Naslouchání, blízkost a identifikační vzor jako 3 důležité aspekty naší práce
15. listopadu 2022 Články a tiskové zprávy

Naslouchání, blízkost a identifikační vzor jako 3 důležité aspekty naší práce

Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež ZASTÁVka Telč pracuje s dětmi a mladistvými od 10 do 26 let věku, což se na první pohled může zdát jako velký věkový rozptyl cílové skupiny. A je tomu skutečně tak. Proto je pro každého pracovníka velmi důležité, aby si byl vědom, s jakým cílem do spolupráce s klienty vstupuje. Každý klient, který zařízení navštíví, má své osobní cíle, které jsou maximálně individuální, pochopitelně, ale jaké cíle má mít pracovník? Sociální práce s touto cílovou skupinou si žádá především naslouchání, blízkost a jako pracovníci musíme býti vhodnými identifikačními vzory pro naše klienty.

Proč zrovna nasloucháníblízkost? Protože ať jsme kýmkoliv, jistě si můžeme vzpomenout na chvíle, kdy jsme potřebovali někoho, kdo nám naslouchá, kdo nám porozumí a kdo je tu pro nás i s naší situací. Neméně důležité je to i pro naše klienty, kteří se často s nasloucháním setkají až v našem zařízení, a to z nejrůznějších důvodů, jako je např. absence rodičovské péče, či absence blízké osoby, které se mohou svěřit. Při naslouchání klientům však využíváme různé metody. Nejčastěji využíváme aktivní naslouchání, které spočívá především v tom, že nejenom pasivně nasloucháme proudu vyslovených myšlenek, ale aktivně se je snažíme uchopit, pochopit, reflektovat a rozklíčovat tak stěžejní problém, který dotyčného tíží. Tím, že slyšíme a parafrázujeme to, co dotyčný říká, nabývá blízkost svým významem a u klientů dochází k uvědomění si dosud neuvědomovaného.

Býti identifikačním vzorem pro klienty je také zodpovědná úloha každého pracovníka, který by si měl být v první řadě vědom toho, kým je on sám a kým chce být pro klienty. Jinak řečeno, co a jak chce klientům předávat. Jak jsem zmiňovala výše v textu, často dětem a mladistvým chybí rodičovská péče, pozornost, a tudíž i vzor, se kterým by se mohli identifikovat a který by je naučil hranicím, které jsou společností přirozeně nastavovány. Tyto vzory mohou naši klienti najít v nás pracovnících, kteří jim je předáváme s respektem, vysvětlením a úctou k nim samotným i celé společnosti.

Bc. Barbora Petrů
Sociální pracovník NZDM ZASTÁVKA Telč