Denní stacionář Pohodář v Lukách nad Jihlavou poskytuje péči seniorům a dospělým lidem s tělesným postižením (např. lidem po úrazech) a lidem s chronickým onemocněním, kteří z důvodu snížené soběstačnosti a osamělosti již nemohou zůstat sami doma a potřebují pomoc jiné osoby. Pokud přemýšlíte o tom, že byste rádi využili služeb denního stacionáře, tak vám v dnešním článku přiblížíme, jak vypadá takový den očima klienta pana Miroslava Nováka (jméno bylo změněno).
Takové běžné ráno
Pohodář je otevřen od pondělí do pátku od 7 do 16 hodin. Pana Nováka obvykle ráno do stacionáře vozí jeho rodina. Párkrát se ovšem stalo, že z pracovních či zdravotních důvodů nemohli, a tak si pro něj zajedou zaměstnanci Pohodáře sami služebním vozem až k němu domů. Kolem 9 hodiny pak může začít společný program s klienty denního stacionáře. „Připomeneme si, jaký je den, co se zajímavého událo, jaké je výročí nebo významný den,“ popisuje pan Miroslav takové ráno. Klienti si do stacionáře mohou samozřejmě donést z domu, co je baví a při čem rádi tráví čas, ať už jsou to knihy, časopisy nebo třeba ruční práce. Někteří občas donesou k nahlédnutí své sběratelské sbírky. Ovšem jedinou důležitou věcí, kterou by si neměli nikdy zapomenout jsou osobní léky. „Ve stacionáři můžeme provozovat různé aktivity jako například vaření. Já ale dávám přednost deskovým společenským hrám. Obzvlášť pak těm, u kterých si procvičím paměť. Také mě baví různé besedy, které se tu konají,“ popisuje část aktivit pan Novák a dodává „Velmi krásné jsou také procházky po okolní přírodě podél řeky s výhledem na Loucký zámek.“ Ne vždy se však každý klient cítí na nějaké hry či procházky, a tak je účast na těchto aktivitách zcela dobrovolná. Pohodář v Lukách je pro mnohé druhým domovem
Čas oběda
Klienti Pohodáře mají několik možností, jak se stravovat. Mohou si nosit jídlo nebo si objednat oběd z jídelen, které vozí obědy v termoobalech a kde je široký výběr jídel z pěti variant. Pan Miroslav to obvykle kombinuje. Někdy mu jídlo nachystá doma rodina a dá mu jej sebou, někdy si objedná z jídelny a jednou za čas vyzkouší rád jídlo z některé místní restaurace. Personál mu pak oběd ohřeje a naservíruje. Lidem, kteří nejsou už schopni sami si jídlo nakrájet či ho konzumovat zaměstnanci stacionáře ochotně pomohou. Pitný režim je zde zajištěn po celý den a klienti mají na výběr kávu, několik druhů čaje, sirupy, a vodu.
Pomohou, s čím je potřeba
Rodina pana Nováka nejvíce oceňuje volný čas, který díky stacionáři získá a během něhož si mohou odpočinout a zařídit si svoje záležitosti. „Já jsem rád, že nesedím jen doma a dostanu se mezi lidi, kde se něco děje,“ pochvaluje si pan Miroslav. Klientům, kteří to potřebují pomáhají pracovníci Pohodáře i s oblékáním, přesuny na židli, lůžko, orientovat se v prostorách stacionáře, ale i při osobní hygieně či při použití WC. „Někdy si potřebuji něco vyřídit na úřadě nebo si chci zajít něco nakoupit, tak jsem rád, že mě pracovnice doprovázejí a pomáhají mi,“ říká pan Novák a dodává, že se alespoň necítí být odtržen od normálního života. „Za ten den toho spoustu zažiju, pak mě dcera odveze domů, a to je takové příjemné. Vracet se domů. Ještě se necítím na to, abych musel plně využít například pobytovou službu,“ vypráví pan Miroslav. On i jeho rodina si na Pohodáři nejvíce pochvalují domácí klidnou atmosféru. „Je to v podstatě takový můj druhý domov,“ říká závěrem Miroslav Novák
Denní stacionář Pohodář v Lukách nad Jihlavou je sociální služba, která poskytuje péči seniorům, dospělým osobám s tělesným postižením a osobám s chronickým onemocněním, kteří potřebují pomoc jiné fyzické osoby.
- Kontakt: tel.: 734 161 683, 734 172 277,
- e-mail: pohodar@jihlava.charita.cz
- adresa: Denní stacionář Pohodář, nám. 9. května 357, Luka nad Jihlavou.