Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Erko Jihlava

Posláním NZDM Erko Jihlava je poskytnout bezpečný prostor, kde mohou děti a mládež trávit svůj volný čas. Pomáháme dětem a mladým lidem vyznat se v jejich prostředí a okolní společnosti. Usilujeme o zlepšení jejich obtížných situací (např. při potížích ve škole, vztahové problémy v rodině či vrstevníky). Poskytujeme informace, podporu, odbornou pomoc, aby se nedostali mimo běžný život ve společnosti. Služba je poskytována ambulantní a terénní formou.

Kontakt

Žižkova 108, 586 01, Jihlava
telefon: +420 734 765 748

Vedoucí zařízení:
Bc. Kristýna Haalová
mobil: +420 734 765 748
e-mail: kristyna.haalova@jihlava.charita.cz
Terénní pracovník:
mobil: +420 734 435 156
Koordinátor praktikantů a stážistů:
Mgr. Barbora Jánešová
e-mail: barbora.janesova@jihlava.charita.cz

 

Nahlédněte do našeho nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Erko:

Provozní doba:

Doba poskytování ambulantní formy (KLUB):

PO - ČT: 12:00 - 17:00          PÁ: 12:00 - 16:00

Doba poskytování terénní formy (TERÉN):

PO - ČT: 13:00 - 17:00        PÁ: 14:00 - 16:00

Okamžitá kapacita poskytování ambulantní formy je 49 klientů. 

Okamžitá kapacita poskytování terénní formy je 10 klientů. 

Hlavní nabízené aktivity

  • rozhovory s pracovníky 
  • poradenství 
  • preventivní programy na různá témata 
  • zprostředkování dalších služeb - spolupráce s institucemi
  • doprovod - doprovod na návazné služby, instituce 
  • informační servis - jednostranná informace, kterou si klient vyžádá nebo mu poskytne pracovník
  • práce s osobou blízkou
  • podpora při přípravě do školy - doučování, pomoc s domácími úkoly, referáty 
  • volnočasové aktivity - výtvarné, sportovní, taneční aktivity, hra na hudební nástroje, program vaření
  • akce na Erku i mimo zařízení

Cíle služby a cílová skupina, zásady služby

Cílem Erka je, aby děti a mladí lidé

  • využívali různé služby v místě, kde žijí (např. sportovní a zájmové kroužky, volnočasové aktivity sportovní zařízení),
  • měli aktivní smysluplné vztahy s přáteli, rodinou a vrstevníky,
  • podíleli se na veřejných aktivitách ve svém okolí (např. dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí),
  • trávili volný čas smysluplnými aktivitami, které člověka naplňují, mají pro něj smysl a při kterých si odpočine a odreaguje se,
  • připravovali se studiem na zaměstnání/měli placené zaměstnání,
  • měli dostatek informací a možností, jak se starat o své zdraví a zdravý životní styl,
  • měli základní vědomí o svých právech a povinnostech a s tím související odpovědnost,

Cílová skupina

Cílovou skupinou jsou děti a mládež od 6 – 26 let z Jihlavska, které zažívají nepříznivé sociální situace.

Jde o tyto oblasti:

  • Rodina (nepříznivá finanční situace rodiny, chybějící rodič, nefunkční rodiny, útěky z domova atd.)
  • Vztahy ( s partnery, s vrstevníky, s autoritami, problémy s přijetím sám/sama sebe) 
  • Škola (prospěchové problémy, zameškané hodiny, záškoláctví atd.) 
  • Práce/finance (nezaměstnanost, špatné hospodaření s financemi atd.)                                                                   
  • Sociální zdatnost (nejistota v oblastech jednání s úřady, PMS, soudy, lékaři, finanční gramotnost atd.).
  • Volný čas (nedostatek informací o možnostech trávení volného času, finančních prostředků na volnočasové aktivity, omezená nabídka aktivit v lokalitě atd.).
  • Zdraví/zdravý životní styl (hygienické návyky, nevhodná strava, návykové látky, chování - experimentování s návykovými a psychotropními látkami, drobná kriminální činnost - krádeže, gamblerství, graffity, nezvládnutelná agresivita atd.)
  • Veřejné aktivity (dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí atd.)
  • Volný čas mimo zařízení (využití zájmových kroužků, volnočasových aktivit sportovního zařízení v místě bydliště)

