Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Erko Jihlava
Posláním NZDM Erko Jihlava je poskytnout bezpečný prostor, kde mohou děti a mládež trávit svůj volný čas. Pomáháme dětem a mladým lidem vyznat se v jejich prostředí a okolní společnosti. Usilujeme o zlepšení jejich obtížných situací (např. při potížích ve škole, vztahové problémy v rodině či vrstevníky). Poskytujeme informace, podporu, odbornou pomoc, aby se nedostali mimo běžný život ve společnosti. Služba je poskytována ambulantní a terénní formou.

Kontakt
Žižkova 108, 586 01, Jihlava
telefon: +420 734 765 748
- Vedoucí zařízení:
- Bc. Kristýna Haalová
- mobil: +420 734 765 748
e-mail: kristyna.haalova@jihlava.charita.cz - Terénní pracovník:
- mobil: +420 734 435 156
- Koordinátor praktikantů a stážistů:
- Mgr. Barbora Jánešová
- e-mail: barbora.janesova@jihlava.charita.cz
Nahlédněte do našeho nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Erko:
Provozní doba:
Běžný provoz:
Doba poskytování ambulantní formy (KLUB):
PO - ČT: 12:00 - 17:00 PÁ: 12:00 - 16:00
Doba poskytování terénní formy (TERÉN):
ÚT, ČT: 13:00 - 17:00 PÁ: 14:00 - 16:00
Prázdninový provoz:
Doba poskytování ambulantní formy (KLUB):
PO – PÁ: 10:00 – 15:00
Doba poskytování terénní formy (TERÉN):
ÚT, ČT: 11:00 - 15:00 PÁ: 13:00-15:00
Služba je poskytována bezplatně.
Okamžitá kapacita poskytování ambulantní formy je 49 klientů.
Okamžitá kapacita poskytování terénní formy je 10 klientů.
Hlavní nabízené aktivity
- rozhovory s pracovníky
- poradenství
- preventivní programy na různá témata
- zprostředkování dalších služeb - spolupráce s institucemi
- doprovod - doprovod na návazné služby, instituce
- informační servis - jednostranná informace, kterou si klient vyžádá nebo mu poskytne pracovník
- práce s osobou blízkou
- podpora při přípravě do školy - doučování, pomoc s domácími úkoly, referáty
- volnočasové aktivity - výtvarné, sportovní, taneční aktivity, hra na hudební nástroje, program vaření
- akce na Erku i mimo zařízení
Cíle služby a cílová skupina, zásady služby
Cílem Erka je, aby děti a mladí lidé
- využívali různé služby v místě, kde žijí (např. sportovní a zájmové kroužky, volnočasové aktivity sportovní zařízení),
- měli aktivní smysluplné vztahy s přáteli, rodinou a vrstevníky,
- podíleli se na veřejných aktivitách ve svém okolí (např. dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí),
- trávili volný čas smysluplnými aktivitami, které člověka naplňují, mají pro něj smysl a při kterých si odpočine a odreaguje se,
- připravovali se studiem na zaměstnání/měli placené zaměstnání,
- měli dostatek informací a možností, jak se starat o své zdraví a zdravý životní styl,
- měli základní vědomí o svých právech a povinnostech a s tím související odpovědnost,
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou děti a mládež od 6 – 26 let z Jihlavska, které zažívají nepříznivé sociální situace.
Jde o tyto oblasti:
- Rodina (nepříznivá finanční situace rodiny, chybějící rodič, nefunkční rodiny, útěky z domova atd.)
- Vztahy ( s partnery, s vrstevníky, s autoritami, problémy s přijetím sám/sama sebe)
- Škola (prospěchové problémy, zameškané hodiny, záškoláctví atd.)
- Práce/finance (nezaměstnanost, špatné hospodaření s financemi atd.)
- Sociální zdatnost (nejistota v oblastech jednání s úřady, PMS, soudy, lékaři, finanční gramotnost atd.).
- Volný čas (nedostatek informací o možnostech trávení volného času, finančních prostředků na volnočasové aktivity, omezená nabídka aktivit v lokalitě atd.).
- Zdraví/zdravý životní styl (hygienické návyky, nevhodná strava, návykové látky, chování - experimentování s návykovými a psychotropními látkami, drobná kriminální činnost - krádeže, gamblerství, graffity, nezvládnutelná agresivita atd.)
- Veřejné aktivity (dobrovolná účast na brigádách, dobrovolné organizování různých akcí atd.)
