Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež ZASTÁVka Telč pracuje s dětmi a mladistvými od 10 do 26 let věku, což se na první pohled může zdát jako velký věkový rozptyl cílové skupiny. A je tomu skutečně tak. Proto je pro každého pracovníka velmi důležité, aby si byl vědom, s jakým cílem do spolupráce s klienty vstupuje. Každý klient, který zařízení navštíví, má své osobní cíle, které jsou maximálně individuální, pochopitelně, ale jaké cíle má mít pracovník? Sociální práce s touto cílovou skupinou si žádá především naslouchání, blízkost a jako pracovníci musíme býti vhodnými identifikačními vzory pro naše klienty.
Proč zrovna naslouchání a blízkost? Protože ať jsme kýmkoliv, jistě si můžeme vzpomenout na chvíle, kdy jsme potřebovali někoho, kdo nám naslouchá, kdo nám porozumí a kdo je tu pro nás i s naší situací. Neméně důležité je to i pro naše klienty, kteří se často s nasloucháním setkají až v našem zařízení, a to z nejrůznějších důvodů, jako je např. absence rodičovské péče, či absence blízké osoby, které se mohou svěřit. Při naslouchání klientům však využíváme různé metody. Nejčastěji využíváme aktivní naslouchání, které spočívá především v tom, že nejenom pasivně nasloucháme proudu vyslovených myšlenek, ale aktivně se je snažíme uchopit, pochopit, reflektovat a rozklíčovat tak stěžejní problém, který dotyčného tíží. Tím, že slyšíme a parafrázujeme to, co dotyčný říká, nabývá blízkost svým významem a u klientů dochází k uvědomění si dosud neuvědomovaného.
Býti identifikačním vzorem pro klienty je také zodpovědná úloha každého pracovníka, který by si měl být v první řadě vědom toho, kým je on sám a kým chce být pro klienty. Jinak řečeno, co a jak chce klientům předávat. Jak jsem zmiňovala výše v textu, často dětem a mladistvým chybí rodičovská péče, pozornost, a tudíž i vzor, se kterým by se mohli identifikovat a který by je naučil hranicím, které jsou společností přirozeně nastavovány. Tyto vzory mohou naši klienti najít v nás pracovnících, kteří jim je předáváme s respektem, vysvětlením a úctou k nim samotným i celé společnosti.
- Bc. Barbora Petrů
- Sociální pracovník NZDM ZASTÁVKA Telč