Zásady poskytování sociální služby:

  • Nízkoprahovost – zaměření na osoby, které nevyhledávají běžnou pomoc (institucionalizovanou) služba je svým charakterem a umístěním blízká přirozenému prostředí cílové skupiny. Zařízení realizuje službu tak, aby byla umožněna maximální dostupnost, tedy ve snaze odstranění časových, prostorových, psychologických (anonymita uživatelů) a finančních bariér, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.
  • Dobrovolnost a respektování rozhodnutí uživatelů - Klienti si sami svým rozhodnutím zvolí, jaké aktivity nabízené v Erku chtějí využívat. Do všech programů se uživatelé zapojují dobrovolně a nejsou k účasti na aktivitách nuceni. Dobrovolně také mohou kdykoliv odejít a přijít v rámci provozní doby zařízení.
  • Zachování lidské důstojnosti, dodržování práv uživatelů - Pracovníci jsou si vědomi své povinnosti respektovat vůli, důstojnost, soukromí dětí a mládeže. Jednají s klientem služby s respektem k jeho lidským právům. Zařízení poskytuje služby klientům tak, aby vždy byla zachována jejich práva a lidská důstojnost.
  • Individuální přístup - Ke každému klientovi je přistupováno individuálně a podle věkových a individuálních specifik klienta je přizpůsobena forma komunikace a jednání. S každým konkrétním klientem je uzavřena ústní dohoda a vyplněn prvokontaktový list na základě, kterého zjišťujeme nepříznivou sociální situaci. Na základě zjištěných potřeb je vytvořen individuální plán. 
  • Diskrétnost a nestrannost - Diskrétnost je důležitým prvkem při jednání s klienty. Zachováváním informací poskytnutých klientovi získáváme jejich důvěru. Všechny naše klienty posuzujeme nestranně a rovnoprávně. Řešení případných stížností či konfliktů řešíme strukturovaně, abychom předcházeli případné nespravedlnosti.
  • Podpora samostatnosti a soběstačnosti - Cílem služby je dbát na samostatnost a soběstačnost klientů, kteří se nachází v nepříznivé sociální situaci, která může vést k sociálnímu vyloučení. Pracovníci podporují jejich rozvoj, motivují klienty k tomu, aby byli více samostatní. Klienti mohou uplatňovat svoji vůli při řešení své nepříznivé sociální situace. Pracovníci vytvářejí podmínky, v nichž se klienti služeb cítí důstojně, mají volbu se svobodně rozhodovat, být samostatní. Pracovníky jsou pouze vedeni k porozumění důsledků svého rozhodnutí. 

Práva a povinnosti uživatelů

Pravidla na klubu:

  • Na klubu nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky
  • Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
  • Nenos na Erko nebezpečné předměty
  • Na zařízení se nenatáčej, nefotografuj
  • Intimnosti na klubu máš zakázané (líbání, osahávání, masturbace, sex)
  • Dodržuj pravidla PC

Pravidla PC:

  • Než jdeš na PC, zapiš se do tabulky, která je u počítače
  • Primárně se PC využívá k vyhledávání informací do školy, k přípravě do školy, hledání informací o práci, brigády
  • Pokud je PC volný a nevyužívá se k vyhledávání informací, máš možnost zahrát si hry nebo se podívat na Youtube (max. 30 min.)
  • Nezobrazuj stránky s násilím a erotikou
  • U PC nejez a nepij
  • Zkontroluj, zda si se z PC odhlásil (Bakalář, email atd.)