- Volný čas mimo zařízení (využití zájmových kroužků, volnočasových aktivit sportovního zařízení v místě bydliště)
Zásady poskytování sociální služby:
- Nízkoprahovost – zaměření na osoby, které nevyhledávají běžnou pomoc (institucionalizovanou) služba je svým charakterem a umístěním blízká přirozenému prostředí cílové skupiny. Zařízení realizuje službu tak, aby byla umožněna maximální dostupnost, tedy ve snaze odstranění časových, prostorových, psychologických (anonymita uživatelů) a finančních bariér, které by bránily cílové skupině vyhledat prostory zařízení či využít nabídky poskytovaných služeb.
- Dobrovolnost a respektování rozhodnutí uživatelů - Klienti si sami svým rozhodnutím zvolí, jaké aktivity nabízené v Erku chtějí využívat. Do všech programů se uživatelé zapojují dobrovolně a nejsou k účasti na aktivitách nuceni. Dobrovolně také mohou kdykoliv odejít a přijít v rámci provozní doby zařízení.
- Zachování lidské důstojnosti, dodržování práv uživatelů - Pracovníci jsou si vědomi své povinnosti respektovat vůli, důstojnost, soukromí dětí a mládeže. Jednají s klientem služby s respektem k jeho lidským právům. Zařízení poskytuje služby klientům tak, aby vždy byla zachována jejich práva a lidská důstojnost.
- Individuální přístup - Ke každému klientovi je přistupováno individuálně a podle věkových a individuálních specifik klienta je přizpůsobena forma komunikace a jednání. S každým konkrétním klientem je uzavřena ústní dohoda a vyplněn prvokontaktový list na základě, kterého zjišťujeme nepříznivou sociální situaci. Na základě zjištěných potřeb je vytvořen individuální plán.
- Diskrétnost a nestrannost - Diskrétnost je důležitým prvkem při jednání s klienty. Zachováváním informací poskytnutých klientovi získáváme jejich důvěru. Všechny naše klienty posuzujeme nestranně a rovnoprávně. Řešení případných stížností či konfliktů řešíme strukturovaně, abychom předcházeli případné nespravedlnosti.
- Podpora samostatnosti a soběstačnosti - Cílem služby je dbát na samostatnost a soběstačnost klientů, kteří se nachází v nepříznivé sociální situaci, která může vést k sociálnímu vyloučení. Pracovníci podporují jejich rozvoj, motivují klienty k tomu, aby byli více samostatní. Klienti mohou uplatňovat svoji vůli při řešení své nepříznivé sociální situace. Pracovníci vytvářejí podmínky, v nichž se klienti služeb cítí důstojně, mají volbu se svobodně rozhodovat, být samostatní. Pracovníky jsou pouze vedeni k porozumění důsledků svého rozhodnutí.
Práva a povinnosti uživatelů
Pravidla na klubu:
- Na klubu nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky
- Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
- Nenos na Erko nebezpečné předměty
- Na zařízení se nenatáčej, nefotografuj
- Intimnosti na klubu máš zakázané (líbání, osahávání, masturbace, sex)
- Dodržuj pravidla PC
Pravidla PC:
- Než jdeš na PC, zapiš se do tabulky, která je u počítače
- Primárně se PC využívá k vyhledávání informací do školy, k přípravě do školy, hledání informací o práci, brigády
- Pokud je PC volný a nevyužívá se k vyhledávání informací, máš možnost zahrát si hry nebo se podívat na Youtube (max. 30 min.)
- Nezobrazuj stránky s násilím a erotikou
- U PC nejez a nepij
- Zkontroluj, zda si se z PC odhlásil (Bakalář, email atd.)
Povinnosti na klubu:
- Respektuj pokyny pracovníků zařízení
- Respektuj soukromí ostatních klientů
- Slušně zacházej s majetkem zařízení
- Zanechej po sobě pořádek, ukliď po dané aktivitě
- Po skončení klubu se nezdržuj ve společných prostorách domu, na zahradě a hřišti
- Bez pracovníka se nesmíš pohybovat ve venkovních prostorách Erka (zahrada, hřiště)
Pravidla v terénu:
- Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
- Nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky v přítomnosti pracovníků
- Nenatáčej, nefotografuj pracovníky
- Vyhni se intimnostem v přítomnosti pracovníků (líbání, osahávání, masturbace, sex)
Sankce:
Pokud některý z klientů porušuje pravidla či povinnosti, má pracovník právo a povinnost zasáhnout. Jeho postup je následující:
- Pracovník klienta upozorní na to, že porušil pravidlo či povinnost, pracovník může klienta takto upozornit 2x za sebou.
- Pokud pracovník klienta napomene po třetí, je pro ten den z klubu vykázán (druhý den může opět na klub přijít).
- Pokud klient porušuje pravidla nebo povinnosti opakovaně a pracovník jej musí často řešit, nabídne klientovi rozhovor v soukromí, blíže s ním rozebere situaci nebo jej rovnou vykáže z klubu na delší čas. O délce trvání rozhodnou pracovníci na poradě.
