Posláním zařízení je poskytovat v rámci ambulantní i terénní formy služby bezpečný prostor, podporu a pomoc dětem a mladým lidem, kteří jsou, či mohou být, ohroženi společensky nežádoucími vlivy (experimentování s návykovými látkami, vandalismus…), a kteří se nacházejí, či se mohou nacházet v nepříznivé situaci, se kterou si nevědí rady (opakování ročníku, hledání práce…). Vytvářet takové podmínky, aby mladí lidé byli schopni a ochotni podílet se na řešení svých nepříznivých situací a lépe se s nimi vyrovnávali.
Kontakt
Slavíčkova 387, 588 56 Telč
mobilní telefon: 604 535 577
terénní telefon: 739 389 149
e-mail: zastavka.telc@jihlava.charita.cz
-------------------------------------------------------------
VEDOUCÍ ZAŘÍZENÍ
Bc. Martin Lacina
e-mail: martin.lacina@jihlava.charita.cz
SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK
Mgr. Barbora Petrů
e-mail: barbora.petru@jihlava.charita.cz
KOORDINÁTOR PRAKTIKANTŮ A STÁŽISTŮ
Hana Zahradníčková
e-mail: hana.zahradnickova@jihlava.charita.cz
ZÁSTUPCE KOORDINÁTORA DOBROVOLNÍKŮ
Mgr. Jakub Gantner
e-mail: jakub.gantner@jihlava.charita.cz
PRACOVNICE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH
Iva Šerá
e-mail: iva.sera@jihlava.charita.cz
-------------------------------------------------------------
Otevírací a provozní doba
Cíle služby (+ cílová skupina, kapacita služby)
Cíle služby:
Cílem NZDM ZASTÁVka Telč je, aby děti a mladí lidé:
- studovali školu a měli zaměstnání (dobrý prospěch, postup do vyššího ročníku, zdárné dokončení povinné školní docházky, dobré vztahy se spolužáky, pravidelná docházka, aktivní hledání zaměstnání, zaměstnanost, finanční gramotnost a orientace v dluhové problematice).
- měli dobré a fungující vztahy s rodinou a partnery (úplné rodiny, pevné vztahy rodičů, stálé bydliště, dostatečná životní úroveň rodiny, plnění základních rodičovských povinností, žádné generační, sourozenecké, vrstevnické, partnerské konflikty, bez konfliktů s autoritami, schopnost přijmout sama sebe).
- nebyli ohroženi zdravotními a sociálními důsledky plynoucími z experimentování s návykovými látkami (vznik závislosti, předčasné ukončení školní docházky, propuštění z práce, špatná finanční situace plynoucí z experimentování s alkoholem, cigaretami, marihuanou, dalšími drogami, či patologickým hráčstvím).
- respektovali a dodržovali zákon a společenské normy (klienti nejsou původci rasismu a xenofobie, domácího násilí, vandalismus, krádeží, pohlavního zneužívání a stalkingu).
- žili zdravým životním stylem (zdravá strava, bezpečný sexuální život, dostatečné hygienické návyky, aktivní trávení volného času).
Cílová skupina:
Mladí lidé ve věku 10-26 let, pohybující se v Telči a blízkém okolí, kteří se nacházejí či mohou nacházet v nepříznivé situaci, se kterou si nevědí rady, mají potřebu ji řešit nebo hledají prostor pro její řešení.
