Centrum U Větrníku

ÚPRAVA PROVOZNÍ DOBY:
Posláním kontaktního Centra U Větrníku je snižovat sociální a zdravotní rizika osob ohrožených závislostí a závislých na návykových látkách. Služba je poskytována ambulantní formou v Jihlavě a terénní formou na Jihlavsku a Pelhřimovsku.
Služba poskytuje:
- Materiál pro méně rizikovou aplikaci návykových látek
- Informace o sociálních a zdravotních rizicích spojených s užíváním návykových látek
- Poradenské služby, zejména v oblasti užívání návykových látek a jejich důsledků
- Testování na infekční nemoci
- Odkazy a zprostředkování návazných služeb a léčby
- Podporu při využívání přirozených zdrojů, doprovody do institucí
- Podmínky pro osobní hygienu
Kontakt
586 01 Jihlava 1
e-mail: 68pu5YUS5buvRf54YanBZd54Ys
Pracovníci zařízení
Bc. Petra Bradáčová, sociální pracovnice
_.GBRW6jW_nm5f56LTwsY-5nW5prRb~lW5pJ
W_rvRW6j0lGy.ca7VX~tZ6b7c8kmYZhaa8kmb
c.Ey47a7TdEoT6b_~hIkQOQb4ayk.Z2938Es-Z29g
koordinátor odborných stáží a praxí
0evC1Z2f0fpy.Z4WHcvr2Zl7T-uk87j7T-M
Otevírací doba
Centrum U Větrníku
Po 12:00 - 17:00
Út 9:00 - 17:00
St 9:00 - 17:00
Čt 9:00 - 17:00
Pá 9:00 - 17:00
Po 12:00 - 16:30
Terénní forma
Po 14:00 - 20:00 Pelhřimov, Kamenice nad Lipou a okolí - mobil: 606 318 353
Út 14:00 - 20:00 Humpolec, Pacov a okolí - mobil: 606 318 353
St 14:00 - 20:00 Třešť, Telč a okolí - mobil: 606 318 353
Čt 14:00 - 20:00 Jihlava a okolí - mobil: 606 318 353
Cílová skupina, cíle, zásady služby, kapacita
Cílová skupina
Cílovou skupinou kontaktního Centra U Větrníku jsou osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách, starší 15 let. Terénní forma programu je poskytována na Jihlavsku a Pelhřimovsku.
Poradenské služby jsou poskytovány také osobám blízkým těchto osob.
Cíle
- Snížení sociálních rizik zejména v oblasti důsledků užívání návykových látek
- Snížení zdravotních rizik zejména v oblasti důsledků užívání návykových látek
- Zvýšení kompetencí klientů k zařizování jejich záležitostí
- Zvýšení informovanosti o léčbě závislostí
- Navázání kontaktu se zájemci ze skryté populace uživatelů návykových látek
- Informování osob blízkých o drogové problematice
Zásady služby
- Přiměřenost - Pracovníci směřují klienty k samostatnosti, mapují schopnosti a dovednosti klientů a podporují jejich rozvoj. Za klienty nevyřizují záležitosti, které si zvládnou obstarat sami. Nenahrazují návazné služby, ale mohou zprostředkovat kontakt. Klienty podporují ve využívání běžně dostupných zdrojů, a tím předcházejí závislosti na službě.
- Týmovost - Pracovníci přistupují ke klientům jednotně, předávají si informace týkající se klientů a provozu služby, společně rozhodují o postupu ve výjimečných situacích, vzájemně se podporují a dávají si zpětnou vazbu na svou práci.
- Respekt - Pracovníci respektují klienty a jejich životní volby, v souladu s pravidly Centra U Větrníku. Pracovníci přijímají rozhodnutí klientů jako projev jejich svobodné vůle, ale informují je o důsledcích, které mohou z jejich rozhodnutí plynout.
- Anonymita - Služba může být poskytována anonymně, klienti nemusí oznamovat své jméno ani další osobní údaje. Pracovníci jsou vázání mlčenlivostí.
Kapacita
- Ambulantní forma poskytování má maximální okamžitou kapacitu 12 osob, z čehož maximální okamžitá kapacita kontaktní místnosti je 8 osob, 2 osoby mohou využít výměnného programu a 2 osoby mohou využít poradenství.
