Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Erko Jihlava
Posláním NZDM Erko je usilovat o sociální začlenění a pozitivní změnu v životním způsobu dětí a mládeže, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, poskytovat informace, odbornou pomoc, podporu, a předcházet tak jejich sociálnímu vyloučení.
Kontakt
Žižkova 108, Jihlava, 586 01, Jihlava
telefon: 734 435 156
e-mail: erko@jihlava.charita.cz
Vedoucí zařízení:
Zuzana Krčálová DiS.
telefon: 734 765 748
e-mail: zuzana.krcalova@jihlava.charita.cz
Vzhledem k vyhlášení nouzového stavu a uzavření škol, přecházíme na prázdninový režim. Klub bude otevřen od 10:00 do 15:00.
Pracovní doba ambulantní formy poskytování
Běžný provoz:
Klub
PO – ČT 12:00 – 17:00
PÁ 12:00 – 16:00
Poradenství
PO – ČT 9:00 – 11:30
Prázdninový provoz:
Klub
PO – PÁ 10:00 – 15:00
Poradenství
PO – ČT 15:00 – 17:00
Služba je poskytována bezplatně
Kapacita ambulantní formy poskytování
okamžitá kapacita: počet klientů - 49
Hlavní nabízené aktivity
- volnočasové aktivity - výtvarné aktivity, sportivní aktivity, taneční aktivity, hra na hudební nástroje, divadelní kurz
- poradenství
- program vaření - výuka vaření, stolování
- podpora při přípravě do školy - doučování, pomoc s domácími úkoy, referáty
- preventivní programy na různá témata
- zprostředkování dalších služeb - spolupráce s institucemi
- doprovod - doprovod na návazné služby, instituce
- akce NZDM - akce na Erku i mimo Erko, výlety, turnaje
Cíle služby a cílová skupina, zásady služby
Erko podporuje děti a mladé lidi v tom, aby
- používali různé služby v místě, kde žijí (např. sportovní a zájmové kroužky, volnočasové aktivity sportovní zařízení),
- měli aktivní smysluplné vztahy s přáteli a rodinou,
- podíleli se na veřejných aktivitách ve svém okolí (např. dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí),
- trávili volný čas smysluplnými aktivitami, které člověka naplňují, mají pro něj smysl a při kterých si odpočine a odreaguje se,
- připravovali se studiem na zaměstnání/měli placené zaměstnání,
- měli dostatek informací a možností, jak se starat o své zdraví,
- měli základní vědomí o svých právech a povinnostech a s tím související odpovědnost,
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou děti a mládež od 6 – 26 let z Jihlavska, které zažívají nepříznivé sociální situace.
Jde o tyto oblasti:
- Rodina (nepříznivá finanční situace rodiny, chybějící rodič, nefunkční rodiny, útěky z domova atd.).
- Škola (prospěchové problémy, zameškané hodiny, záškoláctví atd.).
- Vrstevníci (hádky, šikana, strach z nepřijetí vrstevnickou skupinou, rizikové sexuální chování, agresivní chování atd.).
- Volný čas (nedostatek informací o možnostech trávení volného času, finančních prostředků na volnočasové aktivity, omezená nabídka aktivit v lokalitě atd.).
- Návykové látky/ chování (experimentování s návykovými a psychotropními látkami, drobná kriminální činnost – gamblerství, graffiti, krádeže, nezvládnutá agresivita atd.).
- Práce/finance (nezaměstnanost, špatné hospodaření s financemi, atd.).
- Sociální zdatnost (nejistota v oblastech jednání s úřady, PMS, soudy, lékaři atd.).
Zásady poskytování sociální služby:
- Nízkoprahovost – zaměření na osoby, které nevyhledávají běžnou pomoc (institucionalizovanou) služba je svým charakterem a umístěním blízká přirozenému prostředí cílové skupiny. Zařízení realizuje službu tak, aby byla umožněna maximální dostupnost, tedy ve snaze odstranění časových, prostorových, psychologických (anonymita uživatelů) a finančních bariér, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.