Charakteristiky cílové skupiny dle výše uvedených informací:
- obtíže se školou a se zaměstnáním (špatný prospěch, opakování ročníku, předčasný odchod ze školského systému, šikana a kyberšikana, záškoláctví, hledání zaměstnání, nezaměstnanost, nízká finanční gramotnost a dluhová problematika)
- obtíže v rodině (rozpad rodiny, nové vztahy rodičů, časté stěhování, útěky z domova, nízká životní úroveň rodiny, neplnění základních rodičovských povinností, generační konflikty, konflikty se sourozenci),
- vztahové obtíže (s vrstevníky, s partnerem, s autoritami, problémy s přijetím sebe sama)
- experimentování s návykovými látkami, závislosti (alkohol, cigarety, marihuana či jiné drogy+ dealerství, patologické hráčství)
- obtíže se zákonem a společenskými normami (rasismus a xenofobie, domácí násilí, vandalismus a nelegální graffiti, drobné krádeže, pohlavní zneužívání, stalking)
- ohrožující životní styl (poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, rizikový sexuální život, promiskuita, nedostatečné hygienické návyky, pasivní trávení volného času)
Okamžitá kapacita zařízení:
- Ambulantní forma: počet klientů - max. 25 klientů
- Terénní forma: počet klientů - max. 10 klientů
Zásady služby
Pracovníci NZDM poskytují služby v souladu se zákonem stanovenými zásadami poskytování sociálních služeb a s ohledem na individuálně určené potřeby osob, kterým je služba poskytována (§2 z. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách). Způsob poskytování služeb vychází především ze zásady nízkoprahovosti:
- Diskrétnost – klienti si volí přezdívku, pod kterou jsou vedeni. Pracovníci nezjišťují, žádné osobní údaje o klientech, zjišťují pouze informace nutné k poskytnutí sociální služby. Je na klientech, jaké informace o sobě pracovníkům řeknou.
- Bezplatnost – služba je poskytována bezplatně.
- Dobrovolnost – klienti mohou službu využít kdykoliv v otevírací době klubu či terénu. Nejsou vázáni žádnou pevnou docházkou, tudíž mohou přijít, kolikrát chtějí (každý den, jednou týdně, jednou měsíčně…). Klienti se mohou, avšak nemusí účastnit připravenéhoprogramu. Dále v případě nepříznivé situace je rozhodnutí zcela na klientovi, jak nepříznivou situaci bude řešit, pracovník jim pouze může říct svůj pohled na věc.
- Individuální přístup a respekt práv – ke každému klientovi je přistupováno s ohledem na individuálně určené potřeby osob a zachování lidské důstojnosti a na dodržování základních lidských práv a svobod.
- Bezpečný prostor – díky nastaveným pravidlům v ambulantní formě služby zajišťujeme rovný přístup ke všem klientům a ochranu před výskytem vulgárního a agresivního chování či diskriminace.
Práva a pravidla zařízení
- Práva
- Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno.
- Nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena.
- Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.
- Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.
- Osobní svoboda je zaručena.
- Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
- Svoboda pohybu a pobytu je zaručena.
Všechna výše uvedená práva respektujeme, skrývají se v právech klientů naší služby. Jsou nazvaná a upravená tak, aby jim klienti lépe porozuměli.
- Pravidla
- Za využívání služby nemusíme nic platit.
- Můžeme využívat bezpečný prostor v zařízení.
- Během otevírací doby lze kdykoliv přijít a kdykoliv odejít.
- Můžeme požádat o pomoc s problémem, popovídat si, poradit se.
- Z důvodu zajištění diskrétnosti a soukromí uvádíme přezdívku, přezdívkou se také oslovujeme (není potřeba jméno a příjmení).
- Můžeme využívat vybavení na klubu a připravené aktivity, tyto aktivity můžeme zároveň i odmítnout.
- Pracovníci udržují rovný přístup ke každému z nás.
- Lze požádat pracovníky o nahlédnutí do složky s dokumentací o své osobě.
- Můžeme svobodně vyjádřit svůj názor, sdělit připomínky k fungování klubu.
- Každý se může svobodně rozhodnout o řešení jeho nepříznivé situace.
- Můžeme si stěžovat, každá stížnost, návrh či připomínka (týkající se poskytování služby) bude vyřízena.
- Chováme se slušně.
- Respektujeme práva ostatních.
- Udržujeme pořádek – zapůjčenou věc vracíme na její místo.
- Nepoškozujeme vybavení – poškození hlásíme pracovníkům.
- Nepoužíváme proti nikomu nebezpečné předměty.
- Dodržujeme zákaz kouření a manipulace s výrobky k tomu určenými (cigarety, marihuana, otevřený oheň).
- Neprovozujeme hazard na klubu.
- Dodržujeme zákaz vstupu pod viditelným vlivem návykových látek.
- Respektujeme pracovníky.
- Dodržujeme zákaz intimností na klubu (osahávání, líbání, mazlení, masturbace, sex,…).
- Třídíme odpad.
