Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež Erko Jihlava

NZDM Erko Jihlava poskytuje respektující a podpůrný prostor dětem a mladým lidem ve věku 6–26 let z Jihlavska. Společně s klienty hledáme cesty, jak překonávat životní překážky a zlepšovat jejich situaci – aby se jim žilo lépe, jistěji a s větší nadějí do budoucna. Jako odborníci pomáháme klientům zvládat náročné životní situace např. v oblasti školy, rodiny, zdraví, životní nestability či práce. Službu poskytujeme v ambulantní, terénní i on-line formě, aby byla dostupná co nejširšímu okruhu dětí a mladých lidí.

Kontakt

Žižkova 108, 586 01, Jihlava
telefon: +420 734 765 748

Vedoucí zařízení:
Bc. Kristýna Haalová
mobil: +420 734 765 748
e-mail: kristyna.haalova@jihlava.charita.cz
Terénní pracovník:
mobil: +420 734 435 156
Koordinátor praktikantů a stážistů:
Mgr. Barbora Jánešová
e-mail: barbora.janesova@jihlava.charita.cz

 

Nahlédněte do našeho nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Erko:

Provozní doba:

Doba poskytování ambulantní formy (KLUB):

PO - ČT: 12:00 - 17:00          PÁ: 12:00 - 16:00

Doba poskytování terénní formy (TERÉN):

PO - ČT: 13:00 - 17:00        PÁ: 14:00 - 16:00

Okamžitá kapacita poskytování ambulantní formy je 20 klientů. 

Okamžitá kapacita poskytování terénní formy je 10 klientů. 

Hlavní nabízené aktivity

  • rozhovory s pracovníky 
  • poradenství 
  • preventivní programy na různá témata 
  • zprostředkování dalších služeb - spolupráce s institucemi
  • doprovod - doprovod na návazné služby, instituce 
  • informační servis - jednostranná informace, kterou si klient vyžádá nebo mu poskytne pracovník
  • práce s osobou blízkou
  • podpora při přípravě do školy - doučování, pomoc s domácími úkoly, referáty 
  • volnočasové aktivity - výtvarné, sportovní, taneční aktivity, hra na hudební nástroje, program vaření
  • akce na Erku i mimo zařízení

Poslání, cíle služby a cílová skupina, nabízené aktivity, zásady služby

Cílem Erka je, aby děti a mladí lidé:

  • věděli, jaké volnočasové aktivity mají k dispozici, věděli, jaké jsou jejich zájmy a uměli jimi smysluplně vyplňovat svůj volný čas

  • měli základní povědomí o tom, jak vypadá zdravý mezilidský vztah

  • měli informace o tom, jak se zapojit do dění ve svém okolí, a uměli si je sami vyhledat

  • měli informace o společenských normách, znali důsledky svého chování a uvědomovali si jeho dopady na sebe i ostatní

  • znali svá práva a povinnosti, orientovali se v systému institucí a škol

  • věděli, co mohou dělat pro své fyzické a duševní zdraví

  • měli informace o důležitosti vzdělávání, měli prostředky a prostor pro vzdělávání

  • měli informace o základních finančních pojmech, rozuměli svým finančním závazkům

  • měli informace o návazných službách a uměli si vykomunikovat své potřeby s institucemi a návaznými službami

  • měli informace o odborných službách, znali rizika spojená se závislostním chováním a uměli identifikovat spouštěče a příčiny tohoto chování

  • rozuměli své aktuální bytové situaci a věděli, jaké mají možnosti, práva a povinnosti v souvislosti s bydlením

  • věděli, že mají právo být sami sebou a rozhodovat o své sexualitě a vztazích podle sebe, bez tlaku okolí

  • měli informace o tom, jak vypadá stabilní a podporující rodinné zázemí, a znali možnosti pomoci, pokud by potřebovali podporu v této oblasti

Cílová skupina:

Cílovou skupinou jsou děti a mladí lidé ve věku 6–26 let z Jihlavska, kteří čelí nepříznivým životním situacím (např. rodinné potíže, experimentování s návykovými látkami, životní nestabilita, duševní nepohoda).

Nepříznivé sociální situace:

Zapojení do společnosti

Nízká účast na komunitním životě, izolace

Finance

Finanční nestabilita, nemožnost pokrývat základní potřeby

Práce

Absence pracovních návyků

Právní orientace

Neznalost práv a povinností, nedůvěra k institucím a neporozumění významu trestní odpovědnosti

Rodinné prostředí

Konfliktní, neúplná či nefunkční rodina, domácí násilí

Rizikové chování

Impulzivita, porušování pravidel, ohrožující jednání

Závislosti

Experimentování s drogami, alkoholem, závislost na technologiích nebo hazardu

Sexualita a identita

Nejistota v sexuální identitě, nechtěné a rizikové těhotenství, šikana kvůli orientaci

Sociální dovednosti

Potíže v komunikaci, závislost na druhých, nepochopení běžných sociálních situací

Bydlení  

Ztráta bydlení, bytová nouze, nevyhovující nebo nestabilní bytové podmínky

Vzdělávání

Školní selhávání, častá absence, předčasné ukončení, tlak na výkon, nízká motivace, žádná podpora ze strany rodičů, chybějící pomůcky, nevyhovující domácí podmínky pro vzdělávání

Volný čas

Nuda, pasivita, trávení času v rizikovém prostředí

Vztahy

Šikana, konflikty s autoritami, nejistota v sebepojetí a sebepřijetí – v tom, kým jsem, partnerské a vrstevnické vztahy

Zdraví a psychická pohoda

Neřešené zdravotní problémy, duševní nepohoda, nedostatečná hygiena

 

Zásady poskytování sociální služby:

Nízkoprahovost

Služba je poskytována tak, aby byla co nejdostupnější pro děti a mladé lidi, kteří běžně nevyhledávají formální pomoc. Usilujeme o odstranění bariér, které by bránily vstupu do služby – časových (otevírací doba odpovídá možnostem mladých lidí), prostorových (jsme v jejich přirozeném prostředí), psychologických (není nutné se registrovat nebo sdílet osobní informace) i finančních (služba je zdarma). Pracujeme tam, kde se mladí lidé přirozeně pohybují – v klubu, na ulici, v parku, nebo online.

Dobrovolnost

Dítě a mladý člověk si sám rozhoduje, zda, kdy a jak službu využije. Sám si volí, do jakých aktivit se zapojí, s jakým pracovníkem chce mluvit nebo zda si přeje jen „udržovací kontakt“ – tedy pouze základní přítomnost pracovníka v jeho okolí bez hlubšího zapojení. Klienti nejsou nuceni k účasti ani setrvání. Dobrovolnost podporuje jejich vnitřní motivacirespektuje jejich tempo.

 Respektování rozhodnutí klienta

Respektujeme osobnost, názory a rozhodnutí každého dítěte a mladého člověka, i když s nimi nemusíme souhlasit. Nehodnotíme jejich postoje ani chování – přijímáme je takové, jací jsou. I v případě, že mladý člověk projevuje rizikové nebo škodlivé názory, nevylučujeme ho ze vztahu ani z nabídky služeb. Zároveň ho vedeme k úctě vůči ostatním a k odpovědnosti za své chování. Podporujeme děti a mladé lidi v tom, aby nacházeli vlastní cestu, rozuměli důsledkům svých rozhodnutí a byli schopni se svobodně a informovaně rozhodovat. V případech, kdy vznikne důvodné podezření na ohrožení života, zdraví, závažné porušení práv dítěte nebo spáchání trestné činnosti, je naše služba ze zákona povinna tuto skutečnost neprodleně oznámit příslušným orgánům. Tuto skutečnost s klienty otevřeně komunikujeme.

Důvěra

Důvěra je základem vztahu mezi pracovníkem a klientem. Budování důvěry je klíčové zejména v prvních kontaktech. Dítě a mladý člověk musí cítit, že pracovník jedná v jeho zájmu, nezneužije sdělené informace a je mu oporou. Vytváříme bezpečné prostředí, ve kterém se mohou děti a mladí lidé svěřovat, zkoušet nové věci, chybovat a učit se z toho.

Partnerství

S dětmi a mladými lidmi nepracujeme „pro ně“, ale „s nimi“. Nejsou pasivními příjemci pomoci, ale rovnocennými partnery. Společně utváříme obsah aktivit a rozhodujeme o tom, co se bude dít. Dáváme mladým lidem prostor být aktivními spolutvůrci a respektujeme jejich rozhodnutí.

Aktivní účast

Podporujeme aktivní zapojení dětí a mladých lidí do celého procesu – od přípravy, přes realizaci, až po vyhodnocení aktivit. Jejich názor má váhu a mohou ovlivnit, čemu se služba bude věnovat. Zároveň na klienty působíme tak, aby se postupně zapojovali aktivněji a rozvíjeli svou samostatnost, odpovědnost a iniciativu. Vycházíme z toho, že každý mladý člověk se zapojuje podle svých možností, zkušeností a aktuální situace.

Zplnomocnění

Naším cílem je posilovat děti a mladé lidi, aby mohli svobodně rozhodovat o svém životě a zvládat situace, které je ohrožují. Podporujeme jejich kompetence, sebevědomí a schopnost být aktivními aktéry ve své komunitě. Pracujeme především s těmi, jejichž hlas bývá často přehlížen, a pomáháme jim najít jejich silné stránky a možnosti, jak čelit výzvám a znevýhodnění.

Zachování lidské důstojnosti a práv klienta

Veškerá práce s dětmi a mladými lidmi je postavena na respektu k jejich právům, soukromí a důstojnosti. Pracovníci chrání osobní integritu každého klienta, neponižují, nehodnotí a nejednají nadřazeně. Služba je bezpečným místem, kde jsou dodržována lidská práva a kde se mladý člověk může cítit přijatý.

Individuální přístup

Ke každému klientovi přistupujeme s respektem k jeho jedinečnosti – zohledňujeme věk, životní zkušenosti, aktuální situaci, jazyk, schopnosti i motivaci. Komunikace i nabídka podpory vychází z individuálně určených potřeb klienta – tedy toho, co on sám vnímá jako důležité. Společně vytváříme individuální plán, který reflektuje jeho cíle, tempo i možnosti. Klient má možnost ovlivnit, co a jak se bude řešit, a rozhoduje se o míře své účasti.

Motivace

Klienty motivujeme k činnostem, které vedou ke zlepšení jejich životní situace a pomáhají jim překonávat nepříznivé sociální podmínky. Nepodporujeme dlouhodobé setrvávání v nevyhovujících podmínkách, ale pomáháme hledat cestu ven. Zároveň posilujeme jejich sociální začlenění – pomáháme vytvářet a udržet vazby na běžné společenské prostředí, instituce a komunitu.

Práva a povinnosti uživatelů

Pravidla na klubu:

  • Na klubu nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky
  • Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
  • Nenos na Erko nebezpečné předměty
  • Na zařízení se nenatáčej, nefotografuj
  • Intimnosti na klubu máš zakázané (líbání, osahávání, masturbace, sex)
  • Dodržuj pravidla PC

Pravidla PC:

  • Než jdeš na PC, zapiš se do tabulky, která je u počítače
  • Primárně se PC využívá k vyhledávání informací do školy, k přípravě do školy, hledání informací o práci, brigády
  • Pokud je PC volný a nevyužívá se k vyhledávání informací, máš možnost zahrát si hry nebo se podívat na Youtube (max. 30 min.)
  • Nezobrazuj stránky s násilím a erotikou
  • U PC nejez a nepij
  • Zkontroluj, zda si se z PC odhlásil (Bakalář, email atd.)

Povinnosti na klubu:

  • Respektuj pokyny pracovníků zařízení
  • Respektuj soukromí ostatních klientů
  • Slušně zacházej s majetkem zařízení
  • Zanechej po sobě pořádek, ukliď po dané aktivitě 
  • Po skončení klubu se nezdržuj ve společných prostorách domu, na zahradě a hřišti
  • Bez pracovníka se nesmíš pohybovat ve venkovních prostorách Erka (zahrada, hřiště)

Pravidla v terénu:

  • Chovej se slušně a dodržuj práva ostatních
  • Nekonzumuj alkohol, nekuř a neužívej omamné látky v přítomnosti pracovníků 
  • Nenatáčej, nefotografuj pracovníky
  • Vyhni se intimnostem v přítomnosti pracovníků (líbání, osahávání, masturbace, sex)

Sankce:

Pokud některý z klientů porušuje pravidla či povinnosti, má pracovník právo a povinnost zasáhnout. Jeho postup je následující:

  • Pracovník klienta upozorní na to, že porušil pravidlo či povinnost, pracovník může klienta takto upozornit 2x za sebou.
  • Pokud pracovník klienta napomene po třetí, je pro ten den z klubu vykázán (druhý den může opět na klub přijít).
  • Pokud klient porušuje pravidla nebo povinnosti opakovaně a pracovník jej musí často řešit, nabídne klientovi rozhovor v soukromí, blíže s ním rozebere situaci nebo jej rovnou vykáže z klubu na delší čas. O délce trvání rozhodnou pracovníci na poradě.
  • Z důvodu hrubého, opakovaného porušení pravidel (násilí, napadení se zbraní, vstup pod vlivem alkoholu a drog, ničení majektu), je klientovi ukončena smlouva. Pracovník mu skutečnost sdělí. 
  • Pokud v rámci terénní formy poskytování sociální služby klient porušuje pravidla, pracovník odchází a sdělí důvod odchodu.

Práva klienta:

  • Nemusíš uvádět své pravé jméno, adresu
  • Můžeš se podívat do své dokumentace v počítači, co je o tobě napsané
  • Můžeš podat stížnost, námět, připomínku  
  • Můžeš svobodně přijít a odejít 
  • Můžeš si sám zvolit, jestli se chceš zúčastnit programu Erka 

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností

Pravidla pro podávání stížností či námětů

V NZDM Erko usilujeme o co nejvyšší kvalitu poskytovaných služeb a jejich neustálé zlepšování. Proto vytváříme otevřené a bezpečné prostředí pro sdílení stížností či námětů, které se mohou týkat provozu služby, prostředí nebo jiných oblastí naší činnosti. Podnět může podat kdokoliv. 

Kdo si může stěžovat?

Stěžovat si může současný i bývalý klient služby, jeho zákonný zástupce, opatrovník, podpůrce nebo zmocněnec, dále osoba blízká, pokud si klient nemůže stěžovat sám s ohledem na svůj zdravotní stav a člen domácnosti, který je oprávněný k zastupování klienta podle občanského zákoníku. Na poskytování služby si může stěžovat také zaměstnanec služby.

Pokud jste současným nebo bývalým klientem služby a nechcete či nemůžete si stížnost podat osobně, může ji za Vás podat Váš zákonný zástupce nebo ten, komu jste udělil plnou moc.

Pokud si přejete podat stížnost anonymně, nemusíte ji podepisovat, ale je třeba napsat, zda jste nebo býval klientem služby nebo jste zaměstnancem služby, a pak se budeme stížností zabývat jako každou jinou. Vyrozumění o vyřešení anonymní stížnosti bude zveřejněno po dobu 14 dnů na dveřích poblíž schránky pro podněty a stížnosti.

Stížnost je možné podat různými způsoby – písemně, ústně, elektronicky nebo telefonicky, a to kterémukoliv zaměstnanci služby.

  • Osobně nebo poštou: NZDM Erko Jihlava, Žižkova 2076/108, 586 01 Jihlava
  • E-mailem: kristyna.haalova@jihlava.charita.cz
  • Telefonicky: 734 435 156
  • Přímo vedoucí služby, kterémukoliv zaměstnanci služby
  • Do schránky důvěry: umístěna na chodbě u herny NZDM Erka.

Co následuje po podání stížnosti?

Stížnost je vždy písemně evidována a je-li to možné, je sepsána společně se stěžovatelem. Stěžovatel dostane informaci, že:

  • stížnost je zaevidována;
  • a kým bude celá situace prošetřena, přičemž budou shromážděna fakta od stěžovatele, zaměstnanců, z příslušné dokumentace a od případných svědků, aby bylo možno posoudit, zda došlo k pochybení, a jaké jsou jeho důsledky;
  • v případě zjištěného pochybení budou navržena nápravná opatření, aby se podobné situace neopakovaly;
  • nejpozději do 30 dnů bude písemně vyrozuměn o tom, jak byla stížnost vyřízena.

 Postup při řešení stížností:

Každý podnět je písemně zaevidován. Anonymní podání od osoby, která je (nebo byla) klientem či zaměstnancem, je řešeno stejně jako běžná stížnost. Pokud toto nelze zjistit, podání je vedeno jako námět pro zlepšení. O podání stížnosti je informován vedoucí služby, který je zodpovědný za řešení stížnosti, a to i v případě, že stížnost byla adresována v rámci řídící linie výše. Stížnost, je projednávána na pracovní poradě. Pokud je to potřeba, vyřídí pracovník námět či stížnost bezprostředně po jejím podání a na pracovní poradě se toto řešení projedná.

 Pro projednávání platí následující pravidla:

  • stížnost či námět je projednávána v celém rozsahu,
  • úkolem zaměstnance, který má prověření stížnosti na starosti, je spravedlivě zjistit všechny okolnosti předmětného podání a rozhodnout, zda stížnost byla oprávněná nebo neoprávněná, a pokud ano, jaká budou přijata nápravná opatření,
  • pokud stížnost směřuje proti konkrétní osobě, je nezbytné postupovat tak, aby byla chráněna důstojnost a oprávněné zájmy této osoby,
  • v případě, že se stížnost či námět týká klienta služeb, může být klient pozván, aby se mohl k věci vyjádřit, jeho přítomnost ale není podmínkou pro projednání,
  • v případě, že se stížnost či námět, týká pracovníka Erka, je věc projednávána za přítomnosti vedoucího a pracovníka, který má právo se k věci vyjádřit,
  • v případě, že se stížnost či námět týká vedoucího Erka, je věc projednávána za přítomnosti zástupce ředitele pro oblast sociální prevence, který je zodpovědný za vyřízení stížnosti, a vedoucího, který má právo se k věci vyjádřit.

Lhůty pro vyřízení:

  • Standardně do 30 dnů
  • V odůvodněných případech lze lhůtu prodloužit o dalších 30 dnů (stěžovatel je o tom informován)

Stížnost je odložena, jestliže:

  • je zjevně neopodstatněná;
  • jde o stížnost ve věci, která již byla DCHB prověřena;
  • jde o opakovanou stížnost, která neobsahuje nové skutečnosti.

Tuto informaci služba sdělí písemně stěžovateli.

Kam se mohu obrátit, kdy budu nespokojený s vyřízením své stížnosti?

Když budete nespokojený s tím, jak byla stížnost vyřízena, a to ani po podání Vašich připomínek, nebo když nebyla dodržena lhůta pro její vyřízení, můžete se písemně obrátit na:

  • Ředitelku Oblastní charity Jihlava – Ing. Hana Fexová
    Jakubské náměstí 2, 586 01 Jihlava
    hana.fexova@jihlava.charita.cz
  • Ředitele Diecézní charity Brno – Ing. Pavel Kolmačka
    tř. Kpt. Jaroše 9, 602 00 Brno
    pavel.kolmacka@brno.charita.cz
  • Zřizovatele – Biskupství brněnské – otec biskup Mons. Pavel Konzbul
    Petrov 8, 602 00 Brno
    brno@biskupstvi.cz
  • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
    Na Poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2
    posta@mpsv.cz

Na prošetření platí pro Diecézní charitu Brno v tomto případě také lhůta 30 dnů.

Informace o nakládání s osobními údaji

Informace o NZDM Erko pro zájemce o službu a klienty

 


 práva klienta povinnosti klienta

 

sankce