Povinnosti na klubu:

  • Respektuj pokyny pracovníků zařízení
  • Respektuj soukromí ostatních klientů
  • Slušně zacházej s majetkem zařízení
  • Zanechej po sobě pořádek, ukliď po dané aktivitě 
  • Po skončení klubu se nezdržuj ve společných prostorách domu, na zahradě a hřišti
  • Bez pracovníka se nesmíš pohybovat ve venkovních prostorách Erka (zahrada, hřiště)

Pravidla v terénu:

  • Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
  • Nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky v přítomnosti pracovníků 
  • Nenatáčej, nefotografuj pracovníky
  • Vyhni se intimnostem v přítomnosti pracovníků (líbání, osahávání, masturbace, sex)

Sankce:

Pokud některý z klientů porušuje pravidla či povinnosti, má pracovník právo a povinnost zasáhnout. Jeho postup je následující:

  • Pracovník klienta upozorní na to, že porušil pravidlo či povinnost, pracovník může klienta takto upozornit 2x za sebou.
  • Pokud pracovník klienta napomene po třetí, je pro ten den z klubu vykázán (druhý den může opět na klub přijít).
  • Pokud klient porušuje pravidla nebo povinnosti opakovaně a pracovník jej musí často řešit, nabídne klientovi rozhovor v soukromí, blíže s ním rozebere situaci nebo jej rovnou vykáže z klubu na delší čas. O délce trvání rozhodnou pracovníci na poradě.
  • Z důvodu hrubého, opakovaného porušení pravidel (násilí, napadení se zbraní, vstup pod vlivem alkoholu a drog, ničení majektu), je klientovi ukončena smlouva. Pracovník mu skutečnost sdělí. 
  • Pokud v rámci terénní formy poskytování sociální služby klient porušuje pravidla, pracovník odchází a sdělí důvod odchodu.

Práva klienta:

  • Nemusíš uvádět své pravé jméno, adresu
  • Můžeš se podívat do své dokumentace v počítači, co je o tobě napsané
  • Můžeš podat stížnost, námět, připomínku  
  • Můžeš svobodně přijít a odejít 
  • Můžeš si sám zvolit, jestli se chceš zúčastnit programu Erka 

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Pravidla pro podávání stížností či námětů

V NZDM Erko usilujeme o co nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich neustálé zlepšování. Proto vytváříme otevřené a bezpečné prostředí pro sdílení stížností či námětů, které se mohou týkat provozu služby, prostředí nebo jiných oblastí naší činnosti. Podnět může podat kdokoliv. 

Kdo si může stěžovat?

Stěžovat si může současný i bývalý klient služby, jeho zákonný zástupce, opatrovník, podpůrce nebo zmocněnec, dále osoba blízká, pokud si klient nemůže stěžovat sám s ohledem na svůj zdravotní stav a člen domácnosti, který je oprávněný k zastupování klienta podle občanského zákoníku. Na poskytování služby si může stěžovat také zaměstnanec služby.

Pokud jste současným nebo bývalým klientem služby a nechcete či nemůžete si stížnost podat osobně, může ji za Vás podat Váš zákonný zástupce nebo ten, komu jste udělil plnou moc.

Pokud si přejete podat stížnost anonymně, nemusíte ji podepisovat, ale je třeba napsat, zda jste nebo býval klientem služby nebo jste zaměstnancem služby, a pak se budeme stížností zabývat jako každou jinou. Vyrozumění o vyřešení anonymní stížnosti bude zveřejněno po dobu 14 dnů na dveřích poblíž schránky pro podněty a stížnosti.

Stížnost je možné podat různými způsoby – písemně, ústně, elektronicky nebo telefonicky, a to kterémukoliv zaměstnanci služby.

  • Osobně nebo poštou: NZDM Erko Jihlava, Žižkova 2076/108, 586 01 Jihlava
  • E-mailem: kristyna.haalova@jihlava.charita.cz
  • Telefonicky: 734 435 156
  • Přímo vedoucí služby, kterémukoliv zaměstnanci služby
  • Do schránky důvěry: umístěna na chodbě u herny NZDM Erka.

Co následuje po podání stížnosti?