- Dobrovolnost a respektování rozhodnutí uživatelů - Uživatelé sami svým rozhodnutím zvolí, jaké aktivity nabízené v Erku chtějí využívat. Do všech programů se uživatelé zapojují dobrovolně a nejsou k účasti na aktivitách nuceni. Dobrovolně také mohou kdykoliv odejít a přijít v rámci provozní doby zařízení.
- Zachování lidské důstojnosti, dodržování práv uživatelů - Pracovníci jsou si vědomi své povinnosti respektovat vůli, důstojnost, soukromí dětí a mládeže. Jednají s uživatelem služby s respektem k jeho lidským právům. Zařízení poskytuje služby uživatelům tak, aby vždy byla zachována jejich práva a lidská důstojnost.
- Individuální přístup - Ke každému uživateli je přistupováno individuálně a podle věkových a individuálních specifik uživatele je přizpůsobena forma komunikace a jednání. S každým konkrétním uživatelem je uzavřena ústní dohoda, ve které zjišťujeme jeho potřeby a spolupracujeme s ním dále na základě individuálního plánu. V rámci naší služby se snažíme rozvíjet a prohlubovat dovednosti uživatelů, a tak je vedeme k samostatnosti.
- Diskrétnost a nestrannost - Diskrétnost je důležitým prvkem při jednání s uživateli. Zachováváním informací poskytnutých uživateli získáváme jejich důvěru. Všechny naše uživatele posuzujeme nestranně a rovnoprávně. Řešení případných stížností či konfliktů řešíme strukturovaně, abychom předcházeli případné nespravedlnosti.
Práva a povinnosti uživatelů
Pravidla zařízení Erko
Uživatel na zařízení Erko nemůže:
- Konzumovat alkoholu a jiné omamných látek, pobyt v zařízení pod jejich vlivem
- Kouřit v prostorách Erka a před budovou Erka
- Vyvolávat konflikty, být agresivní vůči ostatním uživatelům nebo pracovníkům na Erku,
- Účastnit se programu Erka v ten den, kdy vědomě zanedbal školní docházku
- Nenatáčet na klubu, fotografovat
- Manipulovat se zbraněmi
- Při příznacích nemoci, či nachlazení uživatel nesmí do zařízení
Povinosti uživatele:
- Respektovat pokyny pracovníků zařízení
- Respektovat soukromí ostatních uživatelů
- Slušně zacházet s majetkem zařízení
- Zanechat po sobě pořádek, uklidit po dané aktivitě
Sankce:
- Sprostá mluva: pravidlo 3x a dost – odchod z Erka
- Bitky: napomenutí a odchod z Erka
- Rozbíjení věcí: napomenutí a odchod z Erka
- Ohrožování sami sebe: napomenutí a odchod z Erka
- Sprosté titulování zaměstnanců: napomenutí a odchod z Erka
- Krádeže – přistižení při činu: odchod z Erka
- Fyzické napadení uživatelů a zaměstnanců: vyloučení z Erka, dle závažnosti možnost policii.
Porušení pravidel zařízení je dále projednáno na klientské poradě týmu. O výši sankce rozhoduje zaměstnanec, který je u porušení pravidel přítomný. O této skutečnosti poté vypracuje záznam, který je uložený v tištěné podobě a také elektronicky v e-quip, ve složce uživatele.
Při závažném porušení pravidel může dojít k ukončení smlouvy mezi zařízením a uživatelem.
Práva uživatele:
- na anonymitu (uživatel nemusí uvádět svoje jméno, adresu)
- na nahlížení do osobní dokumentace (o klientovi je vedena dokumentace v elektronické podobě, pokud o to uživatel požádá může do ní nahlédnout)
- podat stížnost, námět, podnět
- svobodně přijít a odejít do zařízení podle vlastní vůle
- svobodně si vybrat z nabízených činností
Pravidla pro podávání a vyřizování stížností
Pravidla pro podávání stížností, námětů a připomínek
V Erku usilujeme o co možná nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich stálé zlepšování. Proto vytváříme podmínky pro získávání námětů, připomínek a stížností. Náměty, připomínky a stížnosti se mohou týkat provozu a chodu Erka, prostředí, ve kterém je služba poskytována, jednání zaměstnanců Erka atp. Podat je může kdokoliv.