- Terénní forma poskytování má maximální okamžitou kapacita 8 osob, kapacita služebního automobilu je 1 klient uvnitř automobilu.
Práva a povinnosti
Pro bezproblémový a bezpečný průběh poskytování služeb v ambulantní i terénní formě programu, byla vydefinována vnitřní pravidla, která upravují práva a povinnosti klientů.
Pravidla pro využívání ambulantní formy CUV
Práva
Uživatelé ambulantní formy programu mají právo na:
- poskytování služeb bez ohledu na původ, pohlaví, barvu kůže, národnost, vyznání, politické přesvědčení, sexuální orientaci, kriminální kariéru nebo socioekonomický status
- zachování důvěrnosti všech informací
- zajištění důstojnosti, respektu a bezpečného prostředí bez drog
- podporu a hledání možností k ochraně před fyzickým, emočním a sexuálním zneužíváním
- jasné a včasné informace o všech stávajících pravidlech pro využívání služeb Centra U Větrníku, stejně jako o sankcích za jejich porušení
- vyjádření se k poskytovaným službám, na jejich hodnocení a podání přání/stížnosti
- změnu klíčového pracovníka
- nahlédnutí do osobní dokumentace, v předem domluveném termínu
- ukončení využívání služeb, kdykoli na základě vlastního rozhodnutí
- zprostředkování kontaktu na lékařskou péči a odborné poradenství poskytované kvalifikovaným personálem, stejně jako právo nabízenou péči či radu odmítnout
- využít službu i vícekrát denně
Pravidla využívání ambulantní formy služby
Uživatelé ambulantní formy mají povinnost respektovat následující pravidla:
- vyvarovat se agrese, slovního i fyzického napadení
- dbát na bezpečí pracovníků (uvazovat psy na zahradě,..)
- nemanipulovat se zbraněmi
- respektovat ostatní klienty a jejich práva
- respektovat zákaz manipulace s návykovými látkami v prostorách CUV, výjimku tvoří balení cigaret
- respektovat zakázaná témata, např. téma nákup a prodej drog či páchání jiné trestné činnosti
- pobývat v kontaktní místnosti maximálně 2 hodiny denně
- odnášet všechny své věci, zapomenuté předměty jsou po skončení služby či následující pracovní den vyhozeny
- ponechat vybavení CUV na svém místě a chovat se k němu tak, aby bylo zamezeno jeho poškození
- vyhnout se komunikaci z okna, v případě nutnosti vyjít před budovu
- uklízet si po sobě nepořádek a použité nádobí
- kouřit pouze na místě k tomu určeném
- využívat sprchu nejpozději 30 minut před uzavřením KM
- pobývat v koupelně maximálně 20 minut
- provádět osobní hygienu výhradně na místech tomu určených (WC, koupelna, pračkárna)
- prát prádlo v pračce nebo v umyvadle
- respektovat zákaz focení prostor a dalších osob v CUV
Pravidla pro využívání terénní formy CUV
Práva
Uživatelé terénní formy programu mají právo na:
- poskytování služeb bez ohledu na původ, pohlaví, barvu kůže, národnost, vyznání, politické přesvědčení, sexuální orientaci, kriminální kariéru nebo socioekonomický status
- zachování důvěrnosti všech informací
- zajištění důstojnosti, respektu a bezpečného prostředí bez drog
- podporu a hledání možností k ochraně před fyzickým, emočním a sexuálním zneužíváním
- jasné a včasné informace o všech stávajících pravidlech pro využívání služeb Centra U Větrníku, stejně jako o sankcích za jejich porušení
- vyjádření se k poskytovaným službám, na jejich hodnocení a podání přání/stížnosti
- změnu klíčového pracovníka
- nahlédnutí do elektronické osobní dokumentace, v předem domluveném termínu
- ukončení využívání služeb, kdykoli na základě vlastního rozhodnutí
- zprostředkování kontaktu na lékařskou péči a odborné poradenství poskytované kvalifikovaným personálem, stejně jako právo nabízenou péči či radu odmítnout
- podílet se na plánování času a místa setkání
- využít službu i vícekrát denně
Pravidla využívání ambulantní formy služby
Uživatelé terénní formy mají povinnost respektovat následující pravidla:
- vyvarovat se agrese, slovního i fyzického napadení
- dbát na bezpečí pracovníků (mít zajištěné psy, ...)