- Z důvodu hrubého, opakovaného porušení pravidel (násilí, napadení se zbraní, vstup pod vlivem alkoholu a drog, ničení majektu), je klientovi ukončena smlouva. Pracovník mu skutečnost sdělí.
- Pokud v rámci terénní formy poskytování sociální služby klient porušuje pravidla, pracovník odchází a sdělí důvod odchodu.
Práva klienta:
- Nemusíš uvádět své pravé jméno, adresu
- Můžeš se podívat do své dokumentace v počítači, co je o tobě napsané
- Můžeš podat stížnost, námět, připomínku
- Můžeš svobodně přijít a odejít
- Můžeš si sám zvolit, jestli se chceš zúčastnit programu Erka
Pravidla pro podávání a vyřizování stížností
Pravidla pro podávání stížností, námětů a připomínek
V Erku usilujeme o co možná nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich stálé zlepšování. Proto vytváříme podmínky pro získávání námětů, připomínek a stížností. Náměty, připomínky a stížnosti se mohou týkat provozu a chodu Erka, prostředí, ve kterém je služba poskytována, jednání zaměstnanců Erka atp. Podat je může kdokoliv.
Práva podavatele:
- na anonymitu, svoji stížnost, podnět může vhodit do schránky důvěry umístěné na chodbě budovy NZDM Erko u herny;
- na pomoc s formulací svého problému od nezávislé osoby, která může být přítomna při přednesení problému pracovníkovi zařízení;
- zvolit si svobodně nezávislého zástupce, který ho bude při vyřizování stížností zastupovat.
Forma podání stížnosti, námětu, připomínky:
- Ústně (i telefonicky) - pokud je stížnost, námět, připomínka podávána ústně, ujišťuje se pracovník o tom, že záznam o podání odpovídá tomu, co jím chce podavatel říci;
- Písemně (dopisem, elektronickou formou - e-mail, Facebook, Instagram atd.);
- Vhozením do schránky důvěry;
Postup při řešení stížností
Stížnost, námět, nebo připomínku zaeviduje pracovník ihned v Knize námětů, připomínek a stížností. Pro každou připomínku námět, stížnost je pak veden samostatný list, který je označen pořadovým číslem.
O podání námětu, připomínky, stížnosti je informován vedoucí služby. Námět, připomínka, stížnost, je projednávána na pracovní poradě. Pokud je to potřeba, vyřídí pracovník námět, připomínku, stížnost bezprostředně po jejím podání a na pracovní poradě se toto řešení projedná.
Pro projednávání platí následující pravidla:
- stížnost, námět, připomínka je projednávána v celém rozsahu,
- v případě, že se stížnost, námět, připomínka týká klienta služeb, může být klient na poradu pozván, aby se mohl k věci vyjádřit, jeho přítomnost ale není podmínkou pro projednání,
- v případě, že se stížnost, námět, připomínka týká pracovníka Erka, je věc projednávána za přítomnosti vedoucího a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit,
- v případě, že se stížnost, námět, připomínka týká vedoucího Erka, je věc projednávána za přítomnosti zástupce ředitele pro oblast sociální prevence a vedoucího, který má právo se k věci vyjádřit.
Vyjádření k námětu, připomínce, stížnosti je zpracováno bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne podání. Vyjádření je zaznamenáno v Knize námětů, připomínek a stížností. Pokud skutečná lhůta překročí limit 30 dnů, je o tom podavatel ústně nebo písemně informován.
Neanonymnímu podavateli je vyjádření předáno písemně, nebo ústně.
V případě anonymního podání stížnosti je vyjádření zveřejněno na dveřích Erka. Vyjádření není zveřejněno, pokud by to mohlo ohrozit bezpečí klientů.
Odvolání
Proti vyjádření k zpětné vazbě na námět, připomínku či stížnost se může podavatel odvolat na:
- pracovníky NZDM Erko, Žižkova 108, 586 01 Jihlava, erko@jihlava.charita.cz
- vedoucí zařízení NZDM Erko - Bc. Kristýna Haalova, kristyna.haalova@jihlava.charita.cz
- zástupce ředitele pro oblast sociální prevence OCHJ - Mgr. Martina Hynková, martina.hynkova@jihlava.charita.cz
- ředitel OCHJ - Ing. Hana Fexová, hana.fexova@jihlava.charita.cz
Podavatel se v případě nespokojenosti s vyřízením námětu, připomínek či stížností může obrátit na nestranné instituce:
- kancelář veřejného ochránce práv, Údolní 39, 602 00, Brno
- Český helsinksý výbor (Ostravského 253/3, 150 00 Praha 5)
Časová lhůta na odvolání proti vyjádření k námětu, připomínce či stížnosti je 14 dnů.