Práva podavatele:
- na anonymitu, svoji stížnost, podnět může vhodit do schránky důvěry umístěné na chodbě budovy NZDM Erko u herny;
- na pomoc s formulací svého problému od nezávislé osoby, která může být přítomna při přednesení problému pracovníkovi zařízení;
- zvolit si svobodně nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížností zastupovat,
Forma podání stížnosti, námětu, připomínky:
- Ústně (i telefonicky) - pokud je zpětná vazba podávána ústně, ujišťuje se pracovník o tom, že záznam o podání odpovídá tomu, co jím chce podavatel říci;
- Písemně (dopisem, elektronickou formou - e-mail, facebook atd.);
- Vhozením do schránky důvěry;
Postup při řešení stížností
Stížnost, námět, nebo připomínka zaeviduje pracovník ihned v Knize námětů, připomínek a stížností. Pro každou stížnost, připomínku námět, stížnost je pak veden samostatný list, který je označen pořadovým číslem.
O podání námětu, připomínky, stížnosti je informován vedoucí služby. Námět, připomínka, stížnost, je projednávána na pracovní poradě. Pokud je to potřeba, vyřídí pracovník námět, připomínku, stížnost bezprostředně po jejím podání a na pracovní poradě se toto řešení projedná.
Pro projednávání platí následující pravidla:
- zpětná vazba je projednávána v celém rozsahu,
- v případě, že se zpětná vazba týká uživatele služeb, může být uživatel na poradu pozván, aby se mohl k věci vyjádřit, jeho přítomnost ale není podmínkou pro projednání,
- v případě, že se zpětná vazba týká pracovníka Erka, je věc projednávána za přítomnosti vedoucího a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit,
- v případě, že se zpětná vazba týká vedoucího Erka, je věc projednávána za přítomnosti zástupce ředitele pro oblast sociální prevence a vedoucího, který má právo se k věci vyjádřit.
Vyjádření k námětu, připomínce, stížnosti je zpracováno bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne podání. Vyjádření je zaznamenáno v Knize námětů, připomínek a stížností. Pokud skutečná lhůta překročí limit 30 dnů, je o tom podavatel ústně nebo písemně informován.
Neanonymnímu podavateli je vyjádření předáno písemně, nebo ústně.
V případě anonymního podání stížnosti je vyjádření zveřejněno na nástěnce Erka, vyjádření není zveřejněno, pokud by to mohlo ohrozit bezpečí uživatelů.
Odvolání
Proti vyjádření k zpětné vazbě se může podavatel odvolat na adresu: NZDM Erko, Žižkova 2076/108, 586 01 Jihlava a to do 14 dnů od doručení vyjádření ke stížnosti.
Pracovníci Erka odvolání předají:
- zástupci ředitele pro oblast sociální prevence OCHJ – v případě, že se jedná o odvolání proti stížnosti na pracovníka Erka,
- řediteli OCHJ – v případě, že se jedná o odvolání proti stížnosti na vedoucího Erka.
Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení stížností a platí pro něj stejné časové lhůty.
Závěrečná ustanovení
V případě jakýchkoliv nejasností se podavatel může obrátit na vedoucího Erka s žádostí o vysvětlení.
Podavatel se v případě nespokojenosti s vyřízením zpětné vazby může obrátit na nestranné instituce, např.
- ředitele Diecézní charity Brno, Ing. Oldřicha Haičmana (Tř. kpt. Jaroše 9, 661 35 Brno)
- zřizovatele Charity ČR, biskupa brněnského Mons. ThLic. Vojtěcha Cirkle (Petrov 8, 601 43 Brno)
- Kancelář veřejného ochránce práv (Údolní 39, 602 00 Brno)
- Český helsinský výbor (Ostrovského 253/3, 150 00 Praha 5)
Informace o nakládání s osobními údaji
FOTOGALERIE
Naši donátoři
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |