Charitní služba na Jihlavsku má šest středisek - Kamenice, Luka nad Jihlavou, Telč, Kostelec, Nová Říše a Horní Cerekev. Do těchto míst vyráží pečovatelky Oblastní charity Jihlava a den každé z nich je něčím odlišný. Základ je ale vždy stejný - pomoci lidem, kteří chtějí dožít doma a ulehčit jejich rodinám.
Pečovatelky musí umět improvizovat
Vzrůstající poptávka po terénní pečovatelské službě v posledních letech svědčí o její potřebnosti. Většina lidí si přeje dožít doma, být ve známém rodinném prostředí. Často tak upřednostňují tuto formu péče před ústavní. „Klienti si chválí milý a ochotný přístup našich pečovatelek, které ke každému klientovi mají individuální přístup,“ popisuje Markéta Němcová, vedoucí střediska Kostelec a Horní Cerekev. Někdy však naráží pracovnice Charity na problematickou péči z důvodu nevhodného uzpůsobení domácnosti klienta, kde není možné zajistit péči běžným způsobem. „Přestože používáme při práci různé kompenzační pomůcky, pečovatelky si v některých případech musí poradit a improvizovat pro zajištění potřebné péče,“ popisuje mnohdy komplikované situace Němcová.
Od rána až do večera
Provozní doba začíná v sedm hodin ráno, obvykle krátkou poradou týmu ve složení pracovníci v sociálních službách společně s vedoucí nebo koordinátorkou střediska. Pracovnice si předají zásadní informace týkající se péče o klienty a další organizační záležitosti a poté se rozjíždějí do terénu do domácností klientů nebo se rozejdou po domě s pečovatelskou službou za klienty, kteří mají nasmlouvanou péči. Pečovatelky klientům nakupují, vyřizují jim různé záležitosti, doprovází je k lékaři, na úřady, pomáhají jim s osobní hygienou, použitím toalety.
Většina péče probíhá ráno a v poledne, protože nejčastěji klienti potřebují pomáhat se snídaní a obědem, pomoci s ranní hygienou. Kolem desáté hodiny se pečovatelky vrací z terénu a znovu vyjíždějí s obědy. Možná se zdá, že pracovnice nejsou v kanceláři k zastižení a většinou to tak opravdu je. Zastihnout zde však můžete vedoucí služby/sociální pracovnici, která jedná se zájemci o službu, plánuje péči, vyřizuje klientům potřebné věci, poskytuje základní sociální poradenství apod.
Potom co mají klienti oběd doma, anebo jsou někteří s pomocí pečovatelek najedení, se konečně najde místo, aby se pracovnice samy naobědvaly. Odpoledne probíhají většinou úklidy domácností, společných prostor, údržba aut, praní a žehlení prádla a nezbytná administrativa. Odpoledne se některé rodiny již zvládnou o našeho klienta postarat, protože přijdou domů z práce.
U osamocených klientů nebo u náročnější péče, kterou rodina sama nezvládá pomáhá Charita až do 20 hodin do večera, včetně víkendů a svátků. Jsou to ale nezbytně nutné péče, které je možné realizovat pouze v případě, kdy na ně služba má volnou kapacitu. Pečovatelky se na odpoledních a víkendových péčích střídají, vybírají si odpracované hodiny formou náhradního volna v týdnu. Bohužel se již z tohoto důvodu nesetkávají tolik, jako dříve. Nyní jsou pracovnice čím dál samostatnější, díky nárůstu poptávky po péči doma to už ani jinak není možné.
Práce pro superhrdinky
Pracovnice pečovatelské služby stereotyp rozhodně nezažívají. Každý den je většinou jiný, obzvlášť díky tomu, že se pečovatelky na péčích střídají.
„Využíváme toho zejména v rámci prevence syndromu vyhoření. Nebylo by totiž vhodné, aby pečovatelka navštěvovala každý den stejné klienty,“ vysvětluje Markéta Němcová a dodává, „Stává se, že jsou pracovnice vystavovány nečekaným a často stresujícím situacím. Například mohou najít klienta v ohrožení života, musí mu poskytnou první pomoc a přivolat rychlou záchrannou službu, kontaktovat rodinu apod.“
Tyto nepředvídatelné události pracovní rozvrh pečovatelky znatelně rozhodí, a je tedy potřeba kontaktovat kolegyně, které si musí zbylou péči rozdělit, aby všichni klienti byli zajištěni tak, jak bylo nasmlouváno. Často je potřeba improvizovat, umět si poradit s neobvyklými záležitostmi, být skvělými řidičkami a řídit za každého počasí. Pečovatelky výborně znají všechny místní zkratky a mají naježděno mnoho kilometrů na cestách ke klientům.
„Když vidím požadavky v našem inzerátu v případě, že hledáme pracovnici v sociálních službách nebo když čtu náplně práce našich zaměstnankyň, často si říkám, že hledáme a zaměstnáváme opravdové superhrdinky,“ říká uznale Němcová.
Neusnout na vavřínech
Každý rok si pracovníci Charitní pečovatelské služby stanovují společné roční cíle nejen pro celou pečovatelskou službu, ale i cíle pro konkrétní střediska. Je potřeba neustálé zlepšování kvality služby, protože jak říká Markéta Němcová: „Nechceme usnout na vavřínech.“ Rádi by změnili povědomí lidí o pečovatelské službě a docílili toho, že pečovatelská služba již nebude pouze o dovozu obědů nebo nákupů, ale hlavně o pomoci v tíživé sociální situaci.
„Myslím tím pomoc a podporu pečujícím osobám, které se rozhodnou starat se o člena rodiny v domácím prostředí. Můžeme být jejich pravá ruka, minimálně pro radu či nápomoc, například při úkonech osobní hygieny a podání jídla, samozřejmě také poskytovat péči kvůli potřebnému odpočinku pečujících osob,“ říká Němcová a dodává, že doufá, že těchto rodin, které se rozhodnou o péči o bližního doma, bude přibývat a jejich pracovníci jim budou moci býti nablízku.
Pro více informací volejte tel. +420 736 523 654 nebo napište email: zdislava.souckova@jihlava.charita.cz.
Případně kontaktujte středisko Charitní pečovatelské péče ve vašem okolí KONTAKTY NA JEDNOTLIVÁ STŘEDISKA
Mgr. Markéta Němcová DiS.
vedoucí Charitní pečovatelské služby Horní Cerekev a Kostelec
Tel.: 703 404 361 E-mail: 88EuVd549.zm5f56LTwsY-5nW5prRb~lW5pJ