodně nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížností zastupovat,

Forma podání stížnosti, námětu, připomínky:

  • Ústně (i telefonicky) - pokud je zpětná vazba podávána ústně, ujišťuje se pracovník o tom, že záznam o podání odpovídá tomu, co jím chce podavatel říci;
  • Písemně (dopisem, elektronickou formou - e-mail, facebook atd.);
  • Vhozením do schránky důvěry;

Postup při řešení stížností

Stížnost, námět, nebo připomínka zaeviduje pracovník ihned v Knize námětů, připomínek a stížností. Pro každou stížnost, připomínku námět, stížnost je pak veden samostatný list, který je označen pořadovým číslem.

O podání námětu, připomínky, stížnosti je informován vedoucí služby. Námět, připomínka, stížnost, je projednávána na pracovní poradě. Pokud je to potřeba, vyřídí pracovník námět, připomínku, stížnost bezprostředně po jejím podání a na pracovní poradě se toto řešení projedná.

Pro projednávání platí následující pravidla:

  • zpětná vazba je projednávána v celém rozsahu,
  • v případě, že se zpětná vazba týká uživatele služeb, může být uživatel na poradu pozván, aby se mohl k věci vyjádřit, jeho přítomnost ale není podmínkou pro projednání,
  • v případě, že se zpětná vazba týká pracovníka Erka, je věc projednávána za přítomnosti vedoucího a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit,
  • v případě, že se zpětná vazba týká vedoucího Erka, je věc projednávána za přítomnosti zástupce ředitele pro oblast sociální prevence a vedoucího, který má právo se k věci vyjádřit.

Vyjádření k námětu, připomínce, stížnosti je zpracováno bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne podání. Vyjádření je zaznamenáno v Knize námětů, připomínek a stížností. Pokud skutečná lhůta překročí limit 30 dnů, je o tom podavatel ústně nebo písemně informován.

Neanonymnímu podavateli je vyjádření předáno písemně, nebo ústně.

V případě anonymního podání stížnosti je vyjádření zveřejněno na nástěnce Erka, vyjádření není zveřejněno, pokud by to mohlo ohrozit bezpečí uživatelů.

Odvolání

Proti vyjádření k zpětné vazbě se může podavatel odvolat na adresu: NZDM Erko, Žižkova 2076/108, 586 01 Jihlava a to do 14 dnů od doručení vyjádření ke stížnosti.

Pracovníci Erka odvolání předají:

  • zástupci ředitele pro oblast sociální prevence OCHJ – v případě, že se jedná o odvolání proti stížnosti na pracovníka Erka,
  • řediteli OCHJ – v případě, že se jedná o odvolání proti stížnosti na vedoucího Erka.

 Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení stížností a platí pro něj stejné časové lhůty.

Závěrečná ustanovení

V případě jakýchkoliv nejasností se podavatel může obrátit na vedoucího Erka s žádostí o vysvětlení. 

Podavatel se v případě nespokojenosti s vyřízením zpětné vazby může obrátit na nestranné instituce, např.

  • ředitele Diecézní charity Brno, Ing. Oldřicha Haičmana (Tř. kpt. Jaroše 9, 661 35 Brno)
  • zřizovatele Charity ČR, biskupa brněnského Mons. ThLic. Vojtěcha Cirkle (Petrov 8, 601 43 Brno)
  • Kancelář veřejného ochránce práv (Údolní 39, 602 00 Brno)
  • Český helsinský výbor (Ostrovského 253/3, 150 00 Praha 5)

Informace o nakládání s osobními údaji

FOTOGALERIE

 

Naši donátoři

 jihlava
kraj vysočina