- Sankce za porušení pravidel
- Žlutá karta – upozornění na jednání v rozporu s pravidly klubu (2 žluté karty = červená karta).
- Červená karta – vyloučení z klubu za porušení pravidel (ten den + následující den; počet dnů vyloučení se může lišit dle závažnosti porušeného pravidla).
-
V případě opakovaném porušení pravidel či porušení zvlášť závažným způsobem následuje "výpověď ze služby" na dobu 6 měsíců.
Jak podat stížnost, návrh či připomínku
- Ústní forma (osobně či telefonicky)
Uskutečňuje se prostřednictvím osobního či telefonického rozhovoru s pracovníkem či vedoucím pracovníkem zařízení. - Písemná forma
Pro veřejnost je určená poštovní schránka na adrese zařízení (Slavíčkova 387), kam mohou stížnost, návrh či připomínku vhodit v písemné formě či zaslat poštou na adresu zařízení (NZDM ZASTÁVka Telč, Slavíčkova 387, 588 56 TELČ) nebo emailem na adresu zařízení (zastavka.telc@jihlava.charita.cz). U veřejnosti je vždy nutné, aby stěžovatel uvedl kontakt, na který jej můžeme vyrozumět s výsledkem řešení. V případě, že u stížnosti, návrhu či připomínky nebude uveden kontakt na stěžovatele, stížnost, návrh či připomínka se vyvěsí na vstupní dveře po dobu 30 dnů. Po uplynutí této doby bude tento dokument vložen do šanonu stížností, návrhů a připomínek. - VYROZUMĚNÍ STÍŽNOSTÍ, NÁVRHŮ ČI PŘIPOMÍNEK
- Stížnosti, na fungování služby či na pracovníky, řeší vedoucí zařízení. Do 30 dnů od podání stížnosti je vedoucí povinen písemně vyrozumět podavatele s výsledkem řešení stížnosti na kontakt v ní uvedený.
- Ostatní stížnosti, návrhy a připomínky vyřizují pracovníci zařízení na nejbližší poradě pracovního týmu. Do 30 dnů od podání stížnosti, návrhu či připomínky, jsou pracovníci povinni písemně vyrozumět podavatele s výsledkem řešení stížnosti na kontakt v ní uvedený.
- V případě veřejnosti se odpověď na stížnost, návrh či připomínku posílá na kontakt, který stěžovatel uvedl ve své stížnosti, návrhu či připomínce.
- Stížnosti na vedoucího NZDM ZASTÁVka Telč řeší zástupce ředitele pro služby sociální prevence OCHJ nebo ředitel OCHJ. V případě, že podavatel s řešením zástupce ředitele pro služby prevence OCHJ či samotného ředitele OCHJ nebude spokojen, může se obrátit na vyšší instanci, a to ředitele DCHB. Pokud ani s tímto řešením podavatel nebude spokojen, může se obrátit na Biskupství brněnské, ombudsmana ČR či Český helsinský výbor (není nutné dodržovat tuto hierarchii).
- ODVOLÁNÍ
- Pokud je podavatel s rozhodnutím vyřízením stížnosti od vedoucího služby nespokojen, má možnost se písemně odvolat k:
- Mgr. Martině Hynkové- zástupkyni ředitele pro služby sociální prevence OCHJ
martina.hynkova@jihlava.charita.cz - Ing. Haně Fexové- ředitelce OCHJ
hana.fexova@jihlava.charita.cz - Ing. Mgr. Oldřichu Haičmanovi- řediteli Diecézní charity Brno
oldrich.haicman@charita.cz
- Mgr. Martině Hynkové- zástupkyni ředitele pro služby sociální prevence OCHJ
- Současně je možné se v případě nespokojenosti obrátit na následující instituce:
- Biskupství brněnské
brno@biskupstvi.cz - Český helsinský výbor, z. s.
info@helcom.cz - Veřejný ochránce práv, Ombudsman
podatelna@ochrance.cz
- Biskupství brněnské
- Pokud je podavatel s rozhodnutím vyřízením stížnosti od vedoucího služby nespokojen, má možnost se písemně odvolat k:
Informace o zpracování osobních údajů
Program pro školy
Časopis ...Aneb co se děje v NZDM
Naši donátoři