- nemanipulovat se zbraněmi
- respektovat soukromí a další práva ostatních osob (počkat s oslovením pracovníka do té doby, než pracovník ukončí kontakt s jinou osobou)
- respektovat maximální kapacitu terénního vozu, která je jeden klient
- respektovat zákaz manipulace s návykovými látkami v kontaktu s pracovníky CUV,výjimku tvoří balení cigaret
- respektovat zakázaná témata, např. téma nákup a prodej drog či páchání jiné trestnéčinnosti
- dostavit se na domluvené setkání v domluvený čas, pracovníci čekají navíc maximálně 15 minut
- respektovat délku setkání, kterou určuje pracovník, s ohledem na potřeby dalších klientů, kteří chtějí toho dne službu využít
- odnášet z auta všechny své věci
- nepoškozovat terénní vůz, včetně jeho vybavení
- vhazovat použitý harm reduction materiál do připraveného kontejneru
- respektovat zákaz kouření v autě
- respektovat zákaz focení okolí terénního vozu a pracovníků CUV
- domlouvat setkání nejpozději na 19 hodin
Jak si stěžovat
Jak a komu podat přání/stížnost na služby Centra U Větrníku
Podávat přání/stížnost může kdokoli, nejen uživatel služby (US) a zájemce o službu (ZoS). Přání či stížnosti se mohou týkat provozu a chodu ambulantní i terénní formy programu, prostředí, kde je služba poskytována, jednání zaměstnanců atp., pokud přání/stížnost nesouvisí s provozem služby, tak se jimi pracovníci zařízení nezabývají.
Způsoby podání přání/stížnosti
V Centru U Větrníku lze podat přání/stížnost následujícími způsoby:
V ambulantní formě:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb či přítomnosti na evaluačním kulatém stole
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, zápisem do knihy přání a stížností, vzkazem do poštovní či anonymní schránky, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb
V terénní formě:
- ústně – telefonicky či osobně, např. v průběhu poskytování služeb, při monitoringu lokality aj.
- písemně – oficiálně nebo anonymně a to dopisem, emailem, SMS, prostřednictvím sociálních sítí, účastí v průzkumu spokojenosti se službou mezi uživateli služeb
Přání/stížnost je projednána nejpozději do 30 dnů od jejího obdržení. O výsledku řešení je podavatel přání/stížnosti vyrozuměn, dle způsobu, kterým stížnost podal, či podle domluvy. V případě anonymního podání stížnosti, je odpověď vyvěšena naproti anonymní schránky na chodbě zařízení a také na webových stránkách, a to po dobu 30 dnů. V případě, že by tím byla ohrožena bezpečnost některého z pracovníků či klientů, přání/stížnost a výsledek řešení, nejsou zveřejňovány. V případě nejasností se podavatel přání/stížnosti může obrátit na vedoucí služby se žádostí o vysvětlení.
V případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti, má stěžovatel možnost podat proti tomuto odvolání. Odvolání podává pracovníkům Centra U Větrníku, a to do 30 dnů od doručení či zveřejnění vyjádření.
Postup řešení odvolání je obdobný jako při řešení přání/stížnosti a platí pro něj stejné časové lhůty, tedy je vyřízeno do 30 dnů a podavatel je o výsledku vyrozuměn.
Podavatel se dále v případě nespokojenosti s vyřízením přání/stížnosti nebo odvoláním může obrátit na nestranné instituce, např.:
- Občanskou poradnu Jihlava, Žižkova 1683/13, 586 01 Jihlava
- Veřejného ochránce práv, Údolní 658/39, 602 00 Brno
- Český helsinský výbor, Štefánikova 21, 150 00 Praha 5
Stěžovatel se může obracet nejen na nestranné instituce, ale také na zástupce ředitele pro služby prevence OCHJ.
Informace o nakládání s osobními údaji
Newsletter
Naši donátoři
město Pacov