Stížnost je vždy písemně evidována a je-li to možné, je sepsána společně se stěžovatelem. Stěžovatel dostane informaci, že:

  • stížnost je zaevidována;
  • a kým bude celá situace prošetřena, přičemž budou shromážděna fakta od stěžovatele, zaměstnanců, z příslušné dokumentace a od případných svědků, aby bylo možno posoudit, zda došlo k pochybení, a jaké jsou jeho důsledky;
  • v případě zjištěného pochybení budou navržena nápravná opatření, aby se podobné situace neopakovaly;
  • nejpozději do 30 dnů bude písemně vyrozuměn o tom, jak byla stížnost vyřízena.

 Postup při řešení stížností:

Každý podnět je písemně zaevidován. Anonymní podání od osoby, která je (nebo byla) klientem či zaměstnancem, je řešeno stejně jako běžná stížnost. Pokud toto nelze zjistit, podání je vedeno jako námět pro zlepšení. O podání stížnosti je informován vedoucí služby, který je zodpovědný za řešení stížnosti, a to i v případě, že stížnost byla adresována v rámci řídící linie výše. Stížnost, je projednávána na pracovní poradě. Pokud je to potřeba, vyřídí pracovník námět či stížnost bezprostředně po jejím podání a na pracovní poradě se toto řešení projedná.

 Pro projednávání platí následující pravidla:

  • stížnost či námět je projednávána v celém rozsahu,
  • úkolem zaměstnance, který má prověření stížnosti na starosti, je spravedlivě zjistit všechny okolnosti předmětného podání a rozhodnout, zda stížnost byla oprávněná nebo neoprávněná, a pokud ano, jaká budou přijata nápravná opatření,
  • pokud stížnost směřuje proti konkrétní osobě, je nezbytné postupovat tak, aby byla chráněna důstojnost a oprávněné zájmy této osoby,
  • v případě, že se stížnost či námět týká klienta služeb, může být klient pozván, aby se mohl k věci vyjádřit, jeho přítomnost ale není podmínkou pro projednání,
  • v případě, že se stížnost či námět, týká pracovníka Erka, je věc projednávána za přítomnosti vedoucího a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit,
  • v případě, že se stížnost či námět týká vedoucího Erka, je věc projednávána za přítomnosti zástupce ředitele pro oblast sociální prevence, který je zodpovědný za vyřízení stížnosti, a vedoucího, který má právo se k věci vyjádřit.

Lhůty pro vyřízení:

  • Standardně do 30 dnů
  • V odůvodněných případech lze lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů (stěžovatel je o tom informován)

Stížnost je odložena, jestliže:

  • je zjevně neopodstatněná;
  • jde o stížnost ve věci, která již byla DCHB prověřena;
  • jde o opakovanou stížnost, která neobsahuje nové skutečnosti.

Tuto informaci služba sdělí písemně stěžovateli.

Kam se mohu obrátit, kdy budu nespokojený s vyřízením své stížnosti?

Když budete nespokojený s tím, jak byla stížnost vyřízena, a to ani po podání Vašich připomínek, nebo když nebyla dodržena lhůta pro její vyřízení, můžete se písemně obrátit na:

  • Ředitelku Oblastní charity Jihlava – Ing. Hana Fexová
    Jakubské náměstí 2, 586 01 Jihlava
    hana.fexova@jihlava.charita.cz
  • Ředitele Diecézní charity Brno – Ing. Pavel Kolmačka
    tř. Kpt. Jaroše 9, 602 00 Brno
    pavel.kolmacka@brno.charita.cz
  • Zřizovatele – Biskupství brněnské – otec biskup Mons. Pavel Konzbul
    Petrov 8, 602 00 Brno
    brno@biskupstvi.cz
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
    Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2
    posta@mpsv.cz

Na prošetření platí pro Diecézní charitu Brno v tomto případě také lhůta 30 dnů.

Informace o nakládání s osobními údaji

Informace o NZDM Erko pro zájemce o